Πόσα κτήρια της περιόδου 1830-1940 διατηρούνται στην Αθήνα; Πού βρίσκονται οι πολυκατοικίες του μοντέρνου κινήματος; Πότε κτίστηκαν τα σπουδαία σχολικά κτήρια του προγράμματος Παπανδρέου; Ποια είναι τα κτήρια που κατασκεύασε ο Επαμεινώνδας Κυπριάδης; Είχε νοσοκομεία η Αθήνα τον 19ο αιώνα; Πού έγινε η παράδοση της πόλης των Αθηνών στους Γερμανούς κατακτητές; Τις απαντήσεις σε αυτά και σε πολλά άλλα ερωτήματα μπορεί κανείς να βρει σε τέσσερα έργα που σχεδίασε και υλοποίησε η MONUMENTA το διάστημα 2013-2020, στο πλαίσιο των προγραμμάτων «Καταγραφή, τεκμηρίωση και ανάδειξη κτηρίων 19ου και 20ού αιώνα στην Αθήνα», με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ).

Τα έργα αφορούν ένα πληροφοριακό σύστημα, ένα βιβλίο, ένα ντοκιμαντέρ και μία εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα. Συγκεκριμένα:

 Το ελεύθερα προσβάσιμο πληροφοριακό σύστημα http://www.docathens.org περιλαμβάνει τα 11.200 καταγεγραμμένα από τη MONUMENTA κτήρια, δηλαδή όσα σώζονται στις επτά δημοτικές κοινότητες της Αθήνας και χρονολογούνται την περίοδο 1830-1940. Φωτογραφίες, σχέδια και πληροφορίες, που συνεχώς αυξάνονται, τεκμηριώνουν την αρχιτεκτονική κληρονομιά και αποτελούν ένα μοναδικό εργαλείο έρευνας και γνωριμίας με τα κτήρια και την πόλη.

Το πολυσέλιδο και πλούσια εικονογραφημένο βιβλίο «Ανιχνεύοντας την αρχιτεκτονική της Αθήνας. Η καταγραφή και η τεκμηρίωση των κτηρίων της περιόδου 1830-1940» αποτελεί ένα τεκμήριο του έργου της καταγραφής κτηρίων που πραγματοποίησε η MONUMENTA, το οποίο δεν περιορίστηκε στην επιτόπια έρευνα, αλλά αναζήτησε και κατέγραψε τις μαρτυρίες των ανθρώπων που έζησαν σε αυτά τα κτήρια, των μηχανικών που τα σχεδίασαν και έφερε στο φως δεκάδες αρχεία. Περιλαμβάνει τρεις ενότητες: α) παρουσίαση των προγραμμάτων καταγραφής και τεκμηρίωσης κτηρίων, τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, τις αξίες της καταγραφής αλλά και της συμμετοχής σε αυτήν, β) κείμενα για την αρχιτεκτονική της Αθήνας και το αστικό πράσινο, γ) φωτογραφίες 1.620 κτηρίων. Το βιβλίο πωλείται.

Το δεκαπεντάλεπτο ντοκιμαντέρ της MONUMENTA «Τα κτήρια είναι σαν τους φίλους» 
παρουσιάζει την προσπάθεια να καταγραφούν όλα τα παλαιά κτήρια της Αθήνας, οι ιστορίες τους, οι αναμνήσεις των ανθρώπων που τα έζησαν, με απώτερο στόχο να στρέψουμε τη ματιά μας σε αυτά και να τα προστατεύσουμε. (Σκηνοθεσία: Νίκος Αναγνωστόπουλος).

Το app της MONUMENTA «Κτήρια της Αθήνας» είναι δωρεάν διαθέσιμο για συσκευές iOS και android. Η δωρεάν και εύκολη σε χρήση εφαρμογή προσφέρει περιηγήσεις και πληροφορίες για τα κτίρια της Αθήνας της περιόδου 1830-1940. Ανά πάσα στιγμή ο χρήστης μπορεί να δει αν βρίσκεται κοντά σε κάποια από αυτά, να αναζητήσει το κτήριο του ενδιαφέροντός του και να σημειώσει τα αγαπημένα. Κτήρια νεοκλασικά, εκλεκτικιστικά, μοντέρνα, κάθε χρήσης, με μικρές και μεγάλες ιστορίες είναι προσβάσιμα στους κατοίκους, τους επισκέπτες, τους περιπατητές της πόλης. Ήδη σχεδιάζεται ενημερωμένη έκδοση.

Σε έναν νέο πολιτιστικό προορισμό, σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων από το κέντρο της Αθήνας, αναμένεται να μετατραπούν ο ιστορικός Πύργος Παλατάκι και τα όμορά του διατηρητέα κτήρια «Ν.Γύζη» και «κτήριο Σταύλων - Ιστορικό» στο Χαϊδάρι, μετά την ολοκλήρωση του έργου αποκατάστασης στο οποίο θα προχωρήσει ο Δήμος Χαϊδαρίου.

Το Παλατάκι, που φιλοδοξεί να αποτελέσει έναν σημαντικό πολιτιστικό πόλο έλξης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας, είναι ένα έργο-κόσμημα που οι περισσότεροι ερευνητές αποδίδουν στον Ερνέστο Τσίλλερ, εμπνευστή και διαμορφωτή της νεοκλασικής Αθήνας. Κατασκευάστηκε στα μέσα του 19ου αιώνα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς του Χαϊδαρίου.

 



 

Στο γειτονικό νεοκλασικό κτήριο που λειτουργούσε ως ο ξενώνας της έπαυλης, έχουν βρεθεί μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας τοιχογραφίες του Νικολάου Γύζη με θέμα τις “ 4 Εποχές”.

