Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τις εικόνες που αποτύπωσε ο διακεκριμένος βρετανός φωτογράφος Alexander Lamont Henderson κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη χώρα μας στις αρχές του 1904.

Το υλικό φυλάσσεται σήμερα στη συλλογή των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη χάρη στη ευγενική προσφορά του κύριου Πέτρου Τσεμπελή.

 

uhrtwnfg.jpegΦάληρο

jpkt_v10.jpegΛόφος Λυκαβηττού

do3mwjha.jpegΠλατεία Συντάγματος

 

Το 1884, η βασίλισσα Βικτωρία του απένειμε τον τίτλο του βασιλικού φωτογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, αποτύπωνε στιγμές από την καθημερινή ζωή της βασιλικής οικογένειας, ενώ είχε αναλάβει και την εκτύπωση φωτογραφικών πορτραίτων μελών της βρετανικής αυλής σε πορσελάνη που προορίζονταν για κοσμήματα.

Τότε ήταν που πραγματοποίησε μια σειρά από φωτογραφικές περιοδείες σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αλγερία, η Αίγυπτος, η Τουρκία, η Αυστραλία κ.ά. Με την επιστροφή του στο Λονδίνο, μετέτρεψε τα αρνητικά που συγκέντρωσε στα πολλαπλά του ταξίδια σε γυάλινες διαφάνειες προβολής, τις γνωστές ως lantern slides, και τις παρουσίαζε σε ειδικές προβολές κατά τη διάρκεια των ετησίων εκθέσεων της Royal Photographic Society στη βρετανική πρωτεύουσα.

H έκθεση «Alexander Lamont Henderson. Ταξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904» πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα (Κριεζώτου 3) και θα διαρκέσει έως τις 5 Μαΐου 2019. Στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στον εκθεσιακό χώρο της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου της Σκιάθου σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Η Σκιάθος» (9 Ιουνίου-29 Σεπτεμβρίου 2019).

 

Μια χορταστική «βουτιά» στην πλούσια ιστορία της Σύρου, προσφέρει μια σπάνια φωτογραφική συλλογή που βλέπει, αυτές τις ημέρες, το φως της δημοσιότητας. 

Η Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Το αρχειακό υλικό ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τα νεότερα χρόνια, αποκαλύπτοντας μια διαφορετική πλευρά της Σύρου, αλλά και φανερώνοντας ομοιότητες του σημερινού νησιού με το μακρινό του παρελθόν.  Μια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetikoΜια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΈνα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οι φωτογραφίες δημοσιεύονται από τη σελίδα «SyraRempetiko» στο Facebook, η οποία, για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, αναρτά και οπτικό υλικό από τα ίδια σημεία, όπως αυτά είναι σήμερα.  Η παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Πλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΠλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ιδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΙδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Η παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ο Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟ Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

 

Εκατόν έξι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, 26 Οκτωβρίου, από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, το 1912. η ημέρα έχει διπλή σημασία για τη Θεσσαλονίκη, αφού γιορτάζει ο πολιούχος της Άγιος Δημήτριος, αλλά γιορτάζει και με λαμπρότητα την απελευθέρωσή της κατά τη «Μεγάλη Εξόρμηση» του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου.

Μία σύντομη επιγραφή πάνω σε μία μαρμάρινη πλάκα, που κοσμεί σήμερα την είσοδο της ιστορικής έπαυλης «Τόψιν» ή Μοδιάνο στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζεται ο ρόλος που διαδραμάτισε το συγκεκριμένο κτίριο, τον Οκτώβριο του 1912, κατά την απελευθέρωση.

«ΕΝ ΤΟ ΟΙΚΗΜΑΤΙ ΤΟΥΤΩ, ΗΤΟ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΝ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΤΡΑΤΗΓΕΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ 26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1912 ΚΑΘ’ ΗΝ ΕΓΕΝΕΤΟ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΩΝ ΧΑΣΑΝ ΤΑΧΣΙΝ ΠΑΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΠΡΙΓΚΗΠΑ ΔΙΑΔΟΧΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΝ», αναφέρει χαρακτηριστικά η επιγραφή.

Η ιστορική επιγραφήΗ ιστορική επιγραφή

Ο ρόλος στην απελευθέρωση της πόλης

Το Σαββατοκύριακο, 19 και 20 Οκτωβρίου 1912, ο ελληνικός στρατός εισέρχεται νικητής στα Γιαννιτσά, αφού προηγουμένως είχε απωθήσει δύναμη 30.000 ανδρών του τουρκικού στρατού. Ο δρόμος για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης είχε πλέον ανοίξει.

Οι Τούρκοι είχαν καταστρέψει όλες τις γέφυρες, με το Γενικό Στρατηγείο των Ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων (Α’ Βαλκανικοί Πόλεμοι), να μετακινείται και να εγκαθίστανται στην έπαυλη Τόψιν ή Μοδιάνο στη Γέφυρα. Μέσα σε αυτό το αρχοντικό, που χρησιμοποιήθηκε ως στρατηγείο του διαδόχου Κωνσταντίνου και των επιτελών του, έγιναν για τρεις ημέρες, από τις 24 ως τις 27 Οκτωβρίου του 1912, όλες οι έντονες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων για την παράδοση της Θεσσαλονίκης. 

Μέρες που υπήρξαν καθοριστικές για την τύχη της Μακεδονίας και την έκβαση του πολέμου γενικότερα.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική. 

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών ΠολέμωνΑπό το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων

Το μεσημέρι της 26ης Οκτωβρίου 2012, ανήμερα του πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου, οι Τούρκοι, μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες επίτευξης συμφωνίας, επέστρεψαν στη βίλα Μοδιάνο, γνωστοποιώντας πως ο Ταξίν Πασάς έχει δεχθεί να παραδώσει άνευ όρων την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό. 

Αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας, στο Διοικητήριο, το σημερινό Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, συνυπογράφτηκε από τον Ταξίν Πασά και τους Έλληνες αξιωματικούς το πρωτόκολλο παράδοσης της πόλης.

Η ιστορία της έπαυλης Μοδιάνο ή Τόψιν

Το αγρόκτημα Μοδιάνο, χτίστηκε το 1904 (ή πιθανότατα κάπου μεταξύ του 1902 και του 1906) και ήταν σχέδιο του Ιταλού αρχιτέκτονα Αριγκόνι. 

