Η 18η Μαΐου έχει οριστεί ως η Διεθνής Ημέρα Μουσείων με όλα τα μουσεία να έχουν δωρεάν είσοδο, αλλά και πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις.

Τη 18η Μαΐου, μουσεία σε όλο τον κόσμο δεν ανοίγουν μόνο τις πόρτες τους δωρεάν στο κοινό, αλλά πραγματοποιούν και μοναδικές πολιτιστικές εκδηλώσεις. Ο λόγος, βέβαια, είναι το γεγονός ότι η μέρα έχει οριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων (ICOM) ως η Διεθνής Ημέρα Μουσείων, η οποία κάθε χρόνο από το 1977 συνοδεύεται από θέματα σχετικά με τα μουσεία και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στο σύνολό της.

Εφέτος, το θέμα που επιλέχτηκε είναι «Τα Μουσεία ως κόμβοι πολιτισμού: το μέλλον της παράδοσης», έτσι ώστε να υπογραμμιστεί τόσο η λειτουργία των μουσείων ως σημεία διασταύρωσης διαφορετικών λαών και πολιτισμών, όσο και η προσπάθειά τους να ακολουθούν την εποχή μας και να πραγματοποιούν καινοτομίες και συγχρόνως να προστατεύουν και να σέβονται την παράδοση και την κληρονομιά.

Για αυτήν τη χρονιά το Ελληνικό Τμήμα του ICOM επέλεξε να τιμήσει το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, το οποίο έχει φροντίσει να πραγματοποιήσει εκδηλώσεις σε πολλές διαφορετικές περιοχές της χώρας. Από την άλλη, στην Αθήνα και γενικότερα στην Αττική θα πραγματοποιηθούν πολλά δρώμενα, που θα ικανοποιήσουν κάθε είδους μουσειόφιλο.

Συγκεκριμένα, κάποιες από τις πιο χαρακτηριστικές δράσεις που θα πραγματοποιηθούν στις 18 Μαΐου στην Αθήνα είναι οι ξεναγήσεις στο Μουσείο Μπενάκη, στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, στο Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, στο Πολεμικό Μουσείο, στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, στο Ινστιτούτο Ελληνικών Μύλων και στο Μουσείο Γουναρόπουλος, η έκθεση 18 σπουδαστών τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη, ένα πρόγραμμα-παιχνίδι στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, το εργαστήρι χαρακτικής του Επιγραφικού Μουσείου, οι εκθέσεις και εκδηλώσεις με κέντρο την Αρχαία Ελλάδα στο Μουσείο Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας Κώστα Κοτσανά, το εργαστήριο ζωγραφικής στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και η αναπαράσταση της γιορτής των Παναθηναίων στο Μουσείο της Ακρόπολης. 

Πιο αναλυτικά, τα προγράμματα των μουσείων που συμμετέχουν στον εφετινό εορτασμό περιλαμβάνουν τις παρακάτω δράσεις:

Μουσείο Ακρόπολης

Το Μουσείο της Ακρόπολης προσκαλεί τους επισκέπτες του σε ένα πρόγραμμα οικογενειακών δραστηριοτήτων από τις 8 το πρωί έως τα μεσάνυχτα με ελεύθερη είσοδο και εγγραφή 30 λεπτά νωρίτερα από την έναρξη κάθε προγράμματος στο Γραφείο Πληροφοριών. Θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας (έως 20 παιδιά ανά πρόγραμμα).

Τα μονόωρα προγράμματα «Παναθήναια με όλες μου τις αισθήσεις» (11:00, 12:00, 17:00) και «Τι απέγινε το θαυμαστό άγαλμα της Αθηνάς από τον Παρθενώνα» (13:00, 14:00, 18:00) απευθύνονται σε παιδιά 3-5 και 6-9 ετών αντίστοιχα, τα οποία μαζί με τους αρχαιολόγους - φροντιστές του μουσείου θα ανακαλύψουν τη ζωή στην αρχαία Ελλάδα.

Επιπλέον, από τις 8 το πρωί μέχρι τα μεσάνυχτα θα κυκλοφορήσει αναμνηστικό μετάλλιο που έκοψε το Εθνικό Νομισματοκοπείο με θέμα τους γερανούς της Ακρόπολης και η κασετίνα που το περιλαμβάνει θα είναι διαθέσιμη στο Πωλητήριο του ισογείου. 18/5, πεζόδρομος Δ. Αρεοπαγίτου, Αθήνα, 08:00-00:00, είσοδος ελεύθερη.

Μουσείο της πόλης των Αθηνών

Για τη Διεθνή Ημέρα των Μουσείων, το Μουσείο της Πόλης των Αθηνών ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό από τις 10:00 μέχρι τις 15:00 και διοργανώνει δύο δωρεάν ξεναγήσεις στο μουσείο, στις 12:00 και 13:00. 18/5, Παπαρρηγοπούλου 5-7, Αθήνα, 10:00-15:00, είσοδος ελεύθερη

Εβραϊκό Μουσείο

Την Κυριακή 19 Μαΐου, από τις 10:30 έως και τις 13:30, το Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος προσφέρει δωρεάν είσοδο στο κοινό, καθώς και ειδικά σχεδιασμένο οικογενειακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με ένα παιχνίδι μνήμης και ζωγραφικής, όπου τα παιδιά θα πρέπει από τυχαίες φωτογραφίες να εντοπίσουν τα αντίστοιχα εκθέματα και να τα μεταφράσουν εικαστικά με ελεύθερο σχέδιο.

Παράλληλα με το παιχνίδι «ιστορικής μνήμης» θα πραγματοποιηθεί και εικαστικό εργαστήρι από τον Βασίλη Θαλασσινό. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε παιδιά Δημοτικού. 19/5, Νίκης 39, Αθήνα, 10:30-13:30, είσοδος ελεύθερη, κρατήσεις στο 210 3225582

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Το Σάββατο και την Κυριακή 18 και 19 Μαΐου, από τις 10:00 μέχρι τις 12:00, οι αρχαιολόγοι του μουσείου θα πραγματοποιήσουν δωρεάν ξεναγήσεις στη μόνιμη έκθεση αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά ηλικίας 10 έως 12 ετών, χάρη στα οποία θα ανακαλύψουν το μέλλον και το νόημα της παράδοσης μέσα από τα αντικείμενα του μουσείου που αφορούν τη ζωή, τα ταφικά έθιμα, τη λατρεία και την τέχνη. 18-19/5, Βασ. Σοφίας 22, Αθήνα, 10:00-12:00, 213 2139507, είσοδος ελεύθερη

Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου

Το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου γιορτάζει με μια παράσταση διάρκειας μισής ώρας που θα παιχτεί στις 12:00, 12:30 και 13:00. Η παράσταση με τίτλο «Θεατρικές αφηγήσεις από έναν γκαζιέρη» αφορά την ιστορία ενός γκαζιέρη που ταξιδεύει στον χρόνο, ζωντανεύοντας ιστορίες του εργοστασίου από την εποχή που λειτουργούσε, και βασίζεται σε αποσπάσματα από το έργο Στην αλλαγή του χρόνου της Αδ. Ξηρίδου και μαρτυρίες εργαζομένων και κατοίκων του Γκαζιού. Συμμετέχουν η ομάδα θεάτρου «Ανεμόμυλοι» και ο Χ. Χριστόπουλος στον ρόλο του γκαζιέρη. 18/5, Κτίριο Παλαιών Φούρνων, Πειραιώς 100, Γκάζι, 12:00-13:30, 210 3475535 & 210 3475518, είσοδος ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο εορτασμός της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων θα γίνει την Πέμπτη 16 Μαΐου με τη δίωρη εκπαιδευτική δράση για ενήλικες «Σμιλεύω με τις λέξεις: Προσεγγίζοντας τα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μέσα από τη δημιουργική γραφή», βασισμένη στα εκθέματα της περιοδικής έκθεσης του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του Ωραίου». 16/5, 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44, Αθήνα, 16:30-18:30, 213 2144800, είσοδος ελεύθερη. Απαιτείται δήλωση συμμετοχής.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

 Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης την Παρασκευή 17 Μαΐου, από τις 18:00 μέχρι τις 20:30, θα πραγματοποιηθούν τα εγκαίνια της έκθεσης παιδικού διαγωνισμού «Φαντάσου τι κρύβει το λυχνάρι!». Την ίδια μέρα θα πραγματοποιηθούν αφηγήσεις, εικαστικές δραστηριότητες και κυνήγι θησαυρού. 17/5, Νεοφύτου Δούκα 4, 18:00-20:30, 210 7228321, είσοδος ελεύθερη

Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

H αστροφυσικός Φιόρη Αναστασία Μεταλληνού οργανώνει το Σάββατο 18 Μαΐου στις 18:00 μία δίωρη ξενάγηση στην έκθεση «Υάδες» της Ελεάννας Μαρτίνου, που θα πραγματοποιήσει η ίδια η ζωγράφος μαζί με την επιμελήτρια της έκθεσης, Νίκη Παπασπύρου. 18/5, Κέντρο Επισκεπτών Θησείου, Λόφος Νυμφών, 18:00-20:00, 210 3490160, είσοδος ελεύθερη. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Ελληνικό Παιδικό Μουσείο

Το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο το Σάββατο 18 Μαΐου θα ανοίξει τις πόρτες του σε οικογένειες με παιδιά 5-12 ετών και θα τους δώσει την ευκαιρία να συμμετάσχουν δωρεάν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ο προπαππούς και η προγιαγιά διηγούνται...» από τις 10:00 έως τις 11:00 και από τις 13:00 έως τις 14:00.

Μέσα από την παρατήρηση και το παιχνίδι, το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα τους επιτρέψει να ανακαλύψουν στοιχεία από παλιότερες εποχές και να φτιάξουν το δικό τους αντικείμενο όπως ήταν παλιά και όπως είναι σήμερα. Απαιτείται τηλεφωνική κράτηση. 18/5, Κτίριο Ωδείου Αθηνών, Ρηγίλλης & Βασ. Γεωργίου Β' 17-19, από τις 10:00, 210 3312995, είσοδος ελεύθερη

Εθνικό Ιστορικό Μουσείο

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο ξεναγεί τους επισκέπτες του στην έκθεση «Ξόμπλια - Πλουμίδια και στολίσματα», την οποία επιμελήθηκε η Ίρις Κρητικού, το Σάββατο 18 Μαΐου στις 11:00. Επίσης, διοργανώνει τα βιωματικά εργαστήρια «Πλουμίδια από χαρτί» με τη Μαρία Διακοδημητρίου και την Τάσσα Γκανίδου και «Τεχνικές και υλικά» με τους Μάριο Βουτσινά, Μαίρη Γαλάνη Κρητικού και Βούλα Καραμπατζάκη, στις 12:30, για παιδιά ηλικίας 5-15 ετών και ενήλικες αντίστοιχα. Όλα τα υλικά παρέχονται από το μουσείο, η είσοδος σε όλα τα προγράμματα είναι ελεύθερη και απαιτείται τηλεφωνική κράτηση πριν από την επίσκεψη. 18/5, Μέγαρο Παλαιάς Βουλής, Σταδίου 13, 11:00, 210 3237617, είσοδος ελεύθερη

Ίδρυμα Ευγενίδου - Πλανητάριο

Το Ίδρυμα Ευγενίδου ανοίγει τις πύλες του από τις 20:00 έως τις 00:00 το Σάββατο 18 Μαΐου σε όλους τους φίλους και τις φίλες της επιστήμης και της τεχνολογίας. Η ψηφιακή παράσταση Ζωή στο Σύμπαν μας προσκαλεί σε μια συναρπαστική αναζήτηση της ζωής πέρα από τη Γη στο Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο, στις 20:30, 21:30 και 22:30 και σε έναν ενδιαφέρoντα διάλογο μεταξύ του δρος Μάνου Κιτσώνα, διευθυντή του Νέου Ψηφιακού Πλανηταρίου, και του δημοσιογράφου Πάνου Σάκκα, πριν από την παράσταση.

Από τις 20:00 μέχρι τις 23:00, στην αμφιθεατρική Αίθουσα Πειραμάτων, στον δεύτερο όροφο του Athena, η επιστημονική του ομάδα θα πραγματοποιεί «ζωντανές» επιδείξεις πειραμάτων με τίτλο «Εκρηκτική Επιστήμη» και διάρκεια 15 λεπτά, που θα επαναλαμβάνονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Το ίδιο διάστημα θα γίνει και περιήγηση στην έκθεση «Athena - Kέντρο Επιστήμης και Τεχνολογίας» σε δύο ορόφους με 57 διαδραστικά εκθέματα που περιμένουν μικρούς και μεγάλους για να τα εξερευνήσουν και να πειραματιστούν με βασικές αρχές των επιστημών, έννοιες των μαθηματικών αλλά και σύγχρονα τεχνολογικά και επιστημονικά επιτεύγματα.

Όσο για τους λάτρεις των αστεριών, από τις 20:00 έως τις 21:30, το Ίδρυμα προσφέρει σε 20 παιδιά Ε' και ΣΤ' Δημοτικού ένα πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει αναγνώσεις σχετικές με τους αστερισμούς.

