Τη δυνατότητα να κάνουν μια δωρεάν περιήγηση στα ξακουστά αρχοντικά της Κηφισιάς θα έχουν στις 13 Απριλίου οι νοσταλγοί των ρομαντικών εποχών. 

Πρόκειται για την «4η Βόλτα στα Αρχοντικά» που διοργανώνει ο δήμος Κηφισιάς, η οποία, φέτος, θα επικεντρωθεί στην πλατεία Κεφαλαρίου και θα διαρκέσει τέσσερις ώρες (από τις 10:00 το πρωί μέχρι τις 14:00). 

 

kifisia-arhontika-amaxes_iefimerida.jpg

 

Οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν σε εμβληματικά αρχοντικά, της δεκαετίας του μεσοπολέμου, και θα μάθουν για την ιστορία τους, τη ξεχωριστή αρχιτεκτονική τους και τη σπάνια αισθητική τους. 

Παράλληλα, θα πληροφορηθούν για τους ανθρώπους που τα έχτισαν, τα κατοίκησαν και τα «παρέδωσαν» στην πλούσια ιστορία της περιοχής. 

 

epayli-pyrna-kifisia-arhontika_iefimerida.jpg

 

Οι αιτήσεις συμμετοχής θα γίνουν μέσα από την ιστοσελίδα του δήμου Κηφισιάς (www.kifissia.gr). 

Κατά τη διάρκεια του περιπάτου, εθελοντές θα προσφέρουν αναψυκτικά και εδέσματα.

Διάλεξη με θέμα «Υπερασπίζοντας το Ανθρώπινο Δικαίωμά μας στην Ιστορία» έδωσε η πρόεδρος του εμβληματικού Κέντρου Robert-Francis Kennedy, Κέρι Κένεντι, στo μουσείο της Ακρόπολης στην οποία αναφέρθηκε στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα.

Η κα Κένεντι επισκέφθηκε και το Προεδρικό Μέγαρο όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ και ευχαρίστησε θερμά τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για το γεγονός ότι τη δέχθηκε για μια ακόμη φορά και αναφέρθηκε εκτενώς στη συνεργασία και τις δράσεις του Κέντρου Robert-Francis Kennedy με το Ίδρυμα της Μαριάννας Βαρδινογιάννη.

«Ακόμα και ένα μικρό παιδί αν του πάρεις κάτι δικό του, θα σου πει: Δεν είναι δίκαιο. Δεν είναι δίκαιο λοιπόν να μπαίνεις στο σπίτι κάποιου και να του αφαιρείς ό, τι πολυτιμότερο έχει. Και είναι λάθος να γίνεται λόγος για Ελγίνεια. Είναι τα ελληνικά γλυπτά. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ανήκουν εδώ, και εδώ πρέπει να επιστρέψουν. Είναι δικαίωμα του ελληνικού λαού» τόνισε η κ. Κένεντι.

 

 

Η κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη ευχαρίστησε την κυρία Κένεντι για την συμπαράστασή της αναφορικά με την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, τονίζοντας ότι η επανένωση του μνημείου αποτελεί και για την ίδια στόχο ζωής: «Απέναντι στους αυριανούς πολίτες έχουμε ένα χρέος. Όχι μόνο να τους δώσουμε ρίζες και γνώση για τους αγώνες και τις κατακτήσεις του ανθρώπου μέσα στους αιώνες. Έχουμε χρέος να τους παραδώσουμε την ιστορία άθικτη, ακριβώς όμως μας παραδόθηκε. Δυστυχώς εδώ και δεκαετίες ο ελληνικός λαός στερείται αυτό το δικαίωμα καθώς ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας μας αποκόπηκε βίαια, με αποτέλεσμα ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία του οικουμενικού μας πολιτισμού να είναι σήμερα κατακερματισμένο. Αναφέρομαι, όπως καταλαβαίνετε, στα γλυπτά του Παρθενώνα, σημαντικό τμήμα των οποίων ακόμα και σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Έχοντας αυτό στο μυαλό μου θεωρώ χρέος μου απέναντι στην χώρα μου να αγωνιστώ με όλες μου τις δυνάμεις για να επιστρέψει η ιστορία μας εκεί ακριβώς όπου ανήκει. Και αποτελεί για εμένα προσωπική δέσμευση να μην σταματήσω να αγωνίζομαι μέχρι τα γλυπτά αυτά να ενωθούν και να μπορέσουμε να επιστρέψουμε την ιστορία άθικτη και να την παραδώσουμε, ακριβώς όπως οφείλουμε, δηλαδή ακέραια στις μελλοντικές γενιές».

Χαιρετισμό στην εκδήλωση πραγματοποίησαν: η κυρία Σίσσυ Παυλοπούλου, σύζυγος της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία μίλησε για την υποχρέωση που έχουμε ως κοινωνία απέναντι στην Ιστορία προκειμένου να χτίσουμε ένα καλύτερο αύριο, ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης Καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής, ο οποίος έκανε λόγο για το δικαίωμα των λαών στα μνημεία τους, τονίζοντας πόσο σημαντική είναι η συμπαράσταση της κ. Κένεντι στον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα καθώς και ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητής Μελέτιος-Αθανάσιος Δημόπουλος ο οποίος μίλησε αναλυτικά για το έργο της κυρίας Κένεντι, αλλά και της κυρίας Βαρδινογιάννη. Αμέσως μετά ακολούθησε ένας ενδιαφέρον διάλογος ανάμεσα στους ομιλητές και το κοινό, με επίκεντρο το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και γύρω από ευρύτερα ζητήματα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα στον σύγχρονο κόσμο. Την διάλεξη συντόνισε ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μουσικό κλείσιμο από τον συνθέτη κ. Γιώργο Χατζηνάσιο, ο οποίος έπαιξε στο πιάνο ένα μικρό απόσπασμα από την όπερα «El Greco» ενθουσιάζοντας το κοινό. Παρόντες στην εκδήλωση, στο κατάμεστο Αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης, ήταν, ανάμεσα σε άλλους, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης, με την σύζυγό του η βουλευτής της ΝΔ Όλγα Κεφαλογιάννη, ως εκπρόσωπος του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Μάριος Γεωργιάδης, εκπρόσωπος της «Ένωσης Κεντρώων», ο εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Αρχιμανδρίτης πατήρ Σιλουανός Ιωάννης, ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης, ο Αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης, ο Πρίγκιπας Νικόλαος, ο Πρίγκιπας Αλέξανδρος και η Πριγκίπισσα Αικατερίνη της Σερβίας.

