Το «πράσινο φως» έδωσαν ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) στο αίτημα του ισπανικού συνεργείου «Real Madrid TV» για χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στην Ακρόπολη.

Το αίτημα αφορά κινηματογραφικές λήψεις (γενικά πλάνα χωρίς συμμετοχή προσώπων και κειμένων αφήγησης) διάρκειας τριών ωρών, από 17 έως 19 Απριλίου 2018, στο πλαίσιο της τηλεοπτικής κάλυψης αγώνων μπάσκετ μεταξύ Παναθηναϊκού και Ρεάλ Μαδρίτης.

Οι λήψεις θα γίνουν από διμελές συνεργείο.

Πρόκειται για τη δεύτερη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ μετά την παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για τα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς του BBC «Η μικρή τυμπανίστρια».

Το Φεστιβάλ Γαστρονομίας Κέρκυρας «Corfu Food and Wine Festival» θα διεξαχθεί από τις 9 έως και τις 13 Μαΐου στην Κέρκυρα, με επίκεντρο των εναρκτήριων εκδηλώσεων την πλατεία Σπιανάδα.

Σκοπός του Φεστιβάλ είναι η ανάδειξη της γαστρονομίας ως κύριου χαρακτηριστικού της ιστορίας και του πολιτισμού στην Κέρκυρα και γενικότερα στα νησιά του Ιονίου.

 

festival-gastronomias-lefkadas-11499163348.jpg

 

Η Λέσχη Αρχιμαγείρων μαγειρεύει τα πιάτα που συνθέτουν την ιστορία της Κέρκυρας και των υπολοίπων Ιονίων Νησιών, ενώ τα οινοποιεία της Κέρκυρας επιδεικνύουν τα νέα κρασιά σοδειάς 2017. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, πρόκειται να αναδειχθούν και να παρουσιασθούν σε ξένους επισκέπτες παραδοσιακά πιάτα της Κερκυραϊκής και Επτανησιακής κουζίνας με σκοπό να προστεθεί ένα λιθαράκι στη διεθνοποίηση του Κερκυραϊκού και επτανησιακού γαστρονομικού πλούτου.

 

d5843e12f37d63cacc2d4644ebb2f97c_XL.jpg

 

Οι Φιλαρμονικές και οι Χορωδίες αναδεικνύουν την επίδραση της επτανησιακής σχολής στην Μουσική ενώ λαμβάνουν χώρα διαφορετικά Street party με διαδρομές γευσιγνωσίας.

Απόδειξη πως «ο αθλητισμός είναι πολιτισμός» αποτελεί το ενδιαφέρον του επίσημου καναλιού της Ρεάλ Μαδρίτης να κάνει κινηματογραφικά γυρίσματα στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, στο περιθώριο της παρουσίας της αποστολής της «βασίλισσας» στην Αθήνα. Το εναρκτήριο τζάμπολ της σειράς των πλέι οφ της Euroleague, Παναθηναϊκός-Ρεάλ Μαδρίτης, που κρίνουν την πρόκριση στο φάιναλ φορ (στις 3 νίκες), είναι προγραμματισμένο για την Τρίτη (17/4), ενώ στο ΟΑΚΑ θα διεξαχθεί και ο δεύτερος αγώνας της σειράς, την Πέμπτη (19/4).

 

rmad.jpg

 

Άγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής, αν το τηλεοπτικό συνεργείο της ισπανικής ομάδας προγραμματίζει να συμπεριλάβει τους παίκτες του Πάμπλο Λάσο στο ντοκιμαντέρ ή απλώς θέλει να παρουσιάσει το πιο διάσημο αξιοθέατο της Ελλάδας στους «μερένγκες». Εξάλλου, πρώτα θα πρέπει να δώσει τη θετική του απάντηση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), το οποίο θα εξετάσει την Τρίτη (17/4) και ώρα 13:00, στο αμφιθέατρο του κτηρίου του υπουργείου Πολιτισμού, το αίτημα του ισπανικού συνεργείου της "Real Madrid TV". Πάντως, στην αίτηση για χορήγηση άδειας από το ΚΑΣ, οι Ισπανοί κάνουν λόγο για κινηματογράφηση διάρκειας τριών ωρών, εντός των ημερομηνιών 17-19 Απριλίου, στο πλαίσιο της τηλεοπτικής κάλυψης αγώνων μπάσκετ, μεταξύ Παναθηναϊκού και Ρεάλ Μαδρίτης.