Τέλος, 20:00-00:00 μπορούμε να απολαύσουμε την έκθεση εικαστικών «Clouds: Τέχνη και Τεχνολογία» της Ειρήνης Δανιόλου Νεοφύτου και της Ζέττας Αντσακλή. 18/5, λεωφ. Συγγρού 387, 20:00-00:00, είσοδος ελεύθερη και με δελτία εισόδου, κρατήσεις για συμμετοχή στο 210 9469631

Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού - Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» 

Την Κυριακή 19 Μαΐου το Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» θα έχει δωρεάν ξενάγηση στην έκθεση «The Champion». Πρόκειται για μία ολοκαίνουρια διαδραστική, επιστημονικά σχεδιασμένη έκθεση για τον αθλητισμό, η οποία προσφέρει μία συναρπαστική εμπειρία υψηλής τεχνολογίας για επισκέπτες όλων των ηλικιών. Μπορείτε να επισκεφτείτε την έκθεση τις ώρες λειτουργίας του μουσείου, 10:00-18:00. 19/5, Πειραιώς 254, Ταύρος, από τις 10:00, 212 2540000, είσοδος ελεύθερη

Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας - Κέντρο Γαία

Το Σάββατο 18 Μαΐου το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας παρουσιάζει δωρεάν μια σειρά δράσεων οι οποίες απευθύνονται τόσο σε μικρούς όσο και σε μεγάλους. Για πρώτη φορά, εφέτος, δίνεται στο κοινό η δυνατότητα παρακολούθησης της εικαστικής έκθεσης με τίτλο «45 χρόνια ζωγραφίζοντας για το μουσείο» της Mireille Bessis.

Έπειτα, μέσα από την προβολή «Το φαρμακείο της Φύσης» στις 10:00 και παρέα με τον επιστημονικό υπεύθυνο της προβολής και υπεύθυνο του Βοτανικού Τμήματος του Μουσείου, κ. Δ. Μέρμυγκα, οι επισκέπτες θα λάβουν ενδιαφέρουσες γνώσεις σχετικά με την ιστορία, τη χρήση και τα μοναδικά οφέλη των βοτάνων στην υγεία μας και δεν αποκλείεται να ξαφνιαστούν από το εύρος των ειδών της ελληνικής φύσης και τη μοναδικότητά της.

Την ίδια ώρα, στο εργαστήριο ζωγραφικής παιδιά από 3 ετών και πάνω θα δημιουργήσουν εικαστικά έργα με θέμα «Το πρώτο μου φυτολόγιο». Την ίδια μέρα, στις 12:00, θα υπάρξει στον χώρο του Πωλητηρίου η παρουσίαση του βιβλίου «Μία τίγρης στον κήπο» για παιδιά 4 ετών και άνω.

18/5, Λεβίδου 13 & Όθωνος 100, Κηφισιά, από τις 10:00, 210 8015870, είσοδος ελεύθερη

Μουσείο Μπενάκη

Το Σάββατο 18 Μαΐου η είσοδος για το κοινό θα είναι ελεύθερη σε όλα τα κτήρια του Μουσείου Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού, Ισλαμικής Τέχνης, Πινακοθήκη Γκίκα, Πειραιώς 138, Μουσείο Παιχνιδιών, Εργαστήρι Γιάννη Παππά), στις μόνιμες και στις περιοδικές εκθέσεις.

Θα πραγματοποιηθούν δωρεάν ξεναγήσεις στις εκθέσεις του κτηρίου Πειραιώς 138. Συμπεριλαμβάνονται οι εκθέσεις «Δρόμοι της Αραβίας» στις 13:00, 17:00 και 19:00, «Δημήτρης Κοιλαλούς. CAESURA, Όσο κρατάει μια ανάσα» στις 12:00, 14:00 και 16:00, «Stefanos Rokos. Nick Cave & The Bad Seeds. No More shall we part. 14 Paintings 17 Years Later» 12:00-14:00, καθώς και τα εγκαίνια της έκθεσης «Κόψε Ράψε Αρχειο-τέκτονα» στις 12:00.

Παράλληλα με τις ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθεί και συνάντηση με τον ζωγράφο Στέφανο Ρόκο, αλλά και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Στα ίχνη των καραβανιών», ένα ταξίδι στη μακρινή και μυστηριώδη Αραβία για παιδιά 8-14 ετών, 11:00-12:00 και 13:00-14:00, στην Πειραιώς 138. 18/5, 11:00-19:00, 210 3453111, είσοδος ελεύθερη

Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ

Την  Παρασκευή 17, το Σάββατο 18 και την Κυριακή 19 Μαΐου το Μουσείο Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ διοργανώνει δράσεις για παιδιά ηλικίας 6-12 ετών. Η ξενάγηση στον χώρο θα πραγματοποιηθεί ως εξής: στις 17/5 από 17:30 έως 19:00, στις 18/5 από 14:00 έως 15:30 και από 17:30 έως 19:00, και στις 19/5 από 14:00 έως 15:30.

 Το εικαστικό εργαστήριο με θέμα «Χρωματίζοντας το παρελθόν», το οποίο απευθύνεται σε παιδιά 8-12 ετών και κατά τη διάρκειά του τα παιδιά θα δημιουργήσουν τα προσωπικά τους άλμπουμ, θα πραγματοποιηθεί: στις 17/5 από 17:30 έως 19:00, στις 18/5 και 19/5 από 10:00 έως 11:30 και από 17:30 έως 19:00.

Η μουσειοπαιδαγωγική δράση «Museum in the dark», η οποία καλεί τους επισκέπτες να εξερευνήσουν το μουσείο στο σκοτάδι με τη βοήθεια των φακών του και των νέων τεχνολογιών, θα πραγματοποιηθεί ως εξής: στις 18/5 από 12:00 έως 13:30 για παιδιά 6-8 ετών και στις 19/5 από 17:30 έως 19:00 για παιδιά 9-12 ετών.

Το πρόγραμμα «Mystery Museum... Παιχνίδι μυστηρίου στο Μουσείο!» απευθύνεται σε παιδιά 7-12 ετών και μέσα από αυτό μαθαίνουν για την εξέλιξη της επικοινωνίας από την αρχαιότητα έως τους δορυφόρους. Το παιχνίδι θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 19/5, 10:00-11:30 & 12:00-13:30. 17-19/5, Πρωτέως 25, Νέα Κηφισιά, 10:00-19:00, 210 6201999, είσοδος ελεύθερη

Ο Ναός του Απόλλωνα στη Νάξο περιλαμβάνεται στα νέα ψηφιακά έργα από όλο τον κόσμο, που προστέθηκαν στην πλατφόρμα Google Arts & Culture.

Πέρυσι, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η Google είχε εγκαινιάσει την πύλη Open Heritage στο Google Arts & Culture, προκειμένου να αναδείξει την τεχνολογία που χρησιμοποιείται για τη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς σε όλο τον κόσμο.