«Φιλοδοξούμε να δημιουργήσουμε στο Χαϊδάρι ένα σημείο αναφοράς για τις τέχνες και τον πολιτισμό με ακτινοβολία που θα ξεπερνά τα όρια του Δήμου», αναφέρει ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου, Βαγγέλης Ντηνιακός, που εκτιμά ότι η διεύρυνση των επιλογών πολιτισμού στα δυτικά της Αθήνας, θα συμβάλλει συνολικά στην ενίσχυση και αναβάθμιση του τουριστικού και πολιτιστικού προϊόντος της πρωτεύουσας.

 

Screenshot_4-10-758x354.jpg

 

Το έργο, για το οποίο ο Δήμος Χαϊδαρίου εξασφάλισε χρηματοδότηση 3 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ (πρόγραμμα ΥΜΕΠΕΡΑΑ), αφορά την αποκατάσταση και επανάχρηση των διατηρητέων κτιρίων, Πύργος «Παλατάκι», κτίριο Ν. Γύζη και κτήριο Στάβλων (Ιστορικό). Παράλληλα, με τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης, επιδιώκεται και η προβολή των εικαστικών - μορφολογικών χαρακτηριστικών των κτιρίων, όπως ο πλούσιος ζωγραφικός και μορφολογικός διάκοσμος του Πύργου Παλατάκι και ο ζωγραφικός διάκοσμος του κτηρίου « Ν. Γύζη», που φιλοτέχνησε ο Έλληνας ζωγράφος.

«Η αποκατάσταση και επανάχρηση των τριών κτιρίων που βρίσκονται στον ιστορικό τόπο Παλατάκι ήταν από τα πρώτα έργα που εισηγηθήκαμε και διεκδικήσαμε ως νέα Δημοτική Αρχή», υπογραμμίζει ο Δήμαρχος Χαϊδαρίου, συμπληρώνοντας ότι «η εκπόνηση της μελέτης ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2019 και το έργο υποβλήθηκε στο ΕΣΠΑ με πλήρως ώριμη μελέτη και εξασφαλισμένες όλες τις απαιτούμενες αδειοδοτήσεις από το Υπουργείο Πολιτισμού».

Κυριακή, 10 Ιανουαρίου 2021 19:24

Tα 3+1 εναλλακτικά Μουσεία της Αθήνας

Εάν κάποια στιγμή έχετε διάθεση για εναλλακτικές ξεναγήσεις, και αρθούν οι περιορισμοί για την covid-19, τότε σκεφτείτε να κάνετε μία βόλτα από τα πιο in θεματικά Μουσεία της Αθήνας.

Αναζητήσαμε, απολαύσαμε ιδίοις όμμασι και σας προτείνουμε τα εξής:

Αυτό το Μουσείο θα σου κάνει… κλικ

 

elliniko_mouseio_pliroforikis.jpg

 

Το Ελληνικό Μουσείο Πληροφορικής®, το μοναδικό Μουσείο Πληροφορικής στη Νοτιανατολική Ευρώπη, αποτελεί τον πρώτο επίσημο φορέα στην Ελλάδα που συγκεντρώνει τη γνώση για την εξέλιξη στο χώρο της πληροφορικής από το 1970 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1990 σε έναν ενιαίο χώρο.

Με περισσότερους από 260 ηλεκτρονικούς υπολογιστές και περισσότερα από 4.500 άλλα αντικείμενα από τον χώρο της πληροφορικής, η συλλογή του Ελληνικού Μουσείου Πληροφορικής, η μεγαλύτερη και σημαντικότερη στην Ελλάδα, προσφέρει ένα μοναδικό ταξίδι στο τεχνολογικό παρελθόν.

Το Ελληνικό Μουσείο Πληροφορικής διαθέτει μία σπάνια συλλογή από υπολογιστές – ορόσημα και περιφερειακά που συνέβαλαν στην εξέλιξη της πληροφορικής.

Ξεκινώντας από τα μέσα της δεκαετίας του ’70 η συλλογή του Ελληνικού Μουσείου Πληροφορικής επιδιώκει να απεικονίσει τα μικρά και μεγάλα βήματα της πληροφορική που οδήγησαν στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που ζούμε σήμερα.

 

IMG_4856_1-1024x565.jpg

 

Οι πρώτοι προσωπικοί υπολογιστές, οι πρώτοι micro computers, οι πρώτοι φορητοί υπολογιστές, αλλά και οι λυχνίες, οι διάτρητες κάρτες, οι πρώτες μνήμες RAM και άλλα αντικείμενα hardware περιμένουν να τα ανακαλύψετε ή να τα ξανασυναντήσετε!

Τα πρώτα αυτά βήματα στην εξέλιξη του λογισμικού είναι και τα πιο σημαντικά και καινοτόμα για την εποχή τους, κατά την άποψή μας. Η συλλογή software του Ελληνικού Μουσείου Πληροφορικής περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, λογισμικό από του πρώτους προσωπικούς και micro computers, παιχνίδια σε δισκέτες 5,25’’ και 3,5’’ και πολλά ακόμα ρετρό εκθέματα. 

Η πληροφορική δεν σταματάει στο hardware και το software. Χιλιάδες ακόμα αντικείμενα αναζητούν και αξίζουν την προσοχή σας: joysticks, παιχνιδομηχανές,, το πρώτο mouse, tracker balls, αριθμομηχανές, κινητά τηλέφωνα, palmtops, zip drives, βιβλία και περιοδικά έχουν την θέση τους στην συλλογή του Ελληνικού Μουσείου Πληροφορικής.

Recall_memory στο Μοσχάτο!