 

Το δημόσιο ραδιόφωνο της Γερμανίας (Deutshclandfunk) αφιέρωσε μια εκπομπή στο ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα από το Λονδίνο. Η εκπομπή είχε τίτλο «Αντιδικία για το θέμα της λεηλασίας της Ακρόπολης» και μεταδόθηκε συνέντευξη με τον διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης. Στη ιστοσελίδα του αναφέρονται τα εξής:

«Κάποτε, τα γλυπτά κοσμούσαν τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη, έως ότου ο Λόρδος Τόμας Έλγιν τα μετέφερε από την Αθήνα στο Λονδίνο πριν από 200 χρόνια». Ο Δημήτριος Παντερμάλης, διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, λέει στο γερμανικό ραδιόφωνο: «Η πλήρης επιστροφή είναι η μόνη λύση. Πρέπει να συνενωθεί ό,τι είναι αναπόσπαστα δεμένο με τον μνημείο».

 

Τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου

 

Η σύντομη ονομασία για περισσότερα από 50 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα που κάποτε κοσμούσαν τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη και τα οποία μετέφερε ο Βρετανός Λόρδος Τόμας Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα από την Αθήνα στο Λονδίνο είναι «Ελγίνεια Μάρμαρα» . Τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο για ένα κλάσμα της τιμής που είχε πληρώσει στις οθωμανικές αρχές. Το γεγονός ότι τη ζωφόρο δεν μπορεί να την θαυμάσει κανείς στο σύνολό της είναι από καιρό αιτία εκστρατείας για την επιστροφή τους αλλά και αιτία νομικών διαφορών μεταξύ Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας. Το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει την αρμοδιότητα να αποφασίσει -πρέπει να το κάνει το Κοινοβούλιο-, αλλά οι πρόσφατες δηλώσεις του διευθυντή του Χάρτβιχ Φίσερ σε μια ελληνική εφημερίδα πυροδότησαν τη συζήτηση για την απαίτηση της επιστροφής των έργων τέχνης. Σύμφωνα με αυτές, ο κ. Φίσερ δεν θα έστελνε τους πολιτιστικούς θησαυρούς ούτε καν ως δάνειο στην Αθήνα.

Για τον Δημήτριο Παντερμαλή, επικεφαλής του Μουσείου της Ακρόπολης, όμως, το θέμα είναι σαφές: «Το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι ο ιδιοκτήτης των γλυπτών του Παρθενώνα. Γι’ αυτό δεν τίθεται θέμα δανεισμού τους, αλλά επιστροφής τους». Το γεγονός ότι τα γλυπτά αποχωρίστηκαν για να εκτεθεί ένα μέρος στο Λονδίνο «δεν ήταν ο κατάλληλος τρόπος μεταχείρισης για το μνημείο διότι είναι αναπόσπαστο μέρος του», όπως είπε ο κ. Παντερμαλής, ο οποίος πρόσθεσε στη συνέχεια ότι «το Μουσείο του θα προσέφερε ευχαρίστως κάτι στους Λονδρέζους ως αντάλλαγμα».

Επί του παρόντος, η καμπάνια επιστροφής «Επιστρέψτε τα» ("Bring them back") προσπαθεί να συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό του ενός εκατομμυρίου υπογραφών για να υποβάλει το αίτημα της επιστροφής τους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Στο ερώτημα αν τελικά, θα πρέπει πραγματικά ένα διεθνές δικαστήριο να αποφασίσει επί του θέματος, ο κ. Παντερμαλής απαντά: «Προσωπικά, νομίζω ότι μπορούμε με -πιθανώς δύσκολες, αλλά εποικοδομητικές- συζητήσεις μεταξύ μας να βρούμε μια λύση. Δεν πρόκειται για το αν θα κερδίσει ή θα χάσει κάποιος».

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τις εικόνες που αποτύπωσε ο διακεκριμένος βρετανός φωτογράφος Alexander Lamont Henderson κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη χώρα μας στις αρχές του 1904.

Το υλικό φυλάσσεται σήμερα στη συλλογή των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη χάρη στη ευγενική προσφορά του κύριου Πέτρου Τσεμπελή.

 

uhrtwnfg.jpegΦάληρο

jpkt_v10.jpegΛόφος Λυκαβηττού

do3mwjha.jpegΠλατεία Συντάγματος

 

Το 1884, η βασίλισσα Βικτωρία του απένειμε τον τίτλο του βασιλικού φωτογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, αποτύπωνε στιγμές από την καθημερινή ζωή της βασιλικής οικογένειας, ενώ είχε αναλάβει και την εκτύπωση φωτογραφικών πορτραίτων μελών της βρετανικής αυλής σε πορσελάνη που προορίζονταν για κοσμήματα.

Τότε ήταν που πραγματοποίησε μια σειρά από φωτογραφικές περιοδείες σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αλγερία, η Αίγυπτος, η Τουρκία, η Αυστραλία κ.ά. Με την επιστροφή του στο Λονδίνο, μετέτρεψε τα αρνητικά που συγκέντρωσε στα πολλαπλά του ταξίδια σε γυάλινες διαφάνειες προβολής, τις γνωστές ως lantern slides, και τις παρουσίαζε σε ειδικές προβολές κατά τη διάρκεια των ετησίων εκθέσεων της Royal Photographic Society στη βρετανική πρωτεύουσα.

H έκθεση «Alexander Lamont Henderson. Ταξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904» πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα (Κριεζώτου 3) και θα διαρκέσει έως τις 5 Μαΐου 2019. Στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στον εκθεσιακό χώρο της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου της Σκιάθου σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Η Σκιάθος» (9 Ιουνίου-29 Σεπτεμβρίου 2019).

 

Μια χορταστική «βουτιά» στην πλούσια ιστορία της Σύρου, προσφέρει μια σπάνια φωτογραφική συλλογή που βλέπει, αυτές τις ημέρες, το φως της δημοσιότητας. 