Νάξος: Η εντυπωσιακή στιγμή της δύσης του ηλίου με καταγραφή από drone


Φέτος, όπως η εταιρεία ανακοίνωσε, επέκτεινε περαιτέρω το πρόγραμμα αυτό, με στόχο όχι μόνο μνημεία που απειλούνται, να διατηρούνται ψηφιακά, αλλά επίσης η ιστορία τους και τα δεδομένα που έχουμε συλλεχθεί γι' αυτά, να καταστούν διαθέσιμα στις μελλοντικές γενιές ερευνητών, εκπαιδευτικών και σπουδαστών. Έτσι, σήμερα προστέθηκαν στην πλατφόρμα Google Arts & Culture 30 ακόμη απειλούμενα μνημεία της παγκόσμιας κληρονομιάς, όπως ο Ναός του Απόλλωνα, το Thomas Jefferson Memorial στις ΗΠΑ, ο Τάφος του Tu Duc στο Βιετνάμ, μνημεία στη Συρία κ.α.  Μπορεί κανείς να δει περισσότερα στο g.co/openheritage, να "κατεβάσει" τη σχετική εφαρμογή για κινητά Android ή iOS, ή να επισκεφτεί το Google Arts & Culture.

 

 

 

Σάββατο, 20 Απριλίου 2019 16:23

Τα δημοφιλέστερα μουσεία του 2018

Αυξημένος κατά 9,8% ήταν πέρυσι ο αριθμός των επισκεπτών στα μουσεία της χώρας, ενώ στους αρχαιολογικούς χώρους καταγράφηκε αύξηση 17%, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ. 

Ειδικότερα, τον περασμένο Δεκέμβριο παρατηρήθηκε αύξηση των επισκεπτών των μουσείων κατά 16%, αύξηση των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου κατά 16,6% και αύξηση των εισπράξεων κατά 25%.


Εθνικό Ιστορικό Μουσείο: Αυτό το Μέγαρο κρύβει αμέτρητες ιστορίες


GRAFIMA-MOUSEIA.png

 

Το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου- Δεκεμβρίου 2018 παρατηρήθηκε, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017, αύξηση κατά 9,8% στους επισκέπτες, αύξηση κατά 7,9% στους επισκέπτες ελεύθερης εισόδου, ενώ οι εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση 12,8%.

Στους αρχαιολογικούς χώρους, παρατηρήθηκε τον Δεκέμβριο πέρυσι, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2017, αύξηση των επισκεπτών κατά 17%, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου παρουσίασε αύξηση 23,5% και οι εισπράξεις αυξήθηκαν 14,3%.

 

KINHSH-MOUSEIA.png

 

Στο σύνολο του περασμένου έτους, παρατηρήθηκε αύξηση των επισκεπτών κατά 13,8% και αύξηση κατά 15,6% των επισκεπτών ελεύθερης εισόδου, ενώ οι εισπράξεις παρουσίασαν αύξηση 12,5%.

Τα δημοφιλέστερα μουσεία

Βάση των στοιχείων δημοφιλέστερο μουσείο είναι της Ακρόπολης και το Εθνικό Αρχαιολογικό και ακολουθούν το Μουσείο στο Ηράκλειο Κρήτης, των Δελφών, το Παλάτι Ιπποτών στη Ρόδο και ο Λευκός Πύργος.

Τη δυνατότητα να κάνουν μια δωρεάν περιήγηση στα ξακουστά αρχοντικά της Κηφισιάς θα έχουν στις 13 Απριλίου οι νοσταλγοί των ρομαντικών εποχών. 

Πρόκειται για την «4η Βόλτα στα Αρχοντικά» που διοργανώνει ο δήμος Κηφισιάς, η οποία, φέτος, θα επικεντρωθεί στην πλατεία Κεφαλαρίου και θα διαρκέσει τέσσερις ώρες (από τις 10:00 το πρωί μέχρι τις 14:00). 

 

kifisia-arhontika-amaxes_iefimerida.jpg

 

Οι συμμετέχοντες θα ξεναγηθούν σε εμβληματικά αρχοντικά, της δεκαετίας του μεσοπολέμου, και θα μάθουν για την ιστορία τους, τη ξεχωριστή αρχιτεκτονική τους και τη σπάνια αισθητική τους. 

Παράλληλα, θα πληροφορηθούν για τους ανθρώπους που τα έχτισαν, τα κατοίκησαν και τα «παρέδωσαν» στην πλούσια ιστορία της περιοχής. 

 

epayli-pyrna-kifisia-arhontika_iefimerida.jpg

 

Οι αιτήσεις συμμετοχής θα γίνουν μέσα από την ιστοσελίδα του δήμου Κηφισιάς (www.kifissia.gr). 

Κατά τη διάρκεια του περιπάτου, εθελοντές θα προσφέρουν αναψυκτικά και εδέσματα.

Διάλεξη με θέμα «Υπερασπίζοντας το Ανθρώπινο Δικαίωμά μας στην Ιστορία» έδωσε η πρόεδρος του εμβληματικού Κέντρου Robert-Francis Kennedy, Κέρι Κένεντι, στo μουσείο της Ακρόπολης στην οποία αναφέρθηκε στην επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα.

Η κα Κένεντι επισκέφθηκε και το Προεδρικό Μέγαρο όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ και ευχαρίστησε θερμά τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας για το γεγονός ότι τη δέχθηκε για μια ακόμη φορά και αναφέρθηκε εκτενώς στη συνεργασία και τις δράσεις του Κέντρου Robert-Francis Kennedy με το Ίδρυμα της Μαριάννας Βαρδινογιάννη.

«Ακόμα και ένα μικρό παιδί αν του πάρεις κάτι δικό του, θα σου πει: Δεν είναι δίκαιο. Δεν είναι δίκαιο λοιπόν να μπαίνεις στο σπίτι κάποιου και να του αφαιρείς ό, τι πολυτιμότερο έχει. Και είναι λάθος να γίνεται λόγος για Ελγίνεια. Είναι τα ελληνικά γλυπτά. Τα Γλυπτά του Παρθενώνα. Ανήκουν εδώ, και εδώ πρέπει να επιστρέψουν. Είναι δικαίωμα του ελληνικού λαού» τόνισε η κ. Κένεντι.

 

 

Η κυρία Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη ευχαρίστησε την κυρία Κένεντι για την συμπαράστασή της αναφορικά με την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, τονίζοντας ότι η επανένωση του μνημείου αποτελεί και για την ίδια στόχο ζωής: «Απέναντι στους αυριανούς πολίτες έχουμε ένα χρέος. Όχι μόνο να τους δώσουμε ρίζες και γνώση για τους αγώνες και τις κατακτήσεις του ανθρώπου μέσα στους αιώνες. Έχουμε χρέος να τους παραδώσουμε την ιστορία άθικτη, ακριβώς όμως μας παραδόθηκε. Δυστυχώς εδώ και δεκαετίες ο ελληνικός λαός στερείται αυτό το δικαίωμα καθώς ένα σημαντικό κομμάτι της ιστορίας μας αποκόπηκε βίαια, με αποτέλεσμα ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία του οικουμενικού μας πολιτισμού να είναι σήμερα κατακερματισμένο. Αναφέρομαι, όπως καταλαβαίνετε, στα γλυπτά του Παρθενώνα, σημαντικό τμήμα των οποίων ακόμα και σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Έχοντας αυτό στο μυαλό μου θεωρώ χρέος μου απέναντι στην χώρα μου να αγωνιστώ με όλες μου τις δυνάμεις για να επιστρέψει η ιστορία μας εκεί ακριβώς όπου ανήκει. Και αποτελεί για εμένα προσωπική δέσμευση να μην σταματήσω να αγωνίζομαι μέχρι τα γλυπτά αυτά να ενωθούν και να μπορέσουμε να επιστρέψουμε την ιστορία άθικτη και να την παραδώσουμε, ακριβώς όπως οφείλουμε, δηλαδή ακέραια στις μελλοντικές γενιές».