Προοριζόταν για την εξοχική κατοικία του Γιακό Μοδιάνο, ενός από τους τρεις γιους του πάμπλουτου Σαούλ Μοδιάνο, του δεύτερου σε ιδιοκτησία ακινήτων σε ολόκληρη την οθωμανική αυτοκρατορία, γνωστού και από τη στοά Μοδιάνο και την αγορά Μοδιάνο, στη Θεσσαλονίκη.

Πλην του αρχοντικού, ο χώρος περιλάμβανε πλήθος βοηθητικών κτιρίων και υποστατικών. Επί τουρκοκρατίας, το χωριό Γέφυρα ονομαζόταν και Τόψιν, εξ’ ου και το όνομά της, βίλα Τόψιν.Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτεςΜέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες

Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες.

Μετά το 1911 το κτήμα περνάει σε Οθωμανικά χέρια, από όπου στη συνέχεια περνά στην ιδιοκτησία Παπαγεωργίου. Επιτάσσεται από τον Γερμανικό στρατό στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1940 και μετατρέπεται σε στρατηγείο και έπειτα σε νοσοκομείο.

Μετά τη γερμανική κατοχή περνά και πάλι στα χέρια των Ελλήνων ιδιωτών και στην ιδιοκτησία των οικογενειών Βοϊβόδα, Σαρόγλου και Παπαγεωργίου από τις οποίες το αγοράζει ο Ελληνικός Στρατός για να στεγάσει το Μουσείο των Βαλκανικών Πολέμων το 1999.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστικήΣυνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων. 

Στις αίθουσες του κτιρίου ο επισκέπτης μπορεί να δει εκθέματα όπως όπλα, ξίφη, στρατιωτικές στολές, μετάλλια, πίνακες, λιθογραφίες, χάρτες, φωτογραφίες, διάφορα κειμήλια από τους Βαλκανικούς Πολέμους, μια ιδιόχειρη κάρτα του πρώην Πρωθυπουργού της Ελλάδας Ελευθέριου Βενιζέλου, όπως επίσης και αντίγραφο του πρωτοκόλλου παράδοσης της Θεσσαλονίκης.

Τα κειμήλια του ελληνικού, του τουρκικού, του βουλγαρικού, του σερβικού, του μαυροβουνιώτικου και του ρουμανικού στρατού εκτίθενται στο ισόγειο του κτιρίου, σε προθήκες, αφιερωμένες σε κάθε στρατιωτική δύναμη χωριστά.

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατούΣε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού

Πίνακες απεικονίζουν την ηγεσία του ελληνικού στρατού και του στόλου, τον Ταξίν Πασά να υπογράφει την παράδοση της Θεσσαλονίκης, και τις σημαντικότερες στιγμές των μαχών των Βαλκανικών Πολέμων. 

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού. Στον προαύλιο χώρο του μουσείο, βρίσκεται ο τάφος του Χασάν Ταξίν Πασά, ενώ στο ταφικό μνημείο έχουν εναποτεθεί και τα οστά του υιού και υπασπιστού του Κενάν Μεσαρέ.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το ΚονάκιΤο οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι

Πηγή: life-events.gr, wikipedia, iefimerida

 

Μια μουσειοβαλίτσα, η αποκρυπτογράφηση του αυθεντικού κώδικα του Παύλου Μελά, η μαγική ανακάλυψη του βάλτου της Μακεδονίας είναι μόνο μερικά από τα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στη Θεσσαλονίκη, που καλεί τα παιδιά να κάνουν ένα συναρπαστικό βιωματικό ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο της Μακεδονίας.

Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο, προκειμένου να ανακαλύψουν τη νεότερη ιστορία και τον πολιτισμό της και να προσεγγίσουν «μνήμες» από τα συνταρακτικά γεγονότα και τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της.

«Το Μουσείο αφηγείται την ιστορία της Μακεδονίας, την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού, τόσο στην ύπαιθρο όσο και στην αστική Θεσσαλονίκη. Μέσα από τη διαδικασία του δημιουργικού παιχνιδιού, της ψυχαγωγίας και της συμμετοχής, τα παιδιά μαθαίνουν. Εικόνες, ήχοι, αφηγήσεις, ξεναγήσεις, αντικείμενα ξετυλίγουν την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του χώρου και καλούν τα παιδιά να συνδημιουργήσουν» τονίζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, η συνεργάτιδα του Μουσείου, ιστορικός Αθανασία Πρωτοψάλτη. 

 

PA290357-st.jpg

 

«Αποκρυπτογραφώντας τον Μακεδονικό Αγώνα»

Πώς επικοινωνούσαν οι Μακεδονομάχοι… χωρίς κινητά; Μαθητές της Β΄, Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού ανακαλύπτουν το μυστικό κώδικα επικοινωνίας των αγωνιστών της Μακεδονίας, βλέπουν μηνύματα για τα σχέδια που δεν έπρεπε να πέσουν στα χέρια των εχθρών και καλούνται να φτιάξουν τους δικούς τους κώδικες. «Με τον τρόπο αυτόν τα παιδιά καταλαβαίνουν την ιδιαιτερότητα της εποχής, ότι τότε δεν υπήρχαν sms και διαδίκτυο και ότι οι αγωνιστές έστελναν αποκρυπτογραφημένα μηνύματα, με κίνδυνο να πέσουν στα χέρια του εχθρού. Τα παιδιά εντυπωσιάζονται και συμμετέχουν με μοναδικό τρόπο. Μάλιστα, επισημαίνουν κάποιες φράσεις που είναι ανορθόγραφες (π.χ., ήμαι κάτω από τη γη)» αναφέρει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

museum-of-the-macedonian.jpg

 

Μουσειοβαλίτσα για το «ταξίδι» στη Μακεδονία

Η μουσειοσκευή είναι η… αποσκευή κάθε μικρού μαθητή πριν ξεκινήσει το ταξίδι γνώσης περιπέτειας και δημιουργίας, δηλαδή πριν ακόμη επισκεφθεί το Ίδρυμα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Μια μικρή κατασκευή που μπορεί να πάρει ο δάσκαλος στο σχολείο, για να κάνει μια προεργασία. Η μουσειοσκευή βοηθά τον εκπαιδευτικό να αφηγηθεί στα παιδιά με εικόνες και αντικείμενα της εποχής, ώστε να ξεκινήσει μια ιστορική αφήγηση που είναι σχετικά δύσκολη.