 

Ζήστε στον μαγικό κόσμο των Ψευδαισθήσεων

 

museum-of-illusions-4.jpg
Δες τους άλλους να συρρικνώνονται ή να γιγαντώνονται μπροστά στα μάτια σου σε αυτό το απίστευτο δωμάτιο. Για όσους το βλέπουν απ’εξω μοιάζει με ένα συνηθισμένο δωμάτιο. Στην πραγματικότητα είναι επιδέξια παραμορφωμένο να ζήσουν μια εκπληκτική οπτική ψευδαίσθηση όσοι μπουν

 

Το Museum of Illusions ήρθε για να μείνει… Αποτελεί must place για τον επισκέπτη της Αθήνας ή τον μόνιμο κάτοικο της Αττικής να περάσει μία βόλτα από τον απόλυτο χώρο ψευδαισθήσεων, που δημιουργήθηκε στο κέντρο της πόλης, ένα μέρος διασκέδασης, περιήγησης για όλες τις ηλικίες.

Σε αυτό το Μουσείο δεν απαγορεύονται οι φωτογραφίες. Τουναντίον…  πριν την επίσκεψή σας φροντίστε η κάμερά σας να είναι πλήρως φορτισμένη και με μπόλικα GB, καθώς δεν θα σταματήσετε να αποτυπώνεται τις καλύτερες στιγμές σας…

  

2xj-02fa-1024x684.jpeg

 

Ένα ταξίδι στη Σλοβενία έδωσε μία εξαιρετική ιδέα στον γνωστό παρουσιαστή Σάκη Τανιμανίδη και τον φίλο του Μίλτο Καμπουρίδη που πήρε σάρκα και οστά στην Αθήνα…

Σκέφτηκαν ότι κάτι τέτοιο έλειπε από την Ελλάδα. Και ορθώς… ανέλαβαν δράση, δημουργώντας έναν μοναδικό χώρο.

Εδώ και λίγο καιρό άνοιξε τις πύλες του το πρώτο Μουσείο Ψευδαισθήσεων που περιμένει ψύχραιμους και περίεργους να το ανακαλύψουν.

Μία βόλτα από το Museum of Illusions (Μοναστηράκι) θα σας αφήσει τις καλύτερες εντυπώσεις…

 

Φλίπερ στην Ακρόπολη

 atk_8792-1024x520.jpg

Περισσότερα από 100 συλλεκτικά Pinball (Φλίπερ) παιχνίδια από το 1958 μέχρι και τα πιο σύγχρονα φιλοξενεί το πρώτο Μουσείο Φλίπερ στην περιοχή της Ακρόπολης.

Όλα τα μηχανήματα βρίσκονται σε εξαιρετική κατάσταση εμφανισιακά αλλά και λειτουργικά, ενώ στο χώρο υπάρχει εργαστήριο που φροντίζει, επισκευάζει και συντηρεί τα θρυλικά φλίπερ.

Οι δημιουργοί του πολυχώρου αφού αφαίρεσαν τους κερματοδέκτες και έκαναν ένα καλό ρετούς στα καλογυαλισμένα μηχανήματα, μας προσκαλούν καθημερινά από τις 10 το πρωί έως τις 12 τα μεσάνυχτα να απολαύσουμε παιχνίδι στα παλαιότερα ή πιο σύγχρονα φλιπεράκια.

 

atk_8792-1024x520-1.jpg

 

Όλα τα μηχανήματα προέρχονται από διάφορα σημεία της Ελλάδας και ανάμεσα σε αναπαυτικούς καναπέδες-κάντιλακ και ατμόσφαιρα Αμερικής των 50s θα βρούμε θεματικά φλίπερ για κάθε γούστο: Terminator, Satellite, Kiss, Dolly Parton, Revenge from Mars, World Champ, Rolling Stones, Family Guy, κ.ά. 

Επιπλέον, ο διαδραστικός χώρος του Μουσείου, φιλοξενεί παράλληλες δράσεις, events και εκδηλώσεις, υπάρχει δυνατότητα ξενάγησης, ενώ είναι ανοιχτό και για εκπαιδευτικές επισκέψεις σχολείων.

 

Για τους λάτρεις των 4 τροχών…

 

 DSC_2218-1024x684.jpg

Σε ένα κτίριο μοναδικής σχεδίασης και αισθητικής, στην καρδιά της Αθήνας (Athenian Capitol, γωνία Ιουλιανού & Γ΄ Σεπτεμβρίου), λειτουργεί το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, που ανήκει στο Ίδρυμα Θεόδωρου Χαραγκιώνη.

Σπάνια και συλλεκτικά έργα τέχνης που δεν κυκλοφορούν πλέον στους δρόμους. Μοντέλα που οι λάτρεις της αυτοκίνησης είχαν την ευκαιρία μόνο να τα απολαύσουν σε κινηματογραφικές ταινίες ή να τα θαυμάσουν σε αντίστοιχα μουσεία του εξωτερικού.

Τρεις ολόκληροι όροφοι, αφιερωμένοι στην τεχνολογία και την εξέλιξη των 4 τροχών, μια «ιστορία» που ξεκινά από τα τέλη του 1800 και συνεχίζεται μέχρι τα τέλη του προηγούμενου αιώνα.