Και ενώ κάποιοι τυχεροί Ισπανοί φίλαθλοι της μπασκετικής Ρεάλ Μαδρίτης ετοιμάζονται να απολαύσουν τα οφέλη του αθλητικού τουρισμού ταξιδεύοντας στην Αθήνα για τα πρώτα δύο παιχνίδια με τον Παναθηναϊκό, οι υπόλοιποι θα έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν από την οθόνη τους το μπασκετικό «δράμα» στο ΟΑΚΑ, με μαθήματα αρχαιοελληνικής ιστορίας.

Αν πάντως ρωτούσε κάποιος τον προπονητή της Ρεάλ Μαδρίτης, Πάμπλο Λάσο, το πιο πιθανό είναι να απαντούσε πως οι παίκτες του και αυτός δεν ταξιδεύουν στην Αθήνα για... τουρισμό!

Η άλλοτε κραταιά αστική γειτονιά της Αθήνας, η Κυψέλη προσπαθεί να προχωρήσει στο μέλλον, με οδηγό το πλούσιο παρελθόν της.

Ο καταπράσινος πεζόδρομος με τις καλαίσθητες πολυκατοικίες του Μεσοπολέμου, όπως η περίφημη πολυκατοικία Λαναρά χτισμένη το 1938 στη συμβολή των οδών Φωκίωνος Νέγρη και Επτανήσου, δείχνει να παραμένει -τουλάχιστον ως προς την εικόνα του- αναλλοίωτος στον χρόνο, παρά τη ραγδαία αλλαγή φυσιογνωμίας που υπέστη στο σύνολό της η άλλοτε αστική Κυψέλη. 

 

lanar.jpg

 

Η πασίγνωστη πολυκατοικία οικοδομήθηκε το 1938, σε σχέδια του μηχανικού Ιωάννη Ζολώτα και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του μοντέρνου κινήματος που αναπτύχθηκε στην Αθήνα την περίοδο του Μεσοπολέμου. 

 

IMG_20171009_101305-e1507549191923.jpg

 

Εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα με την ποιότητα της κατασκευής της, τις καμπύλες μορφές των στοιχείων της.

Χαρακτηριστικό δείγμα του μοντέρνου μεσοπολεμικού κινήματος με τις "πουριστικές" και ρασιοναλιστικές κατευθύνσεις, εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα, όπως παρατηρεί ο Μ. Μπίρης, με την ποιότητα της κατασκευής της, τις καμπύλες μορφές της και τη στιβαρή εμφάνιση του όγκου της.


Εγγραφείτε δωρεάν στο newsletter μας για να μαθαίνετε όλες τις τάσεις και τις προτάσεις για ταξίδια σε Ελλάδα και εξωτερικό


 

Η πρώτη πολυκατοικία

Η πρώτη πολυκατοικία χτίζεται το 1938 και ήταν ιδιοκτησία του επιχειρηματία Λαναρά. Το καταφύγιο της έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια τηα γερμανικής κατοχής.

Σταδιακά από την δεκαετία του `50 η οδός Φωκίωνος Νέγρη, όπως και όλη η περιοχή της Κυψέλης, βιώνει μια αυξανόμενη οικοδομική δραστηριότητα. Σημαντικά οικοδομήματα, που διατηρούνται ακόμα και σήμερα, συγκεντρώνουν ένα μεγάλο ποσοστό κατοίκων στη περιοχή. 

 

KK9451.jpg

 

Ο πεζόδρομος και ο αποκεντρωμένος χαρακτήρας της συνοικίας βοηθάει πολύ στη δημιουργία νυχτερινών κέντρων γύρω του. Κάτι που σιγά – σιγά τη κάνει το κεντρικό δρόμο της Κυψέλης διάσημο για τη νυχτερινή ζωή του. Τα «ποδοσφαιράκια», τα εστιατόρια, τα ζαχαροπλαστεία και τα διάφορα νυχτερινά καταστήματα δίνουν έναν ιδιαίτερο τόνο στη συνοικία. Έτσι που μέρα με την μέρα να γίνεται ολοένα και πιο γνωστή αποκτώντας ιδιαίτερη φήμη στις νεαρές ηλικίες.

Fokionos-Negri-23-Eptanisou-46-04-685x1024.jpg

 

KK9445.jpg

 

Το 1965 ο Κ. Καραγιάννης με την ταινία «Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη» προσπαθεί να μεταφέρει ένας μέρος από την εικόνα που είχε δημιουργηθεί για την γειτονιά και τους θαμώνες της. Σε πολλά από τα λεγόμενα σφαιριστήρια της εποχής σύχναζαν οι λεγόμενοι «τεντυπώιδες». Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως η περιγραφή τους στην ταινία του Γ. Δαλιανίδη «Νόμος 4000» έγινε εξ ολοκλήρου σε σημεία και στέκια της Κυψέλης.