«Ο τρόπος είναι έντονα βιωματικός, κουκλοθέατρο, κατασκευές, ζωγραφική, και ο στόχος είναι ο ίδιος, ο μαθητής να κατασκευάσει πράγματα, όπως μία μπλάβα ή με πλαστελίνες ένα μικρό βάλτο» εξηγεί η κ. Πρωτοψάλτη. Στη συνέχεια, στους χώρους του μουσείου, οι μικροί μαθητές συνεχίζουν το παιχνίδι μαζί με τις κατασκευές που έφτιαξαν και παρουσιάζουν, ανιχνεύουν μέσα από τις αναπαραστάσεις στο χώρο, τον πολιτισμό και την καθημερινότητα των ανθρώπων.

 

«Τα μυστικά του Βάλτου… αλλιώς»

Νήπια και προνήπια παίζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι που θυμίζει το γνωστό φιδάκι, αλλά συστήνει στους μικρούς εξερευνητές την ταυτότητα του τόπου. Ο βάλτος, ευρηματικές εικόνες από τη χλωρίδα και την πανίδα, τους ανθρώπους και τα αντικείμενα της εποχής πρωταγωνιστούν. «Σε αυτές τις ηλικίες είναι δύσκολο να κατανοήσουν τον όρο Μακεδονικός Αγώνας, ξεκινάμε από τον άνθρωπο και τον τόπο του, έτσι ώστε τα παιδιά να τοποθετηθούν μέσα στον χρόνο» αναφέρει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Οι μικροί επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση μέσα από το παιχνίδι – παζλ με φιγούρες και φορεσιές Μακεδονομάχων. Αυτό που ενθουσιάζει τα παιδιά είναι ότι μυούνται στην άσκηση της γνώσης, αισθάνονται άνετα και αποκτούν κίνητρα να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους. «Τους είναι πολύ ευχάριστο, τους δίνουμε ένα κίνητρο να έρθουν στο μουσείο. Δεν είναι απαραίτητο σε αυτή την ηλικία να αφηγηθείς όλη την ιστορία, αλλά να καταλάβουν ότι ένα μουσείο είναι ένας χώρος ανοιχτός, όπου μπορείς να έρθεις να παίξεις, να δεις, να μάθεις και σταδιακά να γνωρίσεις περισσότερα» τονίζει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Θεσσαλονίκη. Μεταμορφώσεις μιας πόλης»

Πώς ανακαλύπτουν μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού τη Θεσσαλονίκη; Τη μετάβασή της από πόλη μιας αυτοκρατορίας σε συμπρωτεύουσα εθνικού κράτους; Πώς βιώνεται η πολυπολιτισμικότητα;

Ένα ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους, τους Έλληνες, τους Φράγκους, τους Βούλγαρους και τους μουσουλμάνους, στατιστικά στοιχεία και χάρτης για τις περιοχές όπου κατοικούσαν, ένα παιχνίδι μνήμης με τα μνημεία, πώς ήταν τότε και τώρα, δίνουν το έναυσμα για μια διαδραστική δραστηριότητα. Τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους, κάποιοι είναι Βούλγαροι, άλλοι Έλληνες, Εβραίοι, και κάνουν ένα αυτοσχέδιο θεατρικό. «Αυτό το πρόγραμμα έχει πολύ ενδιαφέρον, γιατί μέσα από αυτό το παιχνίδι ρόλων αφηγούμαστε για τους Βαλκανικούς πολέμους και φτάνουμε μέχρι και το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το πώς έφυγαν τόσο πολλοί Εβραίοι» λέει χαρακτηριστικά η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Η Θεσσαλονίκη θυμάται»

Επίσκεψη στο Μουσείο και στα συμμαχικά κοιμητήρια του Ζέιτενλικ, έρευνα από τα ίδια τα παιδιά για τη λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή της εποχής περιλαμβάνει το πρόγραμμα για όλες τις ηλικίες «Η Θεσσαλονίκη θυμάται».

«Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εστιάζει στους ανθρώπους του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μουσειακές εκθέσεις, ιστορικά κτίρια, αλλά και νεκροταφεία αναγνωρίζονται όχι μόνο ως πολεμικά – ιστορικά μνημεία, αλλά αποτελούν την αφορμή για έρευνα και καλλιτεχνική δημιουργία. Τα παιδιά προσεγγίζουν την έννοια του πολέμου μέσα από προσωπικές ιστορίες που έχουν ανακαλύψει τα ίδια, όπως ένα στρατιώτη ή μια νοσοκόμα» επισημαίνει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Τα παλιά ξεχασμένα επαγγέλματα στις αρχές του αιώνα, αλλά και το «Ταξιδεύοντας με μία πένα και ένα ποντίκι» περιλαμβάνονται στα εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, με στόχο ο πολιτισμός όχι μόνο να προβάλλεται, αλλά και να συνδημιουργείται.

Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι η επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διευθύντρια του ΚΕΜΙΤ, Σταυρούλα Μαυρογένη.

Η πλατφόρμα πολιτισμού Google Arts & Culture φέρνει κοντά σας πάνω από 1.500 μουσεία από ολόκληρο τον κόσμο. Είναι ένας εκπληκτικός τρόπος για να εξερευνήσετε την τέχνη, την ιστορία και τα θαύματα του κόσμου, από το περίφημο «υπνοδωμάτιο» του Βαν Γκογκ έως το κελί του Μαντέλα στη φυλακή. Η εφαρμογή Google Arts & Culture διατίθεται δωρεάν στο διαδίκτυο τόσο σε iOS όσο και σε Android.

Από το 2011, η ομάδα της Google συνεργάζεται με πολλούς πολιτιστικούς φορείς σε θέματα καινοτομίας. Αναπτύσσουμε τεχνολογίες που συμβάλλουν στη διατήρηση και διάδοση του πολιτισμού και επιτρέπουν στους επιμελητές εκθέσεων να δημιουργούν συναρπαστικές μουσειακές εκθέσεις τόσο διαδικτυακά όσο και στο φυσικό περιβάλλον ενός μουσείου. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες για τα πρόσφατα έργα στο επίσημο blog της Google Keyword.