Η Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Το αρχειακό υλικό ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τα νεότερα χρόνια, αποκαλύπτοντας μια διαφορετική πλευρά της Σύρου, αλλά και φανερώνοντας ομοιότητες του σημερινού νησιού με το μακρινό του παρελθόν.  Μια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetikoΜια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΈνα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οι φωτογραφίες δημοσιεύονται από τη σελίδα «SyraRempetiko» στο Facebook, η οποία, για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, αναρτά και οπτικό υλικό από τα ίδια σημεία, όπως αυτά είναι σήμερα.  Η παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Πλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΠλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ιδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΙδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Η παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ο Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟ Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

 

Εκατόν έξι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, 26 Οκτωβρίου, από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, το 1912. η ημέρα έχει διπλή σημασία για τη Θεσσαλονίκη, αφού γιορτάζει ο πολιούχος της Άγιος Δημήτριος, αλλά γιορτάζει και με λαμπρότητα την απελευθέρωσή της κατά τη «Μεγάλη Εξόρμηση» του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου.

Μία σύντομη επιγραφή πάνω σε μία μαρμάρινη πλάκα, που κοσμεί σήμερα την είσοδο της ιστορικής έπαυλης «Τόψιν» ή Μοδιάνο στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζεται ο ρόλος που διαδραμάτισε το συγκεκριμένο κτίριο, τον Οκτώβριο του 1912, κατά την απελευθέρωση.

«ΕΝ ΤΟ ΟΙΚΗΜΑΤΙ ΤΟΥΤΩ, ΗΤΟ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΝ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΤΡΑΤΗΓΕΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ 26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1912 ΚΑΘ’ ΗΝ ΕΓΕΝΕΤΟ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΩΝ ΧΑΣΑΝ ΤΑΧΣΙΝ ΠΑΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΠΡΙΓΚΗΠΑ ΔΙΑΔΟΧΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΝ», αναφέρει χαρακτηριστικά η επιγραφή.

Η ιστορική επιγραφήΗ ιστορική επιγραφή

Ο ρόλος στην απελευθέρωση της πόλης

Το Σαββατοκύριακο, 19 και 20 Οκτωβρίου 1912, ο ελληνικός στρατός εισέρχεται νικητής στα Γιαννιτσά, αφού προηγουμένως είχε απωθήσει δύναμη 30.000 ανδρών του τουρκικού στρατού. Ο δρόμος για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης είχε πλέον ανοίξει.

Οι Τούρκοι είχαν καταστρέψει όλες τις γέφυρες, με το Γενικό Στρατηγείο των Ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων (Α’ Βαλκανικοί Πόλεμοι), να μετακινείται και να εγκαθίστανται στην έπαυλη Τόψιν ή Μοδιάνο στη Γέφυρα. Μέσα σε αυτό το αρχοντικό, που χρησιμοποιήθηκε ως στρατηγείο του διαδόχου Κωνσταντίνου και των επιτελών του, έγιναν για τρεις ημέρες, από τις 24 ως τις 27 Οκτωβρίου του 1912, όλες οι έντονες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων για την παράδοση της Θεσσαλονίκης. 

Μέρες που υπήρξαν καθοριστικές για την τύχη της Μακεδονίας και την έκβαση του πολέμου γενικότερα.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική. 

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών ΠολέμωνΑπό το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων

Το μεσημέρι της 26ης Οκτωβρίου 2012, ανήμερα του πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου, οι Τούρκοι, μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες επίτευξης συμφωνίας, επέστρεψαν στη βίλα Μοδιάνο, γνωστοποιώντας πως ο Ταξίν Πασάς έχει δεχθεί να παραδώσει άνευ όρων την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό. 

Αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας, στο Διοικητήριο, το σημερινό Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, συνυπογράφτηκε από τον Ταξίν Πασά και τους Έλληνες αξιωματικούς το πρωτόκολλο παράδοσης της πόλης.

Η ιστορία της έπαυλης Μοδιάνο ή Τόψιν

Το αγρόκτημα Μοδιάνο, χτίστηκε το 1904 (ή πιθανότατα κάπου μεταξύ του 1902 και του 1906) και ήταν σχέδιο του Ιταλού αρχιτέκτονα Αριγκόνι. 

Προοριζόταν για την εξοχική κατοικία του Γιακό Μοδιάνο, ενός από τους τρεις γιους του πάμπλουτου Σαούλ Μοδιάνο, του δεύτερου σε ιδιοκτησία ακινήτων σε ολόκληρη την οθωμανική αυτοκρατορία, γνωστού και από τη στοά Μοδιάνο και την αγορά Μοδιάνο, στη Θεσσαλονίκη.

Πλην του αρχοντικού, ο χώρος περιλάμβανε πλήθος βοηθητικών κτιρίων και υποστατικών. Επί τουρκοκρατίας, το χωριό Γέφυρα ονομαζόταν και Τόψιν, εξ’ ου και το όνομά της, βίλα Τόψιν.Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτεςΜέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες

Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες.

Μετά το 1911 το κτήμα περνάει σε Οθωμανικά χέρια, από όπου στη συνέχεια περνά στην ιδιοκτησία Παπαγεωργίου. Επιτάσσεται από τον Γερμανικό στρατό στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1940 και μετατρέπεται σε στρατηγείο και έπειτα σε νοσοκομείο.

Μετά τη γερμανική κατοχή περνά και πάλι στα χέρια των Ελλήνων ιδιωτών και στην ιδιοκτησία των οικογενειών Βοϊβόδα, Σαρόγλου και Παπαγεωργίου από τις οποίες το αγοράζει ο Ελληνικός Στρατός για να στεγάσει το Μουσείο των Βαλκανικών Πολέμων το 1999.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστικήΣυνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων. 

Στις αίθουσες του κτιρίου ο επισκέπτης μπορεί να δει εκθέματα όπως όπλα, ξίφη, στρατιωτικές στολές, μετάλλια, πίνακες, λιθογραφίες, χάρτες, φωτογραφίες, διάφορα κειμήλια από τους Βαλκανικούς Πολέμους, μια ιδιόχειρη κάρτα του πρώην Πρωθυπουργού της Ελλάδας Ελευθέριου Βενιζέλου, όπως επίσης και αντίγραφο του πρωτοκόλλου παράδοσης της Θεσσαλονίκης.

Τα κειμήλια του ελληνικού, του τουρκικού, του βουλγαρικού, του σερβικού, του μαυροβουνιώτικου και του ρουμανικού στρατού εκτίθενται στο ισόγειο του κτιρίου, σε προθήκες, αφιερωμένες σε κάθε στρατιωτική δύναμη χωριστά.