Χαιρετισμό στην εκδήλωση πραγματοποίησαν: η κυρία Σίσσυ Παυλοπούλου, σύζυγος της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας, η οποία μίλησε για την υποχρέωση που έχουμε ως κοινωνία απέναντι στην Ιστορία προκειμένου να χτίσουμε ένα καλύτερο αύριο, ο Πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης Καθηγητής Δημήτριος Παντερμαλής, ο οποίος έκανε λόγο για το δικαίωμα των λαών στα μνημεία τους, τονίζοντας πόσο σημαντική είναι η συμπαράσταση της κ. Κένεντι στον αγώνα για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα καθώς και ο Πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητής Μελέτιος-Αθανάσιος Δημόπουλος ο οποίος μίλησε αναλυτικά για το έργο της κυρίας Κένεντι, αλλά και της κυρίας Βαρδινογιάννη. Αμέσως μετά ακολούθησε ένας ενδιαφέρον διάλογος ανάμεσα στους ομιλητές και το κοινό, με επίκεντρο το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, αλλά και γύρω από ευρύτερα ζητήματα σχετικά με τα ανθρώπινα δικαιώματα στον σύγχρονο κόσμο. Την διάλεξη συντόνισε ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας.

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με μουσικό κλείσιμο από τον συνθέτη κ. Γιώργο Χατζηνάσιο, ο οποίος έπαιξε στο πιάνο ένα μικρό απόσπασμα από την όπερα «El Greco» ενθουσιάζοντας το κοινό. Παρόντες στην εκδήλωση, στο κατάμεστο Αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης, ήταν, ανάμεσα σε άλλους, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Αποστολάκης, με την σύζυγό του η βουλευτής της ΝΔ Όλγα Κεφαλογιάννη, ως εκπρόσωπος του αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, Μάριος Γεωργιάδης, εκπρόσωπος της «Ένωσης Κεντρώων», ο εκπρόσωπος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Αρχιμανδρίτης πατήρ Σιλουανός Ιωάννης, ο Αρχηγός ΓΕΝ αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης, ο Αρχηγός ΓΕΑ αντιπτέραρχος Γεώργιος Μπλιούμης, ο Πρίγκιπας Νικόλαος, ο Πρίγκιπας Αλέξανδρος και η Πριγκίπισσα Αικατερίνη της Σερβίας.

 

Το δημόσιο ραδιόφωνο της Γερμανίας (Deutshclandfunk) αφιέρωσε μια εκπομπή στο ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα από το Λονδίνο. Η εκπομπή είχε τίτλο «Αντιδικία για το θέμα της λεηλασίας της Ακρόπολης» και μεταδόθηκε συνέντευξη με τον διευθυντή του Μουσείου της Ακρόπολης. Στη ιστοσελίδα του αναφέρονται τα εξής:

«Κάποτε, τα γλυπτά κοσμούσαν τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη, έως ότου ο Λόρδος Τόμας Έλγιν τα μετέφερε από την Αθήνα στο Λονδίνο πριν από 200 χρόνια». Ο Δημήτριος Παντερμάλης, διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, λέει στο γερμανικό ραδιόφωνο: «Η πλήρης επιστροφή είναι η μόνη λύση. Πρέπει να συνενωθεί ό,τι είναι αναπόσπαστα δεμένο με τον μνημείο».

 

Τα γλυπτά του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου

 

Η σύντομη ονομασία για περισσότερα από 50 μαρμάρινα γλυπτά και ανάγλυφα που κάποτε κοσμούσαν τον Παρθενώνα στην Ακρόπολη και τα οποία μετέφερε ο Βρετανός Λόρδος Τόμας Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα από την Αθήνα στο Λονδίνο είναι «Ελγίνεια Μάρμαρα» . Τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο για ένα κλάσμα της τιμής που είχε πληρώσει στις οθωμανικές αρχές. Το γεγονός ότι τη ζωφόρο δεν μπορεί να την θαυμάσει κανείς στο σύνολό της είναι από καιρό αιτία εκστρατείας για την επιστροφή τους αλλά και αιτία νομικών διαφορών μεταξύ Ελλάδας και Μεγάλης Βρετανίας. Το Βρετανικό Μουσείο δεν έχει την αρμοδιότητα να αποφασίσει -πρέπει να το κάνει το Κοινοβούλιο-, αλλά οι πρόσφατες δηλώσεις του διευθυντή του Χάρτβιχ Φίσερ σε μια ελληνική εφημερίδα πυροδότησαν τη συζήτηση για την απαίτηση της επιστροφής των έργων τέχνης. Σύμφωνα με αυτές, ο κ. Φίσερ δεν θα έστελνε τους πολιτιστικούς θησαυρούς ούτε καν ως δάνειο στην Αθήνα.

Για τον Δημήτριο Παντερμαλή, επικεφαλής του Μουσείου της Ακρόπολης, όμως, το θέμα είναι σαφές: «Το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι ο ιδιοκτήτης των γλυπτών του Παρθενώνα. Γι’ αυτό δεν τίθεται θέμα δανεισμού τους, αλλά επιστροφής τους». Το γεγονός ότι τα γλυπτά αποχωρίστηκαν για να εκτεθεί ένα μέρος στο Λονδίνο «δεν ήταν ο κατάλληλος τρόπος μεταχείρισης για το μνημείο διότι είναι αναπόσπαστο μέρος του», όπως είπε ο κ. Παντερμαλής, ο οποίος πρόσθεσε στη συνέχεια ότι «το Μουσείο του θα προσέφερε ευχαρίστως κάτι στους Λονδρέζους ως αντάλλαγμα».

Επί του παρόντος, η καμπάνια επιστροφής «Επιστρέψτε τα» ("Bring them back") προσπαθεί να συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό του ενός εκατομμυρίου υπογραφών για να υποβάλει το αίτημα της επιστροφής τους στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Στο ερώτημα αν τελικά, θα πρέπει πραγματικά ένα διεθνές δικαστήριο να αποφασίσει επί του θέματος, ο κ. Παντερμαλής απαντά: «Προσωπικά, νομίζω ότι μπορούμε με -πιθανώς δύσκολες, αλλά εποικοδομητικές- συζητήσεις μεταξύ μας να βρούμε μια λύση. Δεν πρόκειται για το αν θα κερδίσει ή θα χάσει κάποιος».