 

googleart.png

 

Ο σκοπός του Google Arts & Culture είναι διπλός. Πρώτον, κάνει την τέχνη και τον πολιτισμό προσβάσιμα σε όλους, όπου κι αν βρίσκονται. Δεύτερον, αποσκοπεί να είναι εταίρος καινοτομίας στον πολιτιστικούς φορείς. Συνεργαζόμαστε με πολιτιστικές οργανώσεις για να τις βοηθάμε να μοιράζονται και να διαφυλάσσουν το πολιτιστικό περιεχόμενο και να δημιουργούν συναρπαστικές πολιτιστικές εμπειρίες, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής.

 

video by Google Arts & Culture

 

• Κάθε μήνα, υπάρχουν πάνω από 500 εκατομμύρια αναζητήσεις στο Google, που σχετίζονται με την τέχνη.

• Το Google Arts & Culture φέρνει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του κόσμου στα χέρια όσων έχουν διάθεση να εξερευνήσουν τον πολιτισμό. Δίνει τη δυνατότητα σε όλους να δουν έργα τέχνης με εξαιρετικές λεπτομέρειες, να αφεθούν σε πολιτιστικές εμπειρίες και να αναλύσουν ιστορικές στιγμές, μέσω νέων τεχνολογιών αιχμής.

• H ομάδα συνεργάζεται με πολιτιστικά ιδρύματα για να ανεβάζουμε στο διαδίκτυο την ιστορία και την κληρονομιά, με πανίσχυρες τεχνολογίες που βοηθούν στην ψηφιοποίηση και παρουσίαση στοιχείων σχετικών με την τέχνη, σε ένα παγκόσμιο ακροατήριο. Καινοτομούν μαζί με τον πολιτιστικό τομέα για να δημιουργήσουν ενδιαφέρουσες πολιτιστικές εμπειρίες, τόσο online όσο και μέσα σε μουσεία, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες όπως η εικονική πραγματικότητα.

 

video by Google Arts & Culture

  

Συνεργάζονται με τους πολιτιστικούς φορείς για να καινοτομούν από κοινού και να αναπτύσσουν τεχνολογίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, ενώ δίνεται ελεύθερη πρόσβαση στη τεχνολογία μας για να αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά.

• Online εκθέσεις: Το Google Arts & Culture παρέχει στους πολιτιστικούς φορείς ένα εύκολο στη χρήση εργαλείο ώστε να δημιουργούν online εκθέσεις με εικόνες, βίντεο και απεικονίσεις του Street View και επιτρέπει σε όλους, όπου και αν βρίσκονται, να εξερευνήσουν τις ιστορίες τους. 

• Εικόνες υψηλής ανάλυσης με Art Camera: Μια εικόνα gigapixel αποτελείται από πάνω από ένα δισεκατομμύριο pixel και μπορεί να αναδείξει λεπτομέρειες που είναι αόρατες με γυμνό μάτι. Η δημιουργία ψηφιακών εικόνων σε τέτοια υψηλή ανάλυση αποτελεί μια σύνθετη τεχνική πρόκληση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κατασκευάσαμε την Art Camera, μια ρομποτική κάμερα, ειδικά σχεδιασμένη για την υψηλότερη δυνατή ανάλυση έργων ζωγραφικής. Μέσω της Art Camera εμφανίζεται online ένας μεγάλος αριθμός έργων τέχνης, που θα μπορεί να εξερευνήσει οποιοσδήποτε, με τη μεγαλύτερη δυνατή λεπτομέρεια.

• Το Google Cardboard: Στο Εργαστήριο του Arts & Culture της Google στο Παρίσι κατασκευάστηκε το πρώτο πρωτότυπο του Google Cardboard, ενός «θεατή» εικονικής πραγματικότητας από χαρτόνι.

• Το Street View μέσα σε μουσεία: Έχετε δει αυτοκίνητα και περιπατητές Street View, αλλά ξέρετε τι είναι το Street View Trolley, που σήμερα χρησιμοποιείται και για τη συλλογή εικόνων Street View σε εσωτερικούς χώρους; Αυτό το υψηλής τεχνολογίας όχημα κατασκευάστηκε το 2009 για να προσφέρει στους θεατές την εμπειρία της εικονικής περιήγησης μέσα στα μουσεία.

• Ανακαλύψτε τον πολιτισμό στο Google: Κάθε μήνα υπάρχουν πάνω από 500 εκατομμύρια αναζητήσεις στην Google που σχετίζονται με την τέχνη. Για να υποστηρίξουμε την online ανακάλυψη της τέχνης και του πολιτισμού, η ομάδα μας αξιοποιεί όλα τα προϊόντα της Google ώστε να βοηθά τους ανθρώπους να βρίσκουν πολιτιστικές πληροφορίες όπου κι αν βρίσκονται.

• Πειραματισμός με καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς: Στο Εργαστήριο του Arts & Culture της Google στο Παρίσι, πειραματίζονται σχετικά με τη χρήση της Μηχανικής Εκμάθησης και άλλων νέων τεχνολογιών προς όφελος του πολιτισμού. Όλες αυτές οι εργασίες και οι πρωτότυπες εφαρμογές βασίζονται σε επτά χρόνια δημιουργίας, σε συνεργασία με 1.500 πολιτιστικούς θεσμούς σε όλο τον κόσμο. 


Το Google Arts & Culture σε αριθμούς:

• Περισσότεροι από 1.500 πολιτιστικοί φορείς από 70 χώρες.

• Πάνω από 6 εκατομμύρια φωτογραφίες, βίντεο, χειρόγραφα και άλλα έγγραφα σχετικά με την τέχνη, τον πολιτισμό και την ιστορία.

• Πάνω από 7.000 ψηφιακές εκθέσεις σε όλη την πλατφόρμα Google Arts & Culture.

• Η Art Camera της Google έχει δημιουργήσει πάνω από 5.000 εικόνες έργων τέχνης υψηλής ανάλυσης σε όλο τον κόσμο.

• Στην Ελλάδα το Google Arts & Culture συνεργάζεται ήδη με 11 φορείς, το Μουσείο της Ακρόπολης, την Ιερά Μονή της Πάτμου, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Νομισματικό Μουσείο, το Κέντρο Νεοκλασικής Γλυπτικής ‘Νίκος Σοφιαλάκης’, την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Ίδρυμα Θεοχαράκη, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, καθώς και το Street Mode Festival.