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατούΣε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού

Πίνακες απεικονίζουν την ηγεσία του ελληνικού στρατού και του στόλου, τον Ταξίν Πασά να υπογράφει την παράδοση της Θεσσαλονίκης, και τις σημαντικότερες στιγμές των μαχών των Βαλκανικών Πολέμων. 

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού. Στον προαύλιο χώρο του μουσείο, βρίσκεται ο τάφος του Χασάν Ταξίν Πασά, ενώ στο ταφικό μνημείο έχουν εναποτεθεί και τα οστά του υιού και υπασπιστού του Κενάν Μεσαρέ.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το ΚονάκιΤο οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι

Πηγή: life-events.gr, wikipedia, iefimerida

 

Μια μουσειοβαλίτσα, η αποκρυπτογράφηση του αυθεντικού κώδικα του Παύλου Μελά, η μαγική ανακάλυψη του βάλτου της Μακεδονίας είναι μόνο μερικά από τα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στη Θεσσαλονίκη, που καλεί τα παιδιά να κάνουν ένα συναρπαστικό βιωματικό ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο της Μακεδονίας.

Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο, προκειμένου να ανακαλύψουν τη νεότερη ιστορία και τον πολιτισμό της και να προσεγγίσουν «μνήμες» από τα συνταρακτικά γεγονότα και τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της.

«Το Μουσείο αφηγείται την ιστορία της Μακεδονίας, την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού, τόσο στην ύπαιθρο όσο και στην αστική Θεσσαλονίκη. Μέσα από τη διαδικασία του δημιουργικού παιχνιδιού, της ψυχαγωγίας και της συμμετοχής, τα παιδιά μαθαίνουν. Εικόνες, ήχοι, αφηγήσεις, ξεναγήσεις, αντικείμενα ξετυλίγουν την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του χώρου και καλούν τα παιδιά να συνδημιουργήσουν» τονίζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, η συνεργάτιδα του Μουσείου, ιστορικός Αθανασία Πρωτοψάλτη. 

 

PA290357-st.jpg

 

«Αποκρυπτογραφώντας τον Μακεδονικό Αγώνα»

Πώς επικοινωνούσαν οι Μακεδονομάχοι… χωρίς κινητά; Μαθητές της Β΄, Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού ανακαλύπτουν το μυστικό κώδικα επικοινωνίας των αγωνιστών της Μακεδονίας, βλέπουν μηνύματα για τα σχέδια που δεν έπρεπε να πέσουν στα χέρια των εχθρών και καλούνται να φτιάξουν τους δικούς τους κώδικες. «Με τον τρόπο αυτόν τα παιδιά καταλαβαίνουν την ιδιαιτερότητα της εποχής, ότι τότε δεν υπήρχαν sms και διαδίκτυο και ότι οι αγωνιστές έστελναν αποκρυπτογραφημένα μηνύματα, με κίνδυνο να πέσουν στα χέρια του εχθρού. Τα παιδιά εντυπωσιάζονται και συμμετέχουν με μοναδικό τρόπο. Μάλιστα, επισημαίνουν κάποιες φράσεις που είναι ανορθόγραφες (π.χ., ήμαι κάτω από τη γη)» αναφέρει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

museum-of-the-macedonian.jpg

 

Μουσειοβαλίτσα για το «ταξίδι» στη Μακεδονία

Η μουσειοσκευή είναι η… αποσκευή κάθε μικρού μαθητή πριν ξεκινήσει το ταξίδι γνώσης περιπέτειας και δημιουργίας, δηλαδή πριν ακόμη επισκεφθεί το Ίδρυμα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Μια μικρή κατασκευή που μπορεί να πάρει ο δάσκαλος στο σχολείο, για να κάνει μια προεργασία. Η μουσειοσκευή βοηθά τον εκπαιδευτικό να αφηγηθεί στα παιδιά με εικόνες και αντικείμενα της εποχής, ώστε να ξεκινήσει μια ιστορική αφήγηση που είναι σχετικά δύσκολη.

«Ο τρόπος είναι έντονα βιωματικός, κουκλοθέατρο, κατασκευές, ζωγραφική, και ο στόχος είναι ο ίδιος, ο μαθητής να κατασκευάσει πράγματα, όπως μία μπλάβα ή με πλαστελίνες ένα μικρό βάλτο» εξηγεί η κ. Πρωτοψάλτη. Στη συνέχεια, στους χώρους του μουσείου, οι μικροί μαθητές συνεχίζουν το παιχνίδι μαζί με τις κατασκευές που έφτιαξαν και παρουσιάζουν, ανιχνεύουν μέσα από τις αναπαραστάσεις στο χώρο, τον πολιτισμό και την καθημερινότητα των ανθρώπων.

 

«Τα μυστικά του Βάλτου… αλλιώς»

Νήπια και προνήπια παίζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι που θυμίζει το γνωστό φιδάκι, αλλά συστήνει στους μικρούς εξερευνητές την ταυτότητα του τόπου. Ο βάλτος, ευρηματικές εικόνες από τη χλωρίδα και την πανίδα, τους ανθρώπους και τα αντικείμενα της εποχής πρωταγωνιστούν. «Σε αυτές τις ηλικίες είναι δύσκολο να κατανοήσουν τον όρο Μακεδονικός Αγώνας, ξεκινάμε από τον άνθρωπο και τον τόπο του, έτσι ώστε τα παιδιά να τοποθετηθούν μέσα στον χρόνο» αναφέρει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Οι μικροί επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση μέσα από το παιχνίδι – παζλ με φιγούρες και φορεσιές Μακεδονομάχων. Αυτό που ενθουσιάζει τα παιδιά είναι ότι μυούνται στην άσκηση της γνώσης, αισθάνονται άνετα και αποκτούν κίνητρα να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους. «Τους είναι πολύ ευχάριστο, τους δίνουμε ένα κίνητρο να έρθουν στο μουσείο. Δεν είναι απαραίτητο σε αυτή την ηλικία να αφηγηθείς όλη την ιστορία, αλλά να καταλάβουν ότι ένα μουσείο είναι ένας χώρος ανοιχτός, όπου μπορείς να έρθεις να παίξεις, να δεις, να μάθεις και σταδιακά να γνωρίσεις περισσότερα» τονίζει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Θεσσαλονίκη. Μεταμορφώσεις μιας πόλης»