 

merprosrework-1024x384.jpg

 

Η συλλογή αποτελείται από 300 αυτοκίνητα, από τα οποία 110 εκτίθενται στο Μουσείο και τα υπόλοιπα παρουσιάζονται περιοδικά. Το αρχαιότερο όχημα της συλλογής που εκτίθεται στο Μουσείο είναι μια πυροσβεστική αντλία του 1895 ουγγρικής προέλευσης και το νεότερο είναι μια Mercedes Benz 450 SL του 1980. Μεταξύ άλλων, στο Μουσείο εκτίθεται η Mercedes 300 SL Gullwing του Πωλ Νιούμαν, η Chrysler Ιmperial κατασκευής 1959 που ανήκε στον Ρόμπερτ Πλαντ, μέλος του φημισμένου αμερικανικού ροκ συγκροτήματος Led Ζeppelin, η Lancia Αurelia κατασκευής 1953, προσωπικό αυτοκίνητο του Lorenzo Βandini (διάσημου οδηγού της Formula 1), η Cadillac Seville Gucci του 1979, με σαλόνι ειδικά σχεδιασμένο από τον Οίκο Gucci, η Chevrolet Corvette Stingray, η γνωστή «στρίγγλα» με την οποία ο αείμνηστος Τζόνι Πεσμαζόγλου κέρδισε πολλά ελληνικά πρωταθλήματα και αποτελεί ευγενική προσφορά της οικογένειάς του, καθώς και αυτοκίνητα που ανήκαν σε δούκες (π.χ η Αston Martin Lagonda που ανήκε στο Δούκα του Westminster), βαρώνους και μέλη της Βουλής των Λόρδων

 

 

Ο Πολιτισμός διανύει μία δύσκολη περίοδο, λόγω της πανδημίας. 

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το επτάμηνο παρατηρείται μείωση κατά 80,4% στους επισκέπτες των μουσείων, κατά 78,5% στους επισκέπτες ελεύθερης εισόδου και κατά 85,6% στις εισπράξεις, δεδομένης της αναστολής λειτουργίας των μουσείων από τις 14 Μαρτίου έως και τις 15 Ιουνίου 2020. 


Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Αυτό το Μέγαρο κρύβει αμέτρητες ιστορίες


Παράλληλά στους αρχαιολογικούς χώρους καταγράφεται (τον Ιούλιο) μείωση των επισκεπτών κατά 79,1%, των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου κατά 73,6%, και των εισπράξεων κατά 83,7%.

 

pinakas_5.JPG

 

Περιήγηση στο σπίτι-Μουσείο του κορυφαίου γλύπτη Γιαννούλη Χαλεπά, με την τραγική ιστορία

 

Αποκαταστάθηκε πλήρως στην αρχική της μορφή, η ιστορική οικία του Παύλου Μελά στην Κηφισιά. Η επίσημη τελετή θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2020, ανήμερα της συμπληρώσεως 116 ετών από τον θάνατο του κορυφαίου ήρωα του Μακεδονικού Αγώνα.

Η Οικία Μελά θα λειτουργήσει ως ένα μνημείο ζωντανής ιστορίας ώστε οι νεότερες γενιές να γνωρίσουν τον άνθρωπο, τον οικογενειάρχη, τον Εύελπι, τον Έλληνα αξιωματικό, τον μάρτυρα του Μακεδονικού Αγώνα Παύλο Μελά, μέσα από τα προσωπικά του αντικείμενα, τα οποία δωρίστηκαν από τους συγγενείς του.

Η οικία αποτελεί δωρεά προς το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, της εγγονής του ήρωα κ. Ναταλίας Ιωαννίδου.
Οι πρώτες ενέργειες για την αποκατάσταση της οικίας, σύμφωνα με τα αρχικά σχέδιά του, έγιναν τον Αύγουστο του 2019, ολοκληρώθηκαν οι σχετικές διαδικασίες και από τον Φεβρουάριο άρχισαν οι εργασίες αποκαταστάσεως της έπαυλης.

image.ashx.jpeg

Για την ολοκλήρωση του έργου υπήρξε συνεργασία μεταξύ των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και Πολιτισμού & Αθλητισμού ώστε να τεθεί σε εφαρμογή η επικαιροποιημένη μελέτη αποκαταστάσεως από την ομάδα της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας Δράμας «Κύκλωψ», που κάλυψε με χορηγία της το κόστος των εργασιών αποκαταστάσεως του μνημείου.

video by onalert

Η Ακρόπολη, φωτισμένη, αναδεικνύεται όπως ποτέ στο παρελθόν δεν την είχαμε αντικρύσει.

Ταυτόχρονα, το αρχαίο μνημείο, παγκόσμιου θαυμασμού, εδώ από το λίκνο της Δημοκρατίας, φώτισε τον πλανήτη μέσω ζωντανής μετάδοσης.

ια πρώτη φορά, ο φωτισμός διακρίνει τα μνημεία του Ιερού Βράχου από τα τείχη, αλλά και μεταξύ τους. Συγκεκριμένα, φωτίζονται εκ νέου εννέα σημεία: ο Βράχος, τα Τείχη, ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, ο Ναός της Αθηνάς Νίκης, το Ερέχθειο, το Θέατρο του Διονύσου, η Στοά του Ευμένους και το Διονυσιακό Ιερό.

Η μελέτη του φωτισμού περιλαμβάνει πέντε ακόμα μνημεία, τα οποία φωτίζονται για πρώτη φορά: Το μνημείο του Θρασύλλου, τους Χορηγικούς Κίονες, το Ασκληπιείο και τα σπήλαια του Απόλλωνος και της Αγλαύρου / Κλεψύδρα, καθώς και το Ιερό της Αφροδίτης.

Η μελέτη για τον φωτισμό της Ακρόπολης δεν περιορίστηκε στο αισθητικό μέρος, αλλά συμπεριλαμβάνει τη σημαντική αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών με τον εκσυγχρονισμό της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και του συστήματος αυτοματισμού και ελέγχου των φωτιστικών σωμάτων. Αναδεικνύει το σύνολο του Ιερού Βράχου, τα Τείχη, τον όγκο και τη γεωμετρία κάθε μνημείου, από κάθε πιθανό σημείο θέασης. Τα μάρμαρα, πιο λευκά από ποτέ, αντανακλούν κάθε πτυχή, κάθε γεωμετρικό σχήμα, κάθε φυσικό υλικό, τονίζοντας το ανάγλυφο της διακόσμησης κάθε μνημείου.