Διανύοντας 20 και πλέον χρόνια στο θεατρικό προσκήνιο της ελληνικής επικράτειας το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κοζάνης, αποτελεί αναμφισβήτητα μια σημαντική κοιτίδα πολιτισμού με στόχο τη συνεχή δημιουργία πολιτισμού.

Σε μια προσπάθεια ανανέωσης του Θεατρικού Θεσμού, πιστό στη μέχρι τώρα πορεία του το ΔΗΠΕΘΕ προχωρά σε ριζικές αλλαγές, που επέφεραν την ολοκληρωτική μεταμόρφωση των χώρων του θεάτρου, ώστε να υποδεχτεί με τους καλύτερους οιωνούς το φετινό δραματολόγιο.

Συγκεκριμένα, ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του θεατρόφιλου κοινού με σύγχρονο σχεδιασμό καθώς και τη δημιουργία χώρου για την φιλοξενία εκθέσεων.

Στην Κεντρική Σκηνή, χωρητικότητας 500 θέσεων, αντικαταστάθηκαν οι ταπετσαρίες των καθισμάτων, ανακατασκευάστηκαν τα παρασκήνια γύρω από την σκηνή, εξασφαλίζοντας μ’ αυτό τον τρόπο τη λειτουργικότητά τους.

Νέες ταπετσαρίες, άνετα καθίσματα και λειτουργικοί χώροι Νέες ταπετσαρίες, άνετα καθίσματα και λειτουργικοί χώροι 

Πραγματοποιήθηκε η απαραίτητη τοποθέτηση κουϊντών δεξιά και αριστερά της σκηνής και κρεμάσαμε αέρια στη οροφή της σκηνής που δεν υπήρχαν πριν. Εν συνεχεία, επισκευάστηκε το ξύλινο πάτωμα της σκηνής και αγοράσαμε κυκλόραμα, αναβαθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό το θέατρό μας. Τέλος, τοποθετήθηκε επισκέψιμη γέφυρα 25 μέτρων πάνω από την πλατεία για την κρέμαση  προβολέων.

Η Κεντρική σκηνή έγινε λειτουργηκή ενώ χωρά 500 θεατές Η Κεντρική σκηνή έγινε λειτουργηκή ενώ χωρά 500 θεατές 

Πάνω από την κεντρική σκηνή τοποθετήθηκε σιδερένια γέφυρα 25μ. ώτε να τοποθετηθούν νέοι προβολείςΠάνω από την κεντρική σκηνή τοποθετήθηκε σιδερένια γέφυρα 25μ. ώτε να τοποθετηθούν νέοι προβολείς

Δημιουργήθηκε έτσι ακόμα ένας νέος χώρος πολιτισμού που έλειπε από την πόλη της Κοζάνης, μια μικρή σκηνή, η Εναλλακτική Σκηνή του ΔηΠεΘε ένα σύγχρονο και άρτιο θέατρο 80 θέσεων, που θα λειτουργήσει φέτος για πρώτη φορά.

Ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ με σύγχρονο σχεδιασμό Ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ με σύγχρονο σχεδιασμό 
 

Μία συνοπτική ματιά στο φετινό πλούσιο προγραμματισμό του ΔΗΠΕΘΕ

ΕΩΣ – 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Εφηβική Σκηνή «Το θέατρο πάει σχολείο»
Ιδέα: Νίκος Μαθιουδάκης,
Κείμενο Παράστασης – σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Ένας κόμπος στη μέση του γαλαξία
Με τους: Γιώργο Κριθάρα, Ευγενία Λαβδά, Αριστείδη Νινίκα.

26-27-28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Κεντρική Σκηνή
Γιώργος Παφίλης
Αισθητικές Χαρές
Κοζανίτικη Οπερέτα

Σκηνοθεσία - σκηνικά: Γιώργος Παφίλης
Κοστούμια: Βενετία Νάση
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Δημόπουλος –
Φωνητική διδασκαλία: Έμυ Τσιουρά – Δημοπούλου
Φωτισμοί: Γιάννης Μπαντιάνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Καβακίδου – Ρία Δεληογλάνη
Με τους: Σωφρόνη Ευθυμιάδη, Χαρούλα Καλώτα, Δημήτρη Καρατζά, Ραφαέλλα – Μαργαρίτα Κονταξή, Νίκο Κουρού, Βαγγέλη Μαλούτα, Κωνσταντίνα Ματιάκη, Ελένη Μπούρου, Παναγιώτη Νίτσα, Γιώργο Παπαδόπουλο,  Δέσποινα Παπαδοπούλου, Γιώργο Δ. Παφίλη, Γιώργο Χ. Παφίλη, Θέμη Παφίλη, Αντιγόνη Συλλίρη

10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Κεντρική Σκηνή
Ο Γιάννης Πετρίδης ένα βράδυ στην Κοζάνη
Θα προβληθεί και το ντοκυμαντέρ «Once in a Lifetime” της Νικόλ Αλεξανδροπούλου

16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ – 30 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κεντρική Σκηνή
Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Ρωμαίος και Ιουλιέτα
Συμπαραγωγή με το Istrian Εθνικό Θέατρο της Κροατίας

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία:  Λευτέρης Γιοβανίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κινησιολογία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Μουσική: Παναγιώτης Δημόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Ασημάκης Κοντογιάννης
Σκηνική πάλη: Κρις Ραντάνωφ
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Με τους: Χρύσα Ρώπα, Τάκη Μόσχο, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Παναγιώτη Κλίνη, Πέτρο Σκαρμέα, Ευθύμη Χαλκίδη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Τάκη Συνδουκά. Και οι ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου της Κροατίας Petar Cvrin, Deni Sankovic, Dominik Bajo. Δυο οικογένειες, μια ελληνική και μια κροατική κάπου στα Βαλκάνια σήμερα.