Πώς ανακαλύπτουν μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού τη Θεσσαλονίκη; Τη μετάβασή της από πόλη μιας αυτοκρατορίας σε συμπρωτεύουσα εθνικού κράτους; Πώς βιώνεται η πολυπολιτισμικότητα;

Ένα ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους, τους Έλληνες, τους Φράγκους, τους Βούλγαρους και τους μουσουλμάνους, στατιστικά στοιχεία και χάρτης για τις περιοχές όπου κατοικούσαν, ένα παιχνίδι μνήμης με τα μνημεία, πώς ήταν τότε και τώρα, δίνουν το έναυσμα για μια διαδραστική δραστηριότητα. Τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους, κάποιοι είναι Βούλγαροι, άλλοι Έλληνες, Εβραίοι, και κάνουν ένα αυτοσχέδιο θεατρικό. «Αυτό το πρόγραμμα έχει πολύ ενδιαφέρον, γιατί μέσα από αυτό το παιχνίδι ρόλων αφηγούμαστε για τους Βαλκανικούς πολέμους και φτάνουμε μέχρι και το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το πώς έφυγαν τόσο πολλοί Εβραίοι» λέει χαρακτηριστικά η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Η Θεσσαλονίκη θυμάται»

Επίσκεψη στο Μουσείο και στα συμμαχικά κοιμητήρια του Ζέιτενλικ, έρευνα από τα ίδια τα παιδιά για τη λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή της εποχής περιλαμβάνει το πρόγραμμα για όλες τις ηλικίες «Η Θεσσαλονίκη θυμάται».

«Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εστιάζει στους ανθρώπους του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μουσειακές εκθέσεις, ιστορικά κτίρια, αλλά και νεκροταφεία αναγνωρίζονται όχι μόνο ως πολεμικά – ιστορικά μνημεία, αλλά αποτελούν την αφορμή για έρευνα και καλλιτεχνική δημιουργία. Τα παιδιά προσεγγίζουν την έννοια του πολέμου μέσα από προσωπικές ιστορίες που έχουν ανακαλύψει τα ίδια, όπως ένα στρατιώτη ή μια νοσοκόμα» επισημαίνει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Τα παλιά ξεχασμένα επαγγέλματα στις αρχές του αιώνα, αλλά και το «Ταξιδεύοντας με μία πένα και ένα ποντίκι» περιλαμβάνονται στα εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, με στόχο ο πολιτισμός όχι μόνο να προβάλλεται, αλλά και να συνδημιουργείται.

Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι η επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διευθύντρια του ΚΕΜΙΤ, Σταυρούλα Μαυρογένη.

Η πλατφόρμα πολιτισμού Google Arts & Culture φέρνει κοντά σας πάνω από 1.500 μουσεία από ολόκληρο τον κόσμο. Είναι ένας εκπληκτικός τρόπος για να εξερευνήσετε την τέχνη, την ιστορία και τα θαύματα του κόσμου, από το περίφημο «υπνοδωμάτιο» του Βαν Γκογκ έως το κελί του Μαντέλα στη φυλακή. Η εφαρμογή Google Arts & Culture διατίθεται δωρεάν στο διαδίκτυο τόσο σε iOS όσο και σε Android.

Από το 2011, η ομάδα της Google συνεργάζεται με πολλούς πολιτιστικούς φορείς σε θέματα καινοτομίας. Αναπτύσσουμε τεχνολογίες που συμβάλλουν στη διατήρηση και διάδοση του πολιτισμού και επιτρέπουν στους επιμελητές εκθέσεων να δημιουργούν συναρπαστικές μουσειακές εκθέσεις τόσο διαδικτυακά όσο και στο φυσικό περιβάλλον ενός μουσείου. Μπορείτε να πάρετε πληροφορίες για τα πρόσφατα έργα στο επίσημο blog της Google Keyword.

 

googleart.png

 

Ο σκοπός του Google Arts & Culture είναι διπλός. Πρώτον, κάνει την τέχνη και τον πολιτισμό προσβάσιμα σε όλους, όπου κι αν βρίσκονται. Δεύτερον, αποσκοπεί να είναι εταίρος καινοτομίας στον πολιτιστικούς φορείς. Συνεργαζόμαστε με πολιτιστικές οργανώσεις για να τις βοηθάμε να μοιράζονται και να διαφυλάσσουν το πολιτιστικό περιεχόμενο και να δημιουργούν συναρπαστικές πολιτιστικές εμπειρίες, χρησιμοποιώντας τεχνολογία αιχμής.

 

video by Google Arts & Culture

 

• Κάθε μήνα, υπάρχουν πάνω από 500 εκατομμύρια αναζητήσεις στο Google, που σχετίζονται με την τέχνη.

• Το Google Arts & Culture φέρνει τους πολιτιστικούς θησαυρούς του κόσμου στα χέρια όσων έχουν διάθεση να εξερευνήσουν τον πολιτισμό. Δίνει τη δυνατότητα σε όλους να δουν έργα τέχνης με εξαιρετικές λεπτομέρειες, να αφεθούν σε πολιτιστικές εμπειρίες και να αναλύσουν ιστορικές στιγμές, μέσω νέων τεχνολογιών αιχμής.

• H ομάδα συνεργάζεται με πολιτιστικά ιδρύματα για να ανεβάζουμε στο διαδίκτυο την ιστορία και την κληρονομιά, με πανίσχυρες τεχνολογίες που βοηθούν στην ψηφιοποίηση και παρουσίαση στοιχείων σχετικών με την τέχνη, σε ένα παγκόσμιο ακροατήριο. Καινοτομούν μαζί με τον πολιτιστικό τομέα για να δημιουργήσουν ενδιαφέρουσες πολιτιστικές εμπειρίες, τόσο online όσο και μέσα σε μουσεία, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες όπως η εικονική πραγματικότητα.

 

video by Google Arts & Culture

  

Συνεργάζονται με τους πολιτιστικούς φορείς για να καινοτομούν από κοινού και να αναπτύσσουν τεχνολογίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους, ενώ δίνεται ελεύθερη πρόσβαση στη τεχνολογία μας για να αναδειχθεί η πολιτιστική κληρονομιά.

• Online εκθέσεις: Το Google Arts & Culture παρέχει στους πολιτιστικούς φορείς ένα εύκολο στη χρήση εργαλείο ώστε να δημιουργούν online εκθέσεις με εικόνες, βίντεο και απεικονίσεις του Street View και επιτρέπει σε όλους, όπου και αν βρίσκονται, να εξερευνήσουν τις ιστορίες τους. 