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

 

Το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τις εικόνες που αποτύπωσε ο διακεκριμένος βρετανός φωτογράφος Alexander Lamont Henderson κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη χώρα μας στις αρχές του 1904.

Το υλικό φυλάσσεται σήμερα στη συλλογή των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη χάρη στη ευγενική προσφορά του κύριου Πέτρου Τσεμπελή.

 

uhrtwnfg.jpegΦάληρο

jpkt_v10.jpegΛόφος Λυκαβηττού

do3mwjha.jpegΠλατεία Συντάγματος

 

Το 1884, η βασίλισσα Βικτωρία του απένειμε τον τίτλο του βασιλικού φωτογράφου. Στο πλαίσιο αυτό, αποτύπωνε στιγμές από την καθημερινή ζωή της βασιλικής οικογένειας, ενώ είχε αναλάβει και την εκτύπωση φωτογραφικών πορτραίτων μελών της βρετανικής αυλής σε πορσελάνη που προορίζονταν για κοσμήματα.

Τότε ήταν που πραγματοποίησε μια σειρά από φωτογραφικές περιοδείες σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Αλγερία, η Αίγυπτος, η Τουρκία, η Αυστραλία κ.ά. Με την επιστροφή του στο Λονδίνο, μετέτρεψε τα αρνητικά που συγκέντρωσε στα πολλαπλά του ταξίδια σε γυάλινες διαφάνειες προβολής, τις γνωστές ως lantern slides, και τις παρουσίαζε σε ειδικές προβολές κατά τη διάρκεια των ετησίων εκθέσεων της Royal Photographic Society στη βρετανική πρωτεύουσα.

H έκθεση «Alexander Lamont Henderson. Ταξιδιωτικές φωτογραφίες του 1904» πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Γκίκα (Κριεζώτου 3) και θα διαρκέσει έως τις 5 Μαΐου 2019. Στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στον εκθεσιακό χώρο της Ιεράς Μονής Ευαγγελισμού της Θεοτόκου της Σκιάθου σε συνεργασία με τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Η Σκιάθος» (9 Ιουνίου-29 Σεπτεμβρίου 2019).

 

Μια χορταστική «βουτιά» στην πλούσια ιστορία της Σύρου, προσφέρει μια σπάνια φωτογραφική συλλογή που βλέπει, αυτές τις ημέρες, το φως της δημοσιότητας. 

Η Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ Ποσειδωνία (παλαιότερα γνωστή ως Ντελαγκράτσια) / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα μπάνια του... λαού, και τότε. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Το αρχειακό υλικό ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τα νεότερα χρόνια, αποκαλύπτοντας μια διαφορετική πλευρά της Σύρου, αλλά και φανερώνοντας ομοιότητες του σημερινού νησιού με το μακρινό του παρελθόν.  Μια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetikoΜια διαφορετική πλατεία Μιαούλη / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΈνα από τα πρώτα αυτοκίνητα που «πάτησαν» στο νησί. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οι φωτογραφίες δημοσιεύονται από τη σελίδα «SyraRempetiko» στο Facebook, η οποία, για να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, αναρτά και οπτικό υλικό από τα ίδια σημεία, όπως αυτά είναι σήμερα.  Η παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Ερμούπολης / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Πλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΠλοίο αποβιβάζει στο λιμάνι της Σύρου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Οδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟδός Ερμού, τότε και σήμερα. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Τα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetikoΤα Λαζαρέτα της Σύρου / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ιδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΙδιος τόπος, διαφορετικοί άνθρωποι. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Η παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΗ παραλία της Αζολίμνου. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

Ο Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetikoΟ Μέγας Γιαλός. / Φωτογραφία: SyraRempetiko

 

Εκατόν έξι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα, 26 Οκτωβρίου, από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης, το 1912. η ημέρα έχει διπλή σημασία για τη Θεσσαλονίκη, αφού γιορτάζει ο πολιούχος της Άγιος Δημήτριος, αλλά γιορτάζει και με λαμπρότητα την απελευθέρωσή της κατά τη «Μεγάλη Εξόρμηση» του Πρώτου Βαλκανικού Πολέμου.

Μία σύντομη επιγραφή πάνω σε μία μαρμάρινη πλάκα, που κοσμεί σήμερα την είσοδο της ιστορικής έπαυλης «Τόψιν» ή Μοδιάνο στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζεται ο ρόλος που διαδραμάτισε το συγκεκριμένο κτίριο, τον Οκτώβριο του 1912, κατά την απελευθέρωση.

«ΕΝ ΤΟ ΟΙΚΗΜΑΤΙ ΤΟΥΤΩ, ΗΤΟ ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟΝ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΤΡΑΤΗΓΕΙΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ 26ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 1912 ΚΑΘ’ ΗΝ ΕΓΕΝΕΤΟ Η ΠΑΡΑΔΟΣΙΣ ΤΗΣ ΠΟΛΕΩΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΥΠΟ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΟΥ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ ΣΤΡΑΤΕΥΜΑΤΩΝ ΧΑΣΑΝ ΤΑΧΣΙΝ ΠΑΣΑ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΡΧΙΣΤΡΑΤΗΓΟΝ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΠΡΙΓΚΗΠΑ ΔΙΑΔΟΧΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΝ», αναφέρει χαρακτηριστικά η επιγραφή.

Η ιστορική επιγραφήΗ ιστορική επιγραφή

Ο ρόλος στην απελευθέρωση της πόλης

Το Σαββατοκύριακο, 19 και 20 Οκτωβρίου 1912, ο ελληνικός στρατός εισέρχεται νικητής στα Γιαννιτσά, αφού προηγουμένως είχε απωθήσει δύναμη 30.000 ανδρών του τουρκικού στρατού. Ο δρόμος για την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης είχε πλέον ανοίξει.

Οι Τούρκοι είχαν καταστρέψει όλες τις γέφυρες, με το Γενικό Στρατηγείο των Ελληνικών στρατιωτικών δυνάμεων (Α’ Βαλκανικοί Πόλεμοι), να μετακινείται και να εγκαθίστανται στην έπαυλη Τόψιν ή Μοδιάνο στη Γέφυρα. Μέσα σε αυτό το αρχοντικό, που χρησιμοποιήθηκε ως στρατηγείο του διαδόχου Κωνσταντίνου και των επιτελών του, έγιναν για τρεις ημέρες, από τις 24 ως τις 27 Οκτωβρίου του 1912, όλες οι έντονες διαπραγματεύσεις μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων για την παράδοση της Θεσσαλονίκης. 

Μέρες που υπήρξαν καθοριστικές για την τύχη της Μακεδονίας και την έκβαση του πολέμου γενικότερα.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική. 