7-8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Φλώρινα
Λουίτζι Πιραντέλο
Να ντύσουμε τους γυμνούς
Συμπαραγωγή με το ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ- ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ

 

Μετάφραση – Απόδοση: Ελένη Γεωργίου, Γιάννος Περλέγκας Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Σκηνικά – Κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα
Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου

Με τους: Θανάσης Δήμου, Μάγδα Καυκούλα, Στέργιος Κοντακιώτης, Θέμης Πάνου, Γιάννος Περλέγκας, Μαρ. Πρωτόπαππα, Θάν. Τοκάκης

11 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Εναλλακτική Σκηνή
Ιστορίες Τρόμου από την Ελληνική Παράδοση
Αφήγηση: Ρένος Χαραλαμπίδης

24 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κεντρική Σκηνή
Χριστουγεννιάτικη Συναυλία
Με το φως των κεριών

12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ – 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Παιδική Σκηνή / Κεντρική Σκηνή
Όσκαρ Ουάιλντ
Το φάντασμα του Κάντερβιλ
Συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Θεατρική διασκευή: Άνδρη Θεοδότου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Δεγαΐτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαντώ Ψυχουντάκη
Μουσική: Νίκος Τσέκος
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Με τους: Αντώνης Βαρθαλίτης, Έφη Κιούκη, Κατερίνα Μηλιώτη, Χριστόφορος Μπαρμπαγιάννης, Μάγδα Πένσου, Σπύρος Πετούσης, Νίκος Τουρνάκης

19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Βόλφανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Η Μεγαλοψυχία του Τίτου
Συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή
Σκηνοθεσία: Μαρθα Τομπουλίδου

Σύμπραξη των Ωδείων της πόλης με συνεργάτες της Λυρικής Σκηνής.

1 – 10 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019
Αίθουσα Φίλιππος
Κώστας Καρανάτσιος
Κοζάνη 2146 μ.Χ. «Λόζιος στ’ Σκ’ρκα»
Σκηνοθεσία: Γιώτης Βασιλειάδης

Μια παράσταση με έντονο το τοπικό ιδίωμα της Κοζάνης

14 ΜΑΡΤΙΟΥ – 21 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Κωνσταντίνος Θεοτόκης
Ο Κατάδικος
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Μουσική: Κώστας Μαγγίνας
Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Κίνηση: Πάρης Μαντόπουλος

Με τους: Μαρίνα Καλογήρου, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Γιώργος Παπανδρέου, Τάκης Σακελαρίου, Γιωργής Τσαμπουράκης, Στέλιος Χλιαράς. Ο "Κατάδικος" διεισδύει στην ανθρώπινη σκέψη και φέρνει στην επιφάνεια ενδοψυχικές συγκρούσεις διαχρονικές και πανανθρώπινες.

8 – 12 ΜΑΪΟΥ 2019
Αποθήκη ΟΣΕ
Ερρίκος Ίψεν
Gabler Hedda
Σκηνοθεσία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Συμπαραγωγή με το Bios

16-17-18 ΜΑΪΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Μολιέρος
Ο Αρχοντοχωριάτης
Παράσταση στην ποντιακή διάλεκτο με ερασιτέχνες ηθοποιούς της πόλης.

 

Ένα δυσάρεστο γεγονός είναι συνδεδεμένο με τη μικρή πολυκατοικία με τη μεγάλη ιστορία, στη λεωφόρο Κηφισίας 4, στους Αμπελόκηπους. 

Στο καφενείο «Παρθενών» του Ανδρέα Γλεντζάκη υπογράφτηκε, στις 27 Απριλίου 1941, η συνθήκη παράδοσης της Αθήνας και του Πειραιά στους Γερμανούς, 21 ημέρες μετά την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό θα γίνεται πλέον γνωστό στους περαστικούς με την πινακίδα που θα αναρτηθεί κατά τη διάρκεια εκδήλωσης, την οποία διοργανώνουν το Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2018 και ώρα 12μ.μ το 56ο Γυμνάσιο Αθήνας και η μη κερδοσκοπική οργάνωση Monumenta, με τη συνεργασία της οικογένειας Γλεντζάκη. Η δημιουργία της πινακίδας είναι αποτέλεσμα της δράσης της Συντακτικής και Φωτογραφικής Ομάδας του Εργαστηρίου Πληροφορικής του 56ου Γυμνασίου η οποία, με τη συνεργασία της Monumenta, κατέγραψε το κτήριο και πήρε συνεντεύξεις που ανέδειξαν την ιστορία του.

«Στην Κηφισίας 4 έχουμε ένα ιστορικό κτήριο. Ο εγγονός του Ανδρέα Γλεντζάκη, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μετέφερε κάποιες περιγραφές του πατέρα του για την εποχή, ο οποίος θυμόταν το γεγονός της παράδοσης, πόσο πολύ στενοχωρήθηκε ο δικός του πατέρας, ο Ανδρέας Γλεντζάκης, που έγινε στο καφενείο του ένα τόσο δυσάρεστο γεγονός. Θυμόταν ότι από την αγανάκτησή του χτύπησε το τραπέζι, το οποίο και έσπασε», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επικεφαλής της Monumenta, Ειρήνη Γρατσία. Ανατρέχοντας στην ιστοσελίδα του σχολείου (https://www.slideshare.net/goa56tk/ss-31117489) μπορεί κανείς να διαβάσει περισσότερα για την εποχή, αλλά και για το συγκεκριμένο γεγονός.

Η μικρή πολυκατοικία στην Λεωφόρο Κηφισίας 4 (Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ)Η πολυκατοικία στην Λεωφόρο Κηφισίας 4 (Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

«Η εκδήλωση», συμπληρώνει η κ. Γρατσία, «είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας που έχει η Monumenta με το 56ο Γυμνάσιο Αθήνας εδώ και περισσότερο από τρία χρόνια. Έχουμε αναρτήσει πινακίδα και στο σχολείο τους, που είναι ένα από τα σχολεία του '30. Τα παιδιά δούλεψαν με την ιστορία του κτηρίου, έκαναν συνεντεύξεις και μαζί προχωρήσαμε στην καταγραφή, φτιάξαμε την πινακίδα που αναρτήσαμε σε μια εκδήλωση, η οποία συνοδεύεται πάντα και από μια ξενάγηση. Ο πολίτης έτσι ενημερώνεται για το κτήριο που βλέπει, γεγονός που διευρύνει τον ορίζοντα. Δηλαδή, όταν γνωρίζεις κάτι, το αντιμετωπίζεις αλλιώς, το αγαπάς, το προστατεύεις. Αυτός είναι και ο στόχος», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η εκδήλωση όμως δεν γίνεται μόνο για την ανάρτηση της πινακίδας. «Γίνεται και για να γνωρίσουμε το κτήριο, αλλά και για να φανεί η δουλειά που γίνεται από τα σχολεία και τη Monumenta στο πλαίσιο της καταγραφής και της τεκμηρίωσης κτηρίων. Επίσης, για να αρχίσουμε να βλέπουμε τα κτήρια, να κοιτάμε ψηλά. Ομορφαίνει τη ζωή μας η γνωριμία με αυτή την πόλη που είναι ένα ανοικτό μουσείο αρχιτεκτονικής», προσθέτει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επικεφαλής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης.