• Εικόνες υψηλής ανάλυσης με Art Camera: Μια εικόνα gigapixel αποτελείται από πάνω από ένα δισεκατομμύριο pixel και μπορεί να αναδείξει λεπτομέρειες που είναι αόρατες με γυμνό μάτι. Η δημιουργία ψηφιακών εικόνων σε τέτοια υψηλή ανάλυση αποτελεί μια σύνθετη τεχνική πρόκληση. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κατασκευάσαμε την Art Camera, μια ρομποτική κάμερα, ειδικά σχεδιασμένη για την υψηλότερη δυνατή ανάλυση έργων ζωγραφικής. Μέσω της Art Camera εμφανίζεται online ένας μεγάλος αριθμός έργων τέχνης, που θα μπορεί να εξερευνήσει οποιοσδήποτε, με τη μεγαλύτερη δυνατή λεπτομέρεια.

• Το Google Cardboard: Στο Εργαστήριο του Arts & Culture της Google στο Παρίσι κατασκευάστηκε το πρώτο πρωτότυπο του Google Cardboard, ενός «θεατή» εικονικής πραγματικότητας από χαρτόνι.

• Το Street View μέσα σε μουσεία: Έχετε δει αυτοκίνητα και περιπατητές Street View, αλλά ξέρετε τι είναι το Street View Trolley, που σήμερα χρησιμοποιείται και για τη συλλογή εικόνων Street View σε εσωτερικούς χώρους; Αυτό το υψηλής τεχνολογίας όχημα κατασκευάστηκε το 2009 για να προσφέρει στους θεατές την εμπειρία της εικονικής περιήγησης μέσα στα μουσεία.

• Ανακαλύψτε τον πολιτισμό στο Google: Κάθε μήνα υπάρχουν πάνω από 500 εκατομμύρια αναζητήσεις στην Google που σχετίζονται με την τέχνη. Για να υποστηρίξουμε την online ανακάλυψη της τέχνης και του πολιτισμού, η ομάδα μας αξιοποιεί όλα τα προϊόντα της Google ώστε να βοηθά τους ανθρώπους να βρίσκουν πολιτιστικές πληροφορίες όπου κι αν βρίσκονται.

• Πειραματισμός με καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς: Στο Εργαστήριο του Arts & Culture της Google στο Παρίσι, πειραματίζονται σχετικά με τη χρήση της Μηχανικής Εκμάθησης και άλλων νέων τεχνολογιών προς όφελος του πολιτισμού. Όλες αυτές οι εργασίες και οι πρωτότυπες εφαρμογές βασίζονται σε επτά χρόνια δημιουργίας, σε συνεργασία με 1.500 πολιτιστικούς θεσμούς σε όλο τον κόσμο. 


Το Google Arts & Culture σε αριθμούς:

• Περισσότεροι από 1.500 πολιτιστικοί φορείς από 70 χώρες.

• Πάνω από 6 εκατομμύρια φωτογραφίες, βίντεο, χειρόγραφα και άλλα έγγραφα σχετικά με την τέχνη, τον πολιτισμό και την ιστορία.

• Πάνω από 7.000 ψηφιακές εκθέσεις σε όλη την πλατφόρμα Google Arts & Culture.

• Η Art Camera της Google έχει δημιουργήσει πάνω από 5.000 εικόνες έργων τέχνης υψηλής ανάλυσης σε όλο τον κόσμο.

• Στην Ελλάδα το Google Arts & Culture συνεργάζεται ήδη με 11 φορείς, το Μουσείο της Ακρόπολης, την Ιερά Μονή της Πάτμου, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Νομισματικό Μουσείο, το Κέντρο Νεοκλασικής Γλυπτικής ‘Νίκος Σοφιαλάκης’, την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το Ίδρυμα Θεοχαράκη, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, καθώς και το Street Mode Festival.

Διανύοντας 20 και πλέον χρόνια στο θεατρικό προσκήνιο της ελληνικής επικράτειας το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κοζάνης, αποτελεί αναμφισβήτητα μια σημαντική κοιτίδα πολιτισμού με στόχο τη συνεχή δημιουργία πολιτισμού.

Σε μια προσπάθεια ανανέωσης του Θεατρικού Θεσμού, πιστό στη μέχρι τώρα πορεία του το ΔΗΠΕΘΕ προχωρά σε ριζικές αλλαγές, που επέφεραν την ολοκληρωτική μεταμόρφωση των χώρων του θεάτρου, ώστε να υποδεχτεί με τους καλύτερους οιωνούς το φετινό δραματολόγιο.

Συγκεκριμένα, ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του θεατρόφιλου κοινού με σύγχρονο σχεδιασμό καθώς και τη δημιουργία χώρου για την φιλοξενία εκθέσεων.

Στην Κεντρική Σκηνή, χωρητικότητας 500 θέσεων, αντικαταστάθηκαν οι ταπετσαρίες των καθισμάτων, ανακατασκευάστηκαν τα παρασκήνια γύρω από την σκηνή, εξασφαλίζοντας μ’ αυτό τον τρόπο τη λειτουργικότητά τους.

Νέες ταπετσαρίες, άνετα καθίσματα και λειτουργικοί χώροι Νέες ταπετσαρίες, άνετα καθίσματα και λειτουργικοί χώροι 

Πραγματοποιήθηκε η απαραίτητη τοποθέτηση κουϊντών δεξιά και αριστερά της σκηνής και κρεμάσαμε αέρια στη οροφή της σκηνής που δεν υπήρχαν πριν. Εν συνεχεία, επισκευάστηκε το ξύλινο πάτωμα της σκηνής και αγοράσαμε κυκλόραμα, αναβαθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό το θέατρό μας. Τέλος, τοποθετήθηκε επισκέψιμη γέφυρα 25 μέτρων πάνω από την πλατεία για την κρέμαση  προβολέων.