Η νέα μελέτη του φωτισμού διαβαθμίζει τις εντάσεις και τις αποχρώσεις του λευκού, μεταξύ των εξωτερικών και εσωτερικών μερών των μνημείων ώστε να αναδεικνύονται τα αρχιτεκτονικά τους στοιχεία και να γίνονται αντιληπτά, το ανάγλυφο, το βάθος και η πλαστικότητά τους. Στο πλαίσιο της τεχνικής αναβάθμισης, μειώνεται το φαινόμενο της φωτορύπανσης. Ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση των ηλεκτρικών πινάκων, των υφιστάμενων λαμπτήρων (τύπου HID) με 609 (40% λιγότερους σε σχέση με πριν) φωτιστικούς προβολείς νέας τεχνολογίας και υψηλής χρωματικής απόδοσης, τύπου LED, με στόχο την απρόσκοπτη λειτουργία των εγκαταστάσεων για περισσότερα από 20 χρόνια. Τα νέα φωτιστικά σώματα έχουν ελάχιστο κόστος συντήρησης. Εξοικονομούν περισσότερο από 65% στην κατανάλωση ενέργειας, ενώ είναι αυτόνομα ρυθμιζόμενα σε όλα τα επίπεδα προσφέροντας σημαντική ευελιξία στην δημιουργία διαφορετικών σεναρίων φωτισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι βελτιώθηκαν οι οδεύσεις των καλωδιώσεων στα μνημεία και κατ’ επέκταση της αισθητικής του χώρου.

Στις 25-27 Σεπτεμβρίου 2020 το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού γιορτάζει για 24η χρονιά τις Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς. «Πολιτιστική Κληρονομιά και Εκπαίδευση» είναι το κοινό θέμα σε όλη την Ευρώπη.

Η εξέλιξη της πανδημίας του covid-19, οι μακρόχρονοι κοινωνικοί περιορισμοί σε παγκόσμιο επίπεδο με ποικίλες ποσοτικές και ποιοτικές διαβαθμίσεις, καθώς και τα συνεχώς τροποποιούμενα υγειονομικά πρωτόκολλα για την προστασία της δημόσιας υγείας έθεσαν εκ των πραγμάτων τον εορτασμό των ΕΗΠΚ 2020 σε ένα τελείως διαφορετικό πλαίσιο. Ενώ ο θεσμός έχει ως πυρήνα την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύνδεσή της με τις κοινότητες που την μοιράζονται με φυσικό και άμεσο τρόπο, ο φετινός εορτασμός δεν μπορεί παρά να προτάξει την υγεία όλων όσων συμμετέχουν σε αυτόν, εργαζομένων και επισκεπτών, και να προτείνει άλλους τρόπους σύμπραξης, δημιουργίας και συνύπαρξης για να πραγματωθεί.  

Πενήντα (50) φορείς θα προβάλουν ψηφιακές δράσεις κάτω από το ευρύτερο θέμα της σχέσης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Εκπαίδευσης. Παραγωγές παλαιότερες ή νέες, σχεδιασμένες αποκλειστικά για το φετινό εορτασμό ή και όχι, ζωντανές ή μαγνητοσκοπημένες, οι δράσεις θα προβάλλονται καθ' όλη τη διάρκεια του τριήμερου εορτασμού, ενώ κάποιες θα συνεχίσουν να είναι διαθέσιμες και μετά.

Το Σαββατοκύριακο του εορτασμού 26 και 27 Σεπτεμβρίου η είσοδος στους αρχαιολογικούς χώρους, τα μουσεία και τα μνημεία του κράτους είναι ελεύθερη και θα πραγματοποιείται σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.

Ακολουθεί αναλυτικό πρόγραμμα

https://www.facebook.com/EHDaysGR/#

 

Τέσσερις γενιές τσαμπουνιέρηδες της Τζιάς συμβάλλουν με τις δυνάμεις τους στο μουσικό- θεατρικό δρώμενο «Όταν οι τσαμπούνες της Τζιάς... συναντούν τον Διόνυσο» την Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου, ώρα 19.30, στην Ιουλίδα χώρα της Τζιάς, και συγκεκριμένα στη βρύση του Βενιαμίν, (έτος κατασκευής 1843), το παλιό χοροστάσι που οι ντόπιοι τιμούσαν με πανηγύρια και παζάρια.

Οι ερασιτέχνες τσαμπουνιέρηδες του νησιού θα συναντηθούν με επαγγελματίες μουσικούς και ηθοποιούς και με τη σκηνοθετική ματιά της Νικαίτης Κοντούρη θα συναντήσουν κείμενα που αναφέρονται στον θεό Διόνυσο.

Πρόκειται για την πρώτη από ένα τρίπτυχο δράσεων που θα αναπτυχθεί μέσα στο 2020-2021, όπου με γενικό τίτλο «Κείων Τόποι» αποκαλύπτονται πολλαπλές πτυχές της ντόπιας ταυτότητας στο νησί, με έμφαση στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της Κέας, στην πολιτισμική σημασία των αγροτικών κατασκευών της νησιωτικής υπαίθρου, όπως είναι τα δημόσια πλυσταριά, στη συμβολή των γυναικών στην αγροτική ζωή και την έμφυλη διάσταση του αγροτικού και ημι-αστικού νησιωτικού πολιτισμού της καθημερινότητας.