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών ΠολέμωνΑπό το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων

Το μεσημέρι της 26ης Οκτωβρίου 2012, ανήμερα του πολιούχου της Θεσσαλονίκης Αγίου Δημητρίου, οι Τούρκοι, μετά από δύο αποτυχημένες προσπάθειες επίτευξης συμφωνίας, επέστρεψαν στη βίλα Μοδιάνο, γνωστοποιώντας πως ο Ταξίν Πασάς έχει δεχθεί να παραδώσει άνευ όρων την Θεσσαλονίκη στον ελληνικό στρατό. 

Αργά το βράδυ της ίδιας ημέρας, στο Διοικητήριο, το σημερινό Υπουργείο Μακεδονίας – Θράκης, συνυπογράφτηκε από τον Ταξίν Πασά και τους Έλληνες αξιωματικούς το πρωτόκολλο παράδοσης της πόλης.

Η ιστορία της έπαυλης Μοδιάνο ή Τόψιν

Το αγρόκτημα Μοδιάνο, χτίστηκε το 1904 (ή πιθανότατα κάπου μεταξύ του 1902 και του 1906) και ήταν σχέδιο του Ιταλού αρχιτέκτονα Αριγκόνι. 

Προοριζόταν για την εξοχική κατοικία του Γιακό Μοδιάνο, ενός από τους τρεις γιους του πάμπλουτου Σαούλ Μοδιάνο, του δεύτερου σε ιδιοκτησία ακινήτων σε ολόκληρη την οθωμανική αυτοκρατορία, γνωστού και από τη στοά Μοδιάνο και την αγορά Μοδιάνο, στη Θεσσαλονίκη.

Πλην του αρχοντικού, ο χώρος περιλάμβανε πλήθος βοηθητικών κτιρίων και υποστατικών. Επί τουρκοκρατίας, το χωριό Γέφυρα ονομαζόταν και Τόψιν, εξ’ ου και το όνομά της, βίλα Τόψιν.Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτεςΜέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες

Μέσα στα 100 και πλέον χρόνια ζωής το οίκημα αλλάζει συχνά χέρια και ιδιοκτήτες.

Μετά το 1911 το κτήμα περνάει σε Οθωμανικά χέρια, από όπου στη συνέχεια περνά στην ιδιοκτησία Παπαγεωργίου. Επιτάσσεται από τον Γερμανικό στρατό στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου το 1940 και μετατρέπεται σε στρατηγείο και έπειτα σε νοσοκομείο.

Μετά τη γερμανική κατοχή περνά και πάλι στα χέρια των Ελλήνων ιδιωτών και στην ιδιοκτησία των οικογενειών Βοϊβόδα, Σαρόγλου και Παπαγεωργίου από τις οποίες το αγοράζει ο Ελληνικός Στρατός για να στεγάσει το Μουσείο των Βαλκανικών Πολέμων το 1999.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι.

Συνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστικήΣυνολικά τρεις ήταν οι επισκέψεις της τουρκικής αντιπροσωπείας, με την τελευταία να είναι και η πιο καθοριστική

Από το 1999 η έπαυλη ανήκει στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και στεγάζει το Μουσείο Βαλκανικών Πολέμων. 

Στις αίθουσες του κτιρίου ο επισκέπτης μπορεί να δει εκθέματα όπως όπλα, ξίφη, στρατιωτικές στολές, μετάλλια, πίνακες, λιθογραφίες, χάρτες, φωτογραφίες, διάφορα κειμήλια από τους Βαλκανικούς Πολέμους, μια ιδιόχειρη κάρτα του πρώην Πρωθυπουργού της Ελλάδας Ελευθέριου Βενιζέλου, όπως επίσης και αντίγραφο του πρωτοκόλλου παράδοσης της Θεσσαλονίκης.

Τα κειμήλια του ελληνικού, του τουρκικού, του βουλγαρικού, του σερβικού, του μαυροβουνιώτικου και του ρουμανικού στρατού εκτίθενται στο ισόγειο του κτιρίου, σε προθήκες, αφιερωμένες σε κάθε στρατιωτική δύναμη χωριστά.

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατούΣε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού

Πίνακες απεικονίζουν την ηγεσία του ελληνικού στρατού και του στόλου, τον Ταξίν Πασά να υπογράφει την παράδοση της Θεσσαλονίκης, και τις σημαντικότερες στιγμές των μαχών των Βαλκανικών Πολέμων. 

Σε μεγάλο ποσοστό διατηρείται η επίπλωση της εποχής, η οποία μάλιστα εμπλουτίστηκε με έπιπλα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα στις αποθήκες του στρατού. Στον προαύλιο χώρο του μουσείο, βρίσκεται ο τάφος του Χασάν Ταξίν Πασά, ενώ στο ταφικό μνημείο έχουν εναποτεθεί και τα οστά του υιού και υπασπιστού του Κενάν Μεσαρέ.

Το οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το ΚονάκιΤο οίκημα κατοικούνταν έως το 1983 και είναι γνωστό στους κατοίκους της περιοχής ως κτήμα Παπαγεωργίου ή ως απλώς το Κονάκι

Πηγή: life-events.gr, wikipedia, iefimerida

 

Μια μουσειοβαλίτσα, η αποκρυπτογράφηση του αυθεντικού κώδικα του Παύλου Μελά, η μαγική ανακάλυψη του βάλτου της Μακεδονίας είναι μόνο μερικά από τα διαδραστικά εκπαιδευτικά προγράμματα στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα στη Θεσσαλονίκη, που καλεί τα παιδιά να κάνουν ένα συναρπαστικό βιωματικό ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο της Μακεδονίας.

Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο, προκειμένου να ανακαλύψουν τη νεότερη ιστορία και τον πολιτισμό της και να προσεγγίσουν «μνήμες» από τα συνταρακτικά γεγονότα και τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα της.

«Το Μουσείο αφηγείται την ιστορία της Μακεδονίας, την καθημερινή ζωή των ανθρώπων της στα τέλη του 19ου αιώνα και τις αρχές του 20ού, τόσο στην ύπαιθρο όσο και στην αστική Θεσσαλονίκη. Μέσα από τη διαδικασία του δημιουργικού παιχνιδιού, της ψυχαγωγίας και της συμμετοχής, τα παιδιά μαθαίνουν. Εικόνες, ήχοι, αφηγήσεις, ξεναγήσεις, αντικείμενα ξετυλίγουν την ιδιαίτερη ιδιοσυγκρασία του χώρου και καλούν τα παιδιά να συνδημιουργήσουν» τονίζει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, η συνεργάτιδα του Μουσείου, ιστορικός Αθανασία Πρωτοψάλτη. 