Η Κεντρική σκηνή έγινε λειτουργηκή ενώ χωρά 500 θεατές Η Κεντρική σκηνή έγινε λειτουργηκή ενώ χωρά 500 θεατές 

Πάνω από την κεντρική σκηνή τοποθετήθηκε σιδερένια γέφυρα 25μ. ώτε να τοποθετηθούν νέοι προβολείςΠάνω από την κεντρική σκηνή τοποθετήθηκε σιδερένια γέφυρα 25μ. ώτε να τοποθετηθούν νέοι προβολείς

Δημιουργήθηκε έτσι ακόμα ένας νέος χώρος πολιτισμού που έλειπε από την πόλη της Κοζάνης, μια μικρή σκηνή, η Εναλλακτική Σκηνή του ΔηΠεΘε ένα σύγχρονο και άρτιο θέατρο 80 θέσεων, που θα λειτουργήσει φέτος για πρώτη φορά.

Ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ με σύγχρονο σχεδιασμό Ανακαινίστηκε πλήρως το φουαγιέ με σύγχρονο σχεδιασμό 
 

Μία συνοπτική ματιά στο φετινό πλούσιο προγραμματισμό του ΔΗΠΕΘΕ

ΕΩΣ – 21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Εφηβική Σκηνή «Το θέατρο πάει σχολείο»
Ιδέα: Νίκος Μαθιουδάκης,
Κείμενο Παράστασης – σκηνοθεσία: Κίρκη Καραλή
Ένας κόμπος στη μέση του γαλαξία
Με τους: Γιώργο Κριθάρα, Ευγενία Λαβδά, Αριστείδη Νινίκα.

26-27-28 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ

Κεντρική Σκηνή
Γιώργος Παφίλης
Αισθητικές Χαρές
Κοζανίτικη Οπερέτα

Σκηνοθεσία - σκηνικά: Γιώργος Παφίλης
Κοστούμια: Βενετία Νάση
Μουσική επιμέλεια: Δημήτρης Δημόπουλος –
Φωνητική διδασκαλία: Έμυ Τσιουρά – Δημοπούλου
Φωτισμοί: Γιάννης Μπαντιάνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Αλεξία Καβακίδου – Ρία Δεληογλάνη
Με τους: Σωφρόνη Ευθυμιάδη, Χαρούλα Καλώτα, Δημήτρη Καρατζά, Ραφαέλλα – Μαργαρίτα Κονταξή, Νίκο Κουρού, Βαγγέλη Μαλούτα, Κωνσταντίνα Ματιάκη, Ελένη Μπούρου, Παναγιώτη Νίτσα, Γιώργο Παπαδόπουλο,  Δέσποινα Παπαδοπούλου, Γιώργο Δ. Παφίλη, Γιώργο Χ. Παφίλη, Θέμη Παφίλη, Αντιγόνη Συλλίρη

10 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
Κεντρική Σκηνή
Ο Γιάννης Πετρίδης ένα βράδυ στην Κοζάνη
Θα προβληθεί και το ντοκυμαντέρ «Once in a Lifetime” της Νικόλ Αλεξανδροπούλου

16 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ – 30 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κεντρική Σκηνή
Ουίλιαμ Σαίξπηρ
Ρωμαίος και Ιουλιέτα
Συμπαραγωγή με το Istrian Εθνικό Θέατρο της Κροατίας

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία:  Λευτέρης Γιοβανίδης
Σκηνικά – Κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης
Κινησιολογία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Μουσική: Παναγιώτης Δημόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Ασημάκης Κοντογιάννης
Σκηνική πάλη: Κρις Ραντάνωφ
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Με τους: Χρύσα Ρώπα, Τάκη Μόσχο, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Παναγιώτη Κλίνη, Πέτρο Σκαρμέα, Ευθύμη Χαλκίδη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη, Τάκη Συνδουκά. Και οι ηθοποιοί του Εθνικού Θεάτρου της Κροατίας Petar Cvrin, Deni Sankovic, Dominik Bajo. Δυο οικογένειες, μια ελληνική και μια κροατική κάπου στα Βαλκάνια σήμερα.

7-8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Φλώρινα
Λουίτζι Πιραντέλο
Να ντύσουμε τους γυμνούς
Συμπαραγωγή με το ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ- ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ

 

Μετάφραση – Απόδοση: Ελένη Γεωργίου, Γιάννος Περλέγκας Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας
Σκηνικά – Κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα
Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Σχεδιασμός μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου

Με τους: Θανάσης Δήμου, Μάγδα Καυκούλα, Στέργιος Κοντακιώτης, Θέμης Πάνου, Γιάννος Περλέγκας, Μαρ. Πρωτόπαππα, Θάν. Τοκάκης

11 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Εναλλακτική Σκηνή
Ιστορίες Τρόμου από την Ελληνική Παράδοση
Αφήγηση: Ρένος Χαραλαμπίδης

24 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2018
Κεντρική Σκηνή
Χριστουγεννιάτικη Συναυλία
Με το φως των κεριών

12 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ – 20 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Παιδική Σκηνή / Κεντρική Σκηνή
Όσκαρ Ουάιλντ
Το φάντασμα του Κάντερβιλ
Συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας

Θεατρική διασκευή: Άνδρη Θεοδότου
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Δεγαΐτης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαντώ Ψυχουντάκη
Μουσική: Νίκος Τσέκος
Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Με τους: Αντώνης Βαρθαλίτης, Έφη Κιούκη, Κατερίνα Μηλιώτη, Χριστόφορος Μπαρμπαγιάννης, Μάγδα Πένσου, Σπύρος Πετούσης, Νίκος Τουρνάκης

19 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Βόλφανγκ Αμαντέους Μότσαρτ
Η Μεγαλοψυχία του Τίτου
Συμπαραγωγή με την Εθνική Λυρική Σκηνή
Σκηνοθεσία: Μαρθα Τομπουλίδου

Σύμπραξη των Ωδείων της πόλης με συνεργάτες της Λυρικής Σκηνής.

1 – 10 ΜΑΡΤΙΟΥ 2019
Αίθουσα Φίλιππος
Κώστας Καρανάτσιος
Κοζάνη 2146 μ.Χ. «Λόζιος στ’ Σκ’ρκα»
Σκηνοθεσία: Γιώτης Βασιλειάδης

Μια παράσταση με έντονο το τοπικό ιδίωμα της Κοζάνης

14 ΜΑΡΤΙΟΥ – 21 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Κωνσταντίνος Θεοτόκης
Ο Κατάδικος
Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου
Μουσική: Κώστας Μαγγίνας
Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος
Κίνηση: Πάρης Μαντόπουλος

Με τους: Μαρίνα Καλογήρου, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Γιώργος Παπανδρέου, Τάκης Σακελαρίου, Γιωργής Τσαμπουράκης, Στέλιος Χλιαράς. Ο "Κατάδικος" διεισδύει στην ανθρώπινη σκέψη και φέρνει στην επιφάνεια ενδοψυχικές συγκρούσεις διαχρονικές και πανανθρώπινες.