 

 cf81ceb5cebcceb1cebbceb9_cf84ceb1ceb9cebdceb9ceb1.jpg

 

Πληροφορίες από eie/astyries.wordpress/athina984

Ένας επισκέπτης της πόλης του Βόλου, αλλά και μεγάλη μερίδα των κατοίκων της πρωτεύουσας της Μαγνησίας ίσως να μην γνωρίζει την ύπαρξη μίας ακόμη πολιτιστικής κοιτίδας στην καρδιά της πόλης

Διασχίζοντας την οδό Ανθίμου Γαζή στη διασταύρωση με την οδό Βλαχάβα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο και να ξεφύγει από το βλέμμα του περαστικού το Κόκκινο Σπίτι ή αλλιώς το «Σπίτι με το Τριαντάφυλλο»…

 

07.jpg

 

Πρόκειται για το ακόνητο που ανήκε στη ζωγράφο Χρυσούλα Ζώγια, η οποία το 1971 το δώρισε στον Δήμο Βόλου «προκειμένου να συντηρηθεί και να προβληθεί ως Μουσείο - Πινακοθήκη Χρ. Ζώγια».

Όπως ρητά ανέφερε στο ιδιόχειρο συμπλήρωμα της διαθήκης της που κατέληγε με τη φράση: «Η παρούσα αφορά τη διατήρηση και προβολή του έργου μου, που μέσα κρύβεται η Ωραία Ψυχή μου». Λειτουργεί ως Πινακοθήκη από το 1994.

 


Timelapse βίντεο από τον Λόφο της Γορίτσας ξεδιπλώνει την ομορφιά του Βόλου


 

02.jpg

 

Στους χώρους της εκτίθενται 250 περίπου έργα της ζωγράφου: Προσωπογραφίες της πρώτης περιόδου και «νεκρή φύση» (περίοδος μαθητείας σε Γρύσπο και Βικάτο), ύπαιθρα με θέματα συνήθως γνωστά σπίτια της περιοχής και του Πηλίου, ανθισμένες αυλές, εσωτερικά σπιτιών, εξωτερικά κι εσωτερικά ναών.


Εγγραφείτε δωρεάν στο newsletter μας για να μαθαίνετε όλες τις τάσεις και τις προτάσεις για ταξίδια σε Ελλάδα και εξωτερικό


 

zog1.jpg

 

zog2.jpg

 

Η συλλογή περιλαμβάνει, επίσης, σχέδια με μελάνι και μολύβι, εκατοντάδες ζωγραφισμένα μπουκάλια, καθώς και δύο πίνακες του μεγάλου ζωγράφου Νικήτα Γρύσπου με θέμα την ίδια τη Ζώγια, ενώ ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν και οι εξωτερικές κι εσωτερικές τοιχογραφίες του σπιτιού.

 

φωτ. http://1iek-volou.mag.sch.gr/


Πληροφορίες

Διεύθυνση: Βλαχάβα - Α. Γαζή

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη & Πέμπτη 18.00 – 20.00. Καθημερινές κατόπιν συνεννόησης

Θερινό ωράριο: Τετάρτη 19.00 – 21.00

Τιμή Εισιτηρίων: Δωρεάν. Εκπαιδευτικά προγράμματα, Οργανωμένες επισκέψεις με ξενάγηση 1€/άτομο

Τηλέφωνο: 2421029878

Τρίτη, 10 Απριλίου 2018 11:29

Η Αράχωβα χάθηκε στους καπνούς

Κυριολεκτικά πνιγμένη στους καπνούς από τα αρνιά που ψήνονταν την Κυριακή του Πάσχα βρέθηκε η Αράχωβα.

H φωτό που δημοσιεύει το Arachovameteo είναι εντυπωσιακή, καθώς το χωριό ίσα που φαίνεται μέσα από τους πυκνούς καπνούς.

 

ddxrqdaown5acb8fc592d17.jpg

 

Το φαινόμενο προκαλεί το τοπικό έθιμο του «λάκκου» για το ψήσιμο του αρνιού. Σύμφωνα με το έθιμο κάθε γειτονιά της πόλης σκάβει.. έναν «λάκκο» στον οποίο ανάβει φωτιά από κληματοβέργες.