«Επισκεπτόμενη το πανέμορφο αυτό νησί στα μέσα Ιουλίου» αφηγείται η Νικαίτη Κοντούρη «άκουγα τον τόσο χαρακτηριστικό ήχο της τσαμπούνας να "βγαίνει" με έναν μαγικό τρόπο από τις πέτρες, τα βράχια, το τραχύ τοπίο, την αγριεμένη θάλασσα και σκεφτόμουν πως θα μπορούσε να έχει γεννηθεί κι εδώ, σε αυτόν τον πανέμορφο, σκληροτράχηλο τόπο ο Διόνυσος. Ας επιχειρήσουμε, με αρωγούς τους υπέροχους καλλιτέχνες, φορείς του τόπου και επισκέπτες, να τον "συναντήσουμε" και να τον "γευτούμε" στη Βρύση του Βενιαμίν».

Οι διοργανωτές προσκαλούν το κοινό σ' αυτή την πρώτη αυτή δράση, όπου θα τηρηθούν όλα τα πρωτόκολλα δημόσιας υγείας που επιβάλλει η πανδημία του κορωνοϊού.

Η εκδήλωση ανοίγει με μια εισαγωγή στην ιστορία του Διονύσου, από τον ιστορικό τέχνης Κωστή Καζαμιάκη. Με προεξάρχοντες τους τσαμπουνιέρηδες της Τζιας, τρεις ηθοποιοί - Γιώργος Παπαγεωργίου, Θάλεια Γρίβα, Δανάη Μιχαλάκη- και οι επαγγελματίες μουσικοί Μιχάλης Κλαπάκης, Νίκος Παραουλάκης θα συνθέσουν το δρώμενο αφιερωμένο στον Διόνυσο. Εκτός από τα κείμενα- Βάκχες, Ορφικοί και Ομηρικοί Ύμνοι, Επιγράμματα του Ανακρέοντα, Επικλήσεις «Εις Διόνυσον» - έχουν επιλεγεί και μουσικά όργανα που έρχονται από τα βάθη του μύθου και της ιστορίας: τσαμπούνες, κρουστά, φλογέρα, νέϊ, και γκάιντα.

Η ιδέα- πρόταση είναι της Ίλιας Παπασπύρου και η εκτέλεση παραγωγής της Art Files Production. Διοργανωτής ο Σύλλογος Γυναικών Κέας «Η Μελίτη», συνδιοργανωτής ο Δήμος Κέας.

Οι εκδηλώσεις «Κείων Τόποι» τελούν υπό την αιγίδα και την οικονομική στήριξη των υπουργείων Πολιτισμού & Αθλητισμού και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Η Αίγινα και αυτό το δύσκολο καλοκαίρι θα πραγματοποιήσει τη 12η Γιορτή Φιστικιού τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, φυσικά, με όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης της δημόσιας υγείας, σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα αντιμετώπισης της πανδημίας.

Ο κόσμος της Αίγινας και οι αναρίθμητοι φίλοι του νησιού υποδέχτηκαν με χαρά την είδηση πως το 12ο Aegina Fistiki Fest θα πραγματοποιηθεί από τις 17 ως τις 20 Σεπτεμβρίου, παρ’ όλες τις αντιξοότητες που προκάλεσε η υγειονομική κρίση. Και κάπως έτσι μια γιορτή, που έχει δημιουργήσει τη δική της παράδοση και που συνδυάζει τον εμπορικό χαρακτήρα με τον πολιτισμό και την διασκέδαση, θα μείνει πιστή στο ραντεβού της και φέτος.

Ένα ραντεβού, που επιφυλάσσει πολλές και πολύ ευχάριστες εκπλήξεις! Η οργανωτική επιτροπή εργάζεται πυρετωδώς για να ανταποκριθεί στις προσδοκίες όλων, αλλά και για να τηρήσει όλα τα επιβεβλημένα υγειονομικά πρωτόκολλα, που θα κρατήσουν ασφαλείς τους κατοίκους και τους επισκέπτες. 

 


Λατρεμένη Αίγινα του 1970 (vid)Λατρεμένη Αίγινα του 1970 (vid)


 

«Βάλε μου δύσκολα…» θα μας τραγουδήσει ο Νίκος Πορτοκάλογλου στην Αίγινα στις 19 του Σεπτέμβρη. Επίκαιρος στίχος όσο ποτέ, καθώς με αυτά τα δύσκολα καλείται να αναμετρηθεί η φετινή διοργάνωση! 

Στη συναυλία - Μουσική παράσταση «JUKEBOX - ΤΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΜΕΓΑΛΩΣΑΝ», η οποία αποτελεί το κεντρικό μουσικό γεγονός του φετινού Fistiki Fest, θα πλαισιώνουν το Νίκο Πορτοκάλογλου οι «Μπλε» και ο Στάθης Δρογώσης. Μια μοναδική παρέα, σε μια παράσταση με αμφίδρομη επικοινωνία, αφιερωμένη στη μνήμη και το έργο του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, που θα μας ταξιδέψει σχεδόν σε όλα τα μήκη και πλάτη της μουσικής. Με τα τραγούδια που μας διαμόρφωσαν, χωρίς φόβο αλλά με περίσσιο πάθος, θα απολαύσουμε ένα εξωστρεφές κι εξαιρετικά διασκεδαστικό πρόγραμμα, με πολλή μουσικότητα υψηλής αισθητικής, όπου (εκτός των άλλων) παίζονται και διασκευές σπουδαίων Ελλήνων και ξένων συνθετών, σε παλιά επιτυχημένα τραγούδια, που τους έχουν σημαδέψει δίνοντας έτσι ενέργεια σε ένα… «ζωντανό» JUKEBOX επί σκηνής. Η συναυλία είναι χορηγία της Περιφέρειας Αττικής και θα την προλογίσει η παιδιόθεν φίλη του νησιού ηθοποιός Ναταλία Δραγούμη. 