8 – 12 ΜΑΪΟΥ 2019
Αποθήκη ΟΣΕ
Ερρίκος Ίψεν
Gabler Hedda
Σκηνοθεσία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Συμπαραγωγή με το Bios

16-17-18 ΜΑΪΟΥ 2019
Κεντρική Σκηνή
Μολιέρος
Ο Αρχοντοχωριάτης
Παράσταση στην ποντιακή διάλεκτο με ερασιτέχνες ηθοποιούς της πόλης.

 

Ένα δυσάρεστο γεγονός είναι συνδεδεμένο με τη μικρή πολυκατοικία με τη μεγάλη ιστορία, στη λεωφόρο Κηφισίας 4, στους Αμπελόκηπους. 

Στο καφενείο «Παρθενών» του Ανδρέα Γλεντζάκη υπογράφτηκε, στις 27 Απριλίου 1941, η συνθήκη παράδοσης της Αθήνας και του Πειραιά στους Γερμανούς, 21 ημέρες μετά την είσοδο των γερμανικών στρατευμάτων στην Ελλάδα. Το γεγονός αυτό θα γίνεται πλέον γνωστό στους περαστικούς με την πινακίδα που θα αναρτηθεί κατά τη διάρκεια εκδήλωσης, την οποία διοργανώνουν το Σάββατο 20 Οκτωβρίου 2018 και ώρα 12μ.μ το 56ο Γυμνάσιο Αθήνας και η μη κερδοσκοπική οργάνωση Monumenta, με τη συνεργασία της οικογένειας Γλεντζάκη. Η δημιουργία της πινακίδας είναι αποτέλεσμα της δράσης της Συντακτικής και Φωτογραφικής Ομάδας του Εργαστηρίου Πληροφορικής του 56ου Γυμνασίου η οποία, με τη συνεργασία της Monumenta, κατέγραψε το κτήριο και πήρε συνεντεύξεις που ανέδειξαν την ιστορία του.

«Στην Κηφισίας 4 έχουμε ένα ιστορικό κτήριο. Ο εγγονός του Ανδρέα Γλεντζάκη, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, μετέφερε κάποιες περιγραφές του πατέρα του για την εποχή, ο οποίος θυμόταν το γεγονός της παράδοσης, πόσο πολύ στενοχωρήθηκε ο δικός του πατέρας, ο Ανδρέας Γλεντζάκης, που έγινε στο καφενείο του ένα τόσο δυσάρεστο γεγονός. Θυμόταν ότι από την αγανάκτησή του χτύπησε το τραπέζι, το οποίο και έσπασε», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επικεφαλής της Monumenta, Ειρήνη Γρατσία. Ανατρέχοντας στην ιστοσελίδα του σχολείου (https://www.slideshare.net/goa56tk/ss-31117489) μπορεί κανείς να διαβάσει περισσότερα για την εποχή, αλλά και για το συγκεκριμένο γεγονός.

Η μικρή πολυκατοικία στην Λεωφόρο Κηφισίας 4 (Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ)Η πολυκατοικία στην Λεωφόρο Κηφισίας 4 (Φωτογραφία: ΑΠΕ-ΜΠΕ)

«Η εκδήλωση», συμπληρώνει η κ. Γρατσία, «είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας που έχει η Monumenta με το 56ο Γυμνάσιο Αθήνας εδώ και περισσότερο από τρία χρόνια. Έχουμε αναρτήσει πινακίδα και στο σχολείο τους, που είναι ένα από τα σχολεία του '30. Τα παιδιά δούλεψαν με την ιστορία του κτηρίου, έκαναν συνεντεύξεις και μαζί προχωρήσαμε στην καταγραφή, φτιάξαμε την πινακίδα που αναρτήσαμε σε μια εκδήλωση, η οποία συνοδεύεται πάντα και από μια ξενάγηση. Ο πολίτης έτσι ενημερώνεται για το κτήριο που βλέπει, γεγονός που διευρύνει τον ορίζοντα. Δηλαδή, όταν γνωρίζεις κάτι, το αντιμετωπίζεις αλλιώς, το αγαπάς, το προστατεύεις. Αυτός είναι και ο στόχος», σημειώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Η εκδήλωση όμως δεν γίνεται μόνο για την ανάρτηση της πινακίδας. «Γίνεται και για να γνωρίσουμε το κτήριο, αλλά και για να φανεί η δουλειά που γίνεται από τα σχολεία και τη Monumenta στο πλαίσιο της καταγραφής και της τεκμηρίωσης κτηρίων. Επίσης, για να αρχίσουμε να βλέπουμε τα κτήρια, να κοιτάμε ψηλά. Ομορφαίνει τη ζωή μας η γνωριμία με αυτή την πόλη που είναι ένα ανοικτό μουσείο αρχιτεκτονικής», προσθέτει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η επικεφαλής της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης.

Η πολυκατοικία της λεωφόρου Κηφισίας 4 ξεκίνησε να κτίζεται το 1936, σε μια εποχή κατά την οποία έχουν επικρατήσει πλήρως οι αρχές του μοντέρνου κινήματος στην αρχιτεκτονική. Λιτές όψεις, μεγάλα ανοίγματα, κλειστοί εξώστες (έρκερ), εξωτερικά επιχρίσματα με την τεχνική του αρτιφισιέλ είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής αυτής που χρησιμοποιεί το οπλισμένο σκυρόδεμα. Το κτήριο, στην αρχική του φάση, περιλάμβανε το ισόγειο, στο οποίο λειτουργούσε το καφενείο «Παρθενών», τον πρώτο όροφο και υπόγειο, στο οποίο είχε διαμορφωθεί πολεμικό καταφύγιο. Σε μεταγενέστερη χρονική περίοδο προστέθηκαν στο κτήριο δύο ακόμη όροφοι.

Στο καφενείο «Παρθενών» του Ανδρέα Γλεντζάκη υπογράφτηκε, στις 27 Απριλίου 1941, η συνθήκη παράδοσης της Αθήνας και του Πειραιά στους Γερμανούς (Φωτογραφία: streetview)

 

Σελίδα 1 από 25

Travel Stories

 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 
  info[@]mygreekholiday.gr

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