Η πολυκατοικία της λεωφόρου Κηφισίας 4 ξεκίνησε να κτίζεται το 1936, σε μια εποχή κατά την οποία έχουν επικρατήσει πλήρως οι αρχές του μοντέρνου κινήματος στην αρχιτεκτονική. Λιτές όψεις, μεγάλα ανοίγματα, κλειστοί εξώστες (έρκερ), εξωτερικά επιχρίσματα με την τεχνική του αρτιφισιέλ είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής αυτής που χρησιμοποιεί το οπλισμένο σκυρόδεμα. Το κτήριο, στην αρχική του φάση, περιλάμβανε το ισόγειο, στο οποίο λειτουργούσε το καφενείο «Παρθενών», τον πρώτο όροφο και υπόγειο, στο οποίο είχε διαμορφωθεί πολεμικό καταφύγιο. Σε μεταγενέστερη χρονική περίοδο προστέθηκαν στο κτήριο δύο ακόμη όροφοι.

Στο καφενείο «Παρθενών» του Ανδρέα Γλεντζάκη υπογράφτηκε, στις 27 Απριλίου 1941, η συνθήκη παράδοσης της Αθήνας και του Πειραιά στους Γερμανούς (Φωτογραφία: streetview)

 

Η αποκατάσταση του διατηρητέου κτηρίου είναι σχεδόν έτοιμη και απομένει να ολοκληρωθούν οι εργασίες των δύο τελευταίων ορόφων, έκτου και έβδομου έως τις 30/10/2018 σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, για να ξεκινήσει «ταχύτατα η λειτουργία του, μετατρέποντάς το σε έναν κόμβο πολιτισμικής δραστηριότητας» όπως είπε, την Τρίτη 9 Οκτωβρίου 2018, η υπουργός Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά η οποία επέλεξε αυτόν τον χώρο για την πρώτη, χθες συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στους δημοσιογράφους.

Το κτήριο του ξενοδοχείου «Acropole Palace» αποτελεί έργο του αρχιτέκτονα Σ. Μαγιάση και κατασκευάστηκε τα έτη 1925-6. Θεωρείται αντιπροσωπευτικό δείγμα αρχιτεκτονικής της Art Nouveaux στην Ελλάδα και χαρακτηρίστηκε ως έργο τέχνης από το ΥΠΠΟ «διότι πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα εναπομείναντα κτήρια της εποχής του μεσοπολέμου... Μαζί με το ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρετανία» κ.ά. αποτελεί από τυπολογική και κτηριολογική άποψη σημαντικό δείγμα της αρχιτεκτονικής των Grands hotels.

 

4580189_iefimerida.jpg

 

Η αλλαγή χρήσης του από ξενοδοχείο για τη δημιουργία πολιτιστικών υποδομών του ΥΠΠΟΑ εντάxθηκε στο ΕΣΠΑ (2007 - 2013) και οι εργασίες αποκατάστασής του ξεκίνησαν τον Ιούλιο 2013 από την εταιρεία ΕΤΒΟ Α.Τ.Ε. Το 2016 το έργο παραδόθηκε από την ανάδοχο εταιρεία έχοντας ολοκληρώσει κατά το μεγαλύτερο μέρος τις οικοδομικές και ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες.

Η δεύτερη φάση της αποκατάστασης του κτηρίου με τίτλο «Αποπεράτωση του κτηρίου Acropole Palace επί των οδών Πατησίων, Αβέρωφ και Μάρνη» ιδιοκτησίας ΥΠ.ΠΟ.Α.(με δυνατότητα άσκησης προαίρεσης) δημοπρατήθηκε στις 29.12.2016 και η σύμβαση κατασκευής του με τη νέα ανάδοχο εταιρεία Restore A.T.E. υπογράφηκε στις 11.5.2017. Το έργο χρηματοδοτείται από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού εξόδων του ΥΠΠΟΑ με προϋπολογισμό 1.012.089,88 ευρώ.

 

4580202_iefimerida.jpg

 

Οι εργασίες του παρόντος έργου αφορούν στην αποπεράτωση των οικοδομικών εργασιών αποκατάστασης του κτιρίου Acropole Palace, για τη δημιουργία πολιτιστικών υποδομών του ΥΠ.ΠΟ.Α. και την ολοκλήρωση των Η/Μ εγκαταστάσεων προκειμένου να καταστεί το κτήριο ολοκληρωμένο προς λειτουργία. Οι παραπάνω εργασίες έχουν περατωθεί σε ποσοστό 75%. Στον 6ο και τον 7ο όροφο θα κατασκευασθούν τα δάπεδα και οι οροφές, τα εσωτερικά χωρίσματα, οι χώροι των WC και οι απαιτούμενες υποδομές για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού παρασκευαστηρίου - κουζίνας προκειμένου να λειτουργήσουν ο 6ος και ο 7ος όροφος ως αναψυκτήριο- εστιατόριο.

Το κτήριο πρόκειται να αποπερατωθεί εντός του 2018.

Με την με αριθ. πρωτ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ΔΑΝΣΜ/199041/22516/2004/30.7.2014 απόφαση υπουργού έγινε έγκριση των πολιτιστικών χρήσεων του κτηρίου καθώς και των αναγκαίων τροποποιήσεων των εσωτερικών διαρρυθμίσεων για να εξυπηρετηθούν οι χρήσεις αυτές.