 

Aegina-Fistiki-Fest-4.jpg

 

Το παιδί κι η φιστικιά 

Σύμβολο της αισιοδοξίας της φετινής διοργάνωσης, η αφίσα του 12ου Aegina Fistiki Fest, που είναι βασισμένη στο έργο ενός εννιάχρονου παιδιού. Η ιδέα του εικαστικού Ν. Κοντοβράκη ήταν να ζητηθεί από όλα τα παιδιά των Δημοτικών Σχολείων της Αίγινας να ζωγραφίσουν τη φιστικιά. Το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό: Μια μοναδική και άδολη ματιά στον κόσμο, που συγκίνησε τους διοργανωτές και τους έκανε να αποφασίσουν να εκθέσουν όλα τα σχέδια των παιδιών. 

Το Fistiki Fest τιμά τον Κώστα Ανδρέου 

Στο κέντρο των εικαστικών γεγονότων της 12ης Γιορτής Φιστικιού, βρίσκεται η έκθεση του σημαντικού απόδημου Έλληνα εικαστικού Κώστα Ανδρέου στο Λαογραφικό Μουσείο του νησιού και πιθανότατα και σε δεύτερο χώρο. Η έκθεση διοργανώνεται σε συνεργασία με το Ίδρυμα Κωνσταντίνου Ανδρέου.  Ο Κώστας Ανδρέου (Σάο Πάολο 1917 – Αθήνα 2007) ήταν ένας πολύ σημαντικός Έλληνας της διασποράς, που απέσπασε τις μεγαλύτερες διεθνείς διακρίσεις, κυρίως στη χώρα όπου εργάστηκε επί μισό αιώνα, τη Γαλλία. Ήταν γλύπτης, ζωγράφος, χαράκτης, κατασκευαστής κοσμημάτων, μακετών και εφευρέτης τεχνικών. Συνεργάστηκε με τον Le Corbusierκαι τον Ιάνη Ξενάκη.  Σχεδόν αυτοδίδακτος, προσμέτρησε κατά τη διάρκεια της ζωής του περισσότερες από 250 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς, μια τεράστια βιβλιογραφία και πολυάριθμα βραβεία και τιμές. 
Έζησε και εργάστηκε αρκετά χρόνια στην Αίγινα, όπου ήλθε ως φίλος του Νίκου Νικολάου και αγόρασε το 1977 ένα πατητήρι, το οποίο μετέτρεψε σε σπίτι κι εργαστήριο. Μπορεί κανείς ακόμα και σήμερα να δει την υπογραφή του στην εξώπορτα του σπιτιού. 

Ένα ταξίδι στην Κρήτη είναι ταυτισμένο με το πέρασμά σας από το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου στο κέντρο της πόλης.

Αποτελεί ένα από τα πιο μεγάλα και αξιόλογα μουσεία στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα στην Ευρώπη. Τα εκθέματά του περιλαμβάνουν αντιπροσωπευτικά δείγματα από όλες τις περιόδους της κρητικής προϊστορίας και ιστορίας, που καλύπτουν περίπου 5.500 χρόνια, από τη νεολιθική εποχή μέχρι τους ρωμαϊκούς χρόνους. 

Κυρίαρχη θέση, όμως, στις συλλογές του κατέχουν τα μοναδικά αριστουργήματα της μινωικής τέχνης, την οποία μπορεί κανείς να θαυμάσει σε όλη της την εξέλιξη. Η συλλογή με τις μινωικές αρχαιότητες είναι η σημαντικότερη στον κόσμο και το μουσείο δίκαια θεωρείται το κατ' εξοχήν μουσείο του μινωικού πολιτισμού. 

 

mouseioirakleiou.jpg

 


Πήγαμε στο CretAquarium: Ένα ενυδρείο μοναδικό στην Ελλάδα, ξεχωριστό στην Ευρώπη


 

Το κτήριο του μουσείου αποτελεί σημαντικό δείγμα του μοντέρνου αρχιτεκτονικού κινήματος στην Ελλάδα, βραβευμένο με έπαινο Bauhaus στο Μεσοπόλεμο. 

Το κτήριο είναι διώροφο και διαθέτει εκτεταμένους εκθεσιακούς χώρους, αίθουσα οπτικοακουστικών μέσων και εργαστήρια. 

Κατά την επίσκεψή σας στο Μουσείο, μη χάσετε την ευκαιρία να θαυμάσετε την "Θεά των Όφεων", το ρυτό σε σχήμα ταυροκαφαλής, την τοιχογραφία των ταυροκαθάψιων από τα ανάκτορα της Κνωσού, τον δίσκο της Φαιστού και το άγαλμα της Αφροδίτης από την Ρωμαϊκή εποχή, το οποίο βρέθηκε στην περιοχή της Γόρτυνα.

 

faistos.jpg

 

Φυσικά δεσπόζει το ξύλινο αντίγραφο του ανακτόρου της Κνωσσού…

 

anaktoroknossou.jpg

 

Πιο αναλυτικά οι χώροι:

 

Η περιήγηση της έκθεσης ξεκινά στο ισόγειο με τη μινωική συλλογή (Αίθ. Ι-ΧΙΙ), συνεχίζεται στον όροφο με τις μινωικές τοιχογραφίες (Αίθ. ΧΙΙΙ) και τους ιστορικούς χρόνους (Αίθ. XV-XXII) και ολοκληρώνεται στο ισόγειο με τη συλλογή γλυπτών (Αίθ. XXVI-XXVII). Σε ξεχωριστή ενότητα παρουσιάζονται στον όροφο οι ιδιωτικές συλλογές των Στ. Γιαμαλάκη και Ν.Θ. Μεταξά (Αίθ. ΧΧΙΙΙ), καθώς επίσης και η απήχηση του μινωικού παρελθόντος της Κρήτης στα αρχαία και σύγχρονα χρόνια (Αίθ. XIV, XXV).