 

PA290357-st.jpg

 

«Αποκρυπτογραφώντας τον Μακεδονικό Αγώνα»

Πώς επικοινωνούσαν οι Μακεδονομάχοι… χωρίς κινητά; Μαθητές της Β΄, Γ΄ και Δ΄ Δημοτικού ανακαλύπτουν το μυστικό κώδικα επικοινωνίας των αγωνιστών της Μακεδονίας, βλέπουν μηνύματα για τα σχέδια που δεν έπρεπε να πέσουν στα χέρια των εχθρών και καλούνται να φτιάξουν τους δικούς τους κώδικες. «Με τον τρόπο αυτόν τα παιδιά καταλαβαίνουν την ιδιαιτερότητα της εποχής, ότι τότε δεν υπήρχαν sms και διαδίκτυο και ότι οι αγωνιστές έστελναν αποκρυπτογραφημένα μηνύματα, με κίνδυνο να πέσουν στα χέρια του εχθρού. Τα παιδιά εντυπωσιάζονται και συμμετέχουν με μοναδικό τρόπο. Μάλιστα, επισημαίνουν κάποιες φράσεις που είναι ανορθόγραφες (π.χ., ήμαι κάτω από τη γη)» αναφέρει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

museum-of-the-macedonian.jpg

 

Μουσειοβαλίτσα για το «ταξίδι» στη Μακεδονία

Η μουσειοσκευή είναι η… αποσκευή κάθε μικρού μαθητή πριν ξεκινήσει το ταξίδι γνώσης περιπέτειας και δημιουργίας, δηλαδή πριν ακόμη επισκεφθεί το Ίδρυμα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα. Μια μικρή κατασκευή που μπορεί να πάρει ο δάσκαλος στο σχολείο, για να κάνει μια προεργασία. Η μουσειοσκευή βοηθά τον εκπαιδευτικό να αφηγηθεί στα παιδιά με εικόνες και αντικείμενα της εποχής, ώστε να ξεκινήσει μια ιστορική αφήγηση που είναι σχετικά δύσκολη.

«Ο τρόπος είναι έντονα βιωματικός, κουκλοθέατρο, κατασκευές, ζωγραφική, και ο στόχος είναι ο ίδιος, ο μαθητής να κατασκευάσει πράγματα, όπως μία μπλάβα ή με πλαστελίνες ένα μικρό βάλτο» εξηγεί η κ. Πρωτοψάλτη. Στη συνέχεια, στους χώρους του μουσείου, οι μικροί μαθητές συνεχίζουν το παιχνίδι μαζί με τις κατασκευές που έφτιαξαν και παρουσιάζουν, ανιχνεύουν μέσα από τις αναπαραστάσεις στο χώρο, τον πολιτισμό και την καθημερινότητα των ανθρώπων.

 

«Τα μυστικά του Βάλτου… αλλιώς»

Νήπια και προνήπια παίζουν το επιτραπέζιο παιχνίδι που θυμίζει το γνωστό φιδάκι, αλλά συστήνει στους μικρούς εξερευνητές την ταυτότητα του τόπου. Ο βάλτος, ευρηματικές εικόνες από τη χλωρίδα και την πανίδα, τους ανθρώπους και τα αντικείμενα της εποχής πρωταγωνιστούν. «Σε αυτές τις ηλικίες είναι δύσκολο να κατανοήσουν τον όρο Μακεδονικός Αγώνας, ξεκινάμε από τον άνθρωπο και τον τόπο του, έτσι ώστε τα παιδιά να τοποθετηθούν μέσα στον χρόνο» αναφέρει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Οι μικροί επισκέπτες έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση μέσα από το παιχνίδι – παζλ με φιγούρες και φορεσιές Μακεδονομάχων. Αυτό που ενθουσιάζει τα παιδιά είναι ότι μυούνται στην άσκηση της γνώσης, αισθάνονται άνετα και αποκτούν κίνητρα να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους. «Τους είναι πολύ ευχάριστο, τους δίνουμε ένα κίνητρο να έρθουν στο μουσείο. Δεν είναι απαραίτητο σε αυτή την ηλικία να αφηγηθείς όλη την ιστορία, αλλά να καταλάβουν ότι ένα μουσείο είναι ένας χώρος ανοιχτός, όπου μπορείς να έρθεις να παίξεις, να δεις, να μάθεις και σταδιακά να γνωρίσεις περισσότερα» τονίζει η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Θεσσαλονίκη. Μεταμορφώσεις μιας πόλης»

Πώς ανακαλύπτουν μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού τη Θεσσαλονίκη; Τη μετάβασή της από πόλη μιας αυτοκρατορίας σε συμπρωτεύουσα εθνικού κράτους; Πώς βιώνεται η πολυπολιτισμικότητα;

Ένα ντοκιμαντέρ για τους Εβραίους, τους Έλληνες, τους Φράγκους, τους Βούλγαρους και τους μουσουλμάνους, στατιστικά στοιχεία και χάρτης για τις περιοχές όπου κατοικούσαν, ένα παιχνίδι μνήμης με τα μνημεία, πώς ήταν τότε και τώρα, δίνουν το έναυσμα για μια διαδραστική δραστηριότητα. Τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους, κάποιοι είναι Βούλγαροι, άλλοι Έλληνες, Εβραίοι, και κάνουν ένα αυτοσχέδιο θεατρικό. «Αυτό το πρόγραμμα έχει πολύ ενδιαφέρον, γιατί μέσα από αυτό το παιχνίδι ρόλων αφηγούμαστε για τους Βαλκανικούς πολέμους και φτάνουμε μέχρι και το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και το πώς έφυγαν τόσο πολλοί Εβραίοι» λέει χαρακτηριστικά η κ. Πρωτοψάλτη.

 

«Η Θεσσαλονίκη θυμάται»

Επίσκεψη στο Μουσείο και στα συμμαχικά κοιμητήρια του Ζέιτενλικ, έρευνα από τα ίδια τα παιδιά για τη λογοτεχνική και εικαστική παραγωγή της εποχής περιλαμβάνει το πρόγραμμα για όλες τις ηλικίες «Η Θεσσαλονίκη θυμάται».

«Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα εστιάζει στους ανθρώπους του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Μουσειακές εκθέσεις, ιστορικά κτίρια, αλλά και νεκροταφεία αναγνωρίζονται όχι μόνο ως πολεμικά – ιστορικά μνημεία, αλλά αποτελούν την αφορμή για έρευνα και καλλιτεχνική δημιουργία. Τα παιδιά προσεγγίζουν την έννοια του πολέμου μέσα από προσωπικές ιστορίες που έχουν ανακαλύψει τα ίδια, όπως ένα στρατιώτη ή μια νοσοκόμα» επισημαίνει η συνεργάτιδα του Μουσείου.

Τα παλιά ξεχασμένα επαγγέλματα στις αρχές του αιώνα, αλλά και το «Ταξιδεύοντας με μία πένα και ένα ποντίκι» περιλαμβάνονται στα εκπαιδευτικά προγράμματα που γίνονται στο Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, με στόχο ο πολιτισμός όχι μόνο να προβάλλεται, αλλά και να συνδημιουργείται.

Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι η επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Βαλκανικών Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και διευθύντρια του ΚΕΜΙΤ, Σταυρούλα Μαυρογένη.

Σελίδα 1 από 25

Travel Stories

 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 
  info[@]mygreekholiday.gr

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