 

4580181_iefimerida.jpg

 

Οι πολιτιστικές χρήσεις θα είναι οι ακόλουθες:

 

-Εκθέσεις, περιοδικές και μόνιμες

-Ψηφιακή βιβλιοθήκη

-Υποστήριξη και Εξυπηρέτηση Δράσεων των φορέων Σύγχρονου Πολιτισμού

-Καλλιτεχνικοί και Εικαστικοί Διαγωνισμοί

-Προβολές, διαλέξεις

-Εκπαιδευτικά Προγράμματα

-Αναψυκτήριο-Εστιατόριο

-Πωλητήριο ΤΑΠΑ

 

Το νομικό καθεστώς, κάτω από το οποίο θα λειτουργήσουν οι ανωτέρω χρήσεις θα καθοριστεί από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Μέχρι την περαίωση των εργασιών του έργου της αποπεράτωσης και την παραλαβή του Acropole Palace, την ευθύνη για την φύλαξη του κτηρίου έχει ο ανάδοχος του έργου. Στο κτήριο έχει τοποθετηθεί δίκτυο από κάμερες ασφαλείας που θα ελέγχονται από το γραφείο φύλαξης εντός του κτηρίου. Όλα τα εξωτερικά κουφώματα είναι κατασκευασμένα από κρύσταλλο ασφαλείας τύπου laminate, το οποίο παρουσιάζει αντοχή σε θραύση.

Μετά την οριστική παράδοση-παραλαβή του κτηρίου από την ανάδοχο εταιρεία, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ως ιδιοκτήτης φέρει την ευθύνη για την ασφάλεια και την φύλαξη του κτηρίου.

Φωτό: Eurokinissi/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Το Σάββατο 6 Οκτωβρίου στις 12.00 το μεσημέρι το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης οργανώνει έναν διαφορετικό περίπατο στην Πλάκα, όπου θα γνωρίσουμε τις παλιές ταβέρνες και την ιστορία τους.

Διάσημα στέκια καλλιτεχνών και διανοουμένων, κουτούκια όπου σύχναζαν οι παλιοί Αθηναίοι, ταβέρνες που γνωρίσαμε από τον κινηματογράφο.

Θα μάθουμε ποια είναι η πιο παλιά ταβέρνα της Πλάκας, τα «παθήματα» του Παπαδιαμάντη, τα αγαπημένα στέκια του Ορέστη Μακρή, αλλά και ποιητών όπως ο Γιώργος Σεφέρης.

Θα ανακαλύψουμε ποια ιστορική ταβέρνα δεν έγινε ποτέ σχολείο και έζησε με τον δικό της τρόπο το βράδυ της 21ης Απριλίου

Θα μάθουμε τι ήταν τα τζιερτζίδικα και τι συνέβαινε όταν άνοιγαν τα καινούργια βαρέλια με κρασί στην Πλάκα.

Τελευταία στάση του περιπάτου μας η ιστορική ταβέρνα Πλάτανος, στέκι δεκάδων Ελλήνων λογοτεχνών, όπου όσοι το επιθυμούν θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν -σε ειδική τιμή- τις σπεσιαλιτέ του, ενώ το κρασί θα είναι προσφορά της ταβέρνας.


Η συμμετοχή κοστίζει συνολικά 10 ευρώ και περιλαμβάνει εκτός από τον περίπατο ξενάγηση στο Μουσείο

Για ομάδες των πέντε ατόμων και άνω προβλέπεται έκπτωση 20%

Απαραίτητη η κράτηση θέσεων

Πλη­ρο­φο­ρίες/Κρατήσεις: 210 3250341 / Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Μου­σείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης

Τριπόδων 23, Πλάκα, Αθήνα

Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του για την ανάπτυξη της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής, διοργανώνει την έκθεση της 9ης Biennale Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων. Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη, 26 Σεπτεμβρίου στις 8.00 μμ και η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό μέχρι τις 25 Νοεμβρίου. Στις Biennale, μία από τις πρώτες δραστηριότητες του ΕΙΑ που θεσμοθετήθηκε το 1995, έχουν συμμετάσχει εκατοντάδες αρχιτέκτονες με διαφορά μεταξύ τους μεγαλύτερη από μία γενιά.

Η 9η Biennale έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς τα έργα που παρουσιάζονται αποτελούν, ως ένα βαθμό, δείκτη της σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής παραγωγής στην περίοδο της κρίσης. Στην 9η Biennale υπεβλήθησαν 139 συμμετοχές, από τις οποίες οι 58 είναι υλοποιημένες. Η συντριπτική πλειοψηφία νέων κτηρίων βρίσκεται διάσπαρτη στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα, εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων, και ορισμένα επίσης εκτός Ελλάδας.

 

nkyhtvhq_iefimerida.jpg

 

Στην εφετινή Biennale το Ε.Ι.Α. επιδίωξε να εκθέσει μαζί με τα έργα και την πολύπλευρη οπτική της επιτροπής επιλογής, προσκαλώντας τα μέλη της – Κωνσταντίνα Κάλφα, Ηλία Κωνσταντόπουλο, Θεώνη Ξάνθη, Πάνο Τσακόπουλο και Κώστα Τσιαμπάο – να επιλέξουν, ο καθένας ξεχωριστά, εκείνα που θεωρεί ως τα πλέον αξιόλογα.

 

zgqs834a_iefimerida.jpg

 

Λόγω του υψηλού επιπέδου των συμμετοχών συνολικά επελέγησαν 72 έργα, η κλίμακα των οποίων κυμαίνεται από μία ελάχιστη καλύβα θερινής διαμονής μέχρι ένα θεματικό πάρκο χιλιάδων στρεμμάτων. Το ένα τρίτο των έργων αποτελούν οι κατοικίες, ενώ απουσιάζουν υλοποιημένα δημόσια και μεγάλης κλίμακας έργα, παρά τη συμμετοχή μεγάλου αριθμού μελετών από νεώτερους αρχιτέκτονες που έχουν διακριθεί σε πανελλήνιους και διεθνείς διαγωνισμούς.

 

tdrdnivg_iefimerida.jpg

 

Την επιμέλεια της έκθεσης είχαν οι Χριστίνα Παπαδημητρίου, Μαριάννα Μηλιώνη, Ηλίας Κωνσταντόπουλος, και τον σχεδιασμό του συνοδευτικού καταλόγου η Ιωάννα Κωστίκα – finedesign.

Σελίδα 1 από 25

Travel Stories

 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 
  info@mygreekholiday.gr

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