 

oplaknossos.jpg

 

Στις δώδεκα αίθουσες του ισογείου τα εκθέματα του λαμπρού μινωικού πολιτισμού, του πρώτου αστικού-ανακτορικού πολιτισμού σε ευρωπαϊκό έδαφος, παρουσιάζονται μέσα από θεματικές ενότητες που αναδεικνύουν τη συγκρότηση των πρώτων κοινοτήτων, την ανάδειξη ηγετικών τάξεων και την παγίωση της ανακτορικής ισχύος και ιεραρχίας, καθώς και τις μινωικές γραφές που αποτέλεσαν τη βάση του διοικητικού συστήματος. Η εξωστρέφεια των παραθαλάσσιων κρητικών κέντρων και η δημιουργία ποντοπόρων πλοίων ευνόησαν τη συμμετοχή σε δίκτυα ανταλλαγών, τις εισαγωγές και τη μεταφορά ιδεών ήδη από την προχωρημένη 3η χιλιετία π.Χ., ενώ εξασφάλισαν στην Κρήτη μια πρωτοπόρα θέση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο κατά τον 16ο και πρώιμο 15ο αι. π.Χ. Η κυριαρχία των θαλασσοδρόμων Μινωιτών στο Αιγαίο που συνδέεται με τους αρχαίους μύθους για τον ημίθεο βασιλιά Μίνωα, μονάρχη του πολυδαίδαλου ανακτόρου της Κνωσού αποτελεί βασικό άξονα της έκθεσης. Παράλληλα, σε ειδικά αφιερωμένες αίθουσες εκτίθενται ευρήματα που σχετίζονται με τις θρησκευτικές τελετουργίες, τα αθλήματα, τις δημόσιες εκδηλώσεις, εκφάνσεις της ιδιωτικής ζωής και τα ταφικά έθιμα.

 

romaikiperiodos.jpg

 

Η περίφημη μινωική τέχνη αναδεικνύεται μέσα από χιλιάδες εκθέματα. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν οι διάσημες Θεές των Όφεων από φαγεντιανή, το λίθινο ρυτό σε σχήμα ταυροκεφαλής, οι τοιχογραφίες του Πρίγκιπα των Κρίνων και των Ταυροκαθαψίων, το χρυσό Κόσμημα των Μελισσών, η Σαρκοφάγος της Αγίας Τριάδας, τα πολύχρωμα καμαραϊκά αγγεία, οι πινακίδες Γραμμικής Β από την Κνωσό, αλλά και ο αινιγματικός ενεπίγραφος Δίσκος της Φαιστού.

 

taurokatharpsia.jpg

 

Στις αίθουσες του ορόφου που είναι αφιερωμένες στους Ιστορικούς χρόνους παρουσιάζεται η Κρήτη ενταγμένη πλέον στις πολιτισμικές και πολιτικές δομές του αρχαίου ελληνικού κόσμου. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην ίδρυση των Κρητικών πόλεων, καθώς και στη λατρεία στα οργανωμένα ιερά. Παράλληλα, τα ταφικά ευρήματα αποκαλύπτουν πεποιθήσεις και πρακτικές που σχετίζονταν με τη μεταθανάτια ζωή, ενώ ευρήματα όπως τα είδη καλλωπισμού, τα ψηφιδωτά και οι επιγραφές δηλώνουν την ευμάρεια και ανακλούν εικόνες της ζωής. Η νομισματοκοπία που αναπτύσσεται σε χωριστή ενότητα πιστοποιεί την ακμή των πόλεων και τη δραστηριοποίηση των Κρητών ως μισθοφόρων στην ανατολική Μεσόγειο.

Οι δύο αίθουσες των γλυπτών στο ισόγειο συνιστούν μια αυτόνομη ενότητα που λειτουργεί ανεξάρτητα από την υπόλοιπη έκθεση ως ένα είδος γλυπτοθήκης. Φιλοξενεί γλυπτά που καλύπτουν την περίοδο από τον 7ο έως τον 3ο αι. μ.Χ. Κυρίαρχη θέση έχουν τα αρχαϊκά γλυπτά που αναδεικνύουν την πρωτοπορία της Κρήτης στη δημιουργία της ελληνικής μνημειακής γλυπτικής, η οποία εμπνέεται από τη δωρική αυστηρότητα. Σειρά πορτραίτων των Ρωμαίων αυτοκρατόρων και ρωμαϊκά αντίγραφα γνωστών αγαλματικών τύπων της κλασικής αρχαιότητας υποδηλώνουν την ακμή του νησιού κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους, όταν η Γόρτυνα έγινε πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής επαρχίας της Κρήτης και της Κυρηναϊκής.

Σε ξεχωριστή ενότητα παρουσιάζονται στον όροφο οι ιδιωτικές συλλογές των Στ. Γιαμαλάκη και Ν. Θ. Μεταξά (Αιθ. XXIII), καθώς επίσης η απήχηση του μινωικού παρελθόντος της Κρήτης στα αρχαία και σύγχρονα χρόνια (Αιθ. XIV, XXV).

 

heraklionmuseum.jpg

 

Στον κήπο του Μουσείου σώζονται τα αρχιτεκτονικά κατάλοιπα του ενετικού μοναστηριού του Αγίου Φραγκίσκου που πιστοποιούν την ακμή της πόλης του Ηρακλείου κατά την περίοδο της Ενετοκρατίας.

 

 

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφτείτε το: https://heraklionmuseum.gr/

Σελίδα 1 από 26

Travel Stories

 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 
  info[@]mygreekholiday.gr

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