 

2.png

 

Στη συνέχεια σε κάθε λάκκο μπαίνουν από 10 έως 30 αρνιά και ψήνονται για.. ώρες πάνω στη θράκα. Το έθιμο, μάλιστα, επιτάσσει το γύρισμα της σούβλας να γίνεται μόνο με το χέρι και χωρίς καμία βοήθεια από μηχανήματα…

Για πρώτη φορά έρχεται στο φως η κόπια μιας άγνωστης ταινίας με την Τζένη Καρέζη σε δεύτερο ρόλο.

Πρόκειται για τη γαλλική παραγωγή με τίτλο «Une balle au Coeur» (σ.σ. «Σφαίρα στην Καρδιά») σε σκηνοθεσία του Ζαν Ντανιέλ Πολέ. Ο Γάλλος σκηνοθέτης θεωρούνταν από τα ανερχόμενα αστέρια του «νέου κύματος» του γαλλικού σινεμά δίπλα στην χρυσή τριάδα των Κλοντ Σαμπρόλ-Ζαν Λικ Γκοντάρ και Φρανσουά Τριφό.

Η πρωταγωνίστρια της ταινίας ήταν η Φρανσουάζ Αρντί. Τα τραγούδια και η μουσική ήταν του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ τα γυρίσματα έγιναν στη Σκύρο τον Μάιο του 1965.

Μέχρι σήμερα ήταν γνωστό πως έχουν διασωθεί μόνο κάποιες αφίσες της ταινίας, τα τραγούδια του Θεοδωράκη...

 

sfaira-kardia.jpg

 

Η ταινία, που δεν έχει παιχτεί ποτέ στην ελληνική τηλεόραση, γυρίστηκε το Μάιο του 1965 στην Σκύρο από το Γάλλο -τότε ανερχόμενο- σκηνοθέτη του νέου κύματος Ζαν-Ντανιέλ Πόλε. 

 

eb2abc39458059ba0145806c3a56004a.jpg

 

Στα αγγλικά η ταινία ονομάζεται «Devil at my Heels» και κυκλοφόρησε το 1966.

Ήταν μία φιλόδοξη παραγωγή, όπως τουλάχιστον προβλήθηκε από τις ελληνικές εφημερίδες, που όμως δεν κατάφερε να ανοίξει τις πόρτες για μια διεθνή καριέρα στην πολυαγαπημένη μας ηθοποιό. 

 

 

 

Θαυμάζοντας κτήρια διάφορων εποχών και ρευμάτων πέσαμε πάνω σε ένα εξαιρετικό κείμενο της αρχαιολόγου Σοφίας Σταυριανοπούλου που αναρτήθηκε στο inExarchiagr και αφορά σε μία ιστορική πολυκατοικία που σίγουροι πολλοί έχουν κοντοσταθεί και παρατηρήσει…

Τυχεροί είναι οι κάτοικοι του κέντρου και της πιο παλιάς γενιάς…

 

inexarchia-zaimi-kai-sturnari_0.jpg

 

Πρόκειται για ένα κτίριο-σύμβολο για την αθηναϊκή αρχιτεκτονική, πρωτοποριακό σε σχεδιασμό για την εποχή, που αποτελεί σημείο αναφοράς του ριζοσπαστικού μοντερνισμού στην Αθήνα.

Η εμβληματική πολυκατοικία του Μιχαηλίδη, εκ Κύπρου, και του μετέπειτα καθηγητού της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ Θουκιδίδου Βαλεντή έμεινε στην ιστορία…

 

152.jpg

 

Ο Μιχαηλίδης, με εφόδια τη μεγάλη εμπειρία στο Παρίσι και το ταλέντο του, συνεργάζεται στην Αθήνα με τον εξίσου ταλαντούχο συμφοιτητή του, και αργότερα καθηγητή του ΕΜΠ, Θουκυδίδη Βαλεντή και οι δυο τους φέρνουν νέο, ριζοσπαστικό αέρα τόσο στη μορφή των κτιρίων όσο και στον εσωτερικό σχεδιασμό τους.


Βίλα Καζούλη: Ξενάγηση στο μεγαλύτερο εξοχικό των Βορείων Προαστίων (vid)


Σε αντίθεση με τη σημερινή αντίληψη, οι αστικές πολυκατοικίες του μεσοπολέμου αποτελούν έναν πολυτελή χώρο διαβίωσης και ήταν περιζήτητες από τη μεσαία και ανώτερη αστική τάξη, η οποία τότε εδραιώνει τη θέση της στην ελληνική κοινωνία. Οι άνθρωποι αυτοί, άνδρες και γυναίκες, εξέφραζαν τη νεωτερικότητα στις αντιλήψεις, στον τρόπο ζωής, στον τρόπο ένδυσης και  διασκέδασης, μετέχοντας ενεργά στην οικονομική και πολιτική ζωή.

 

zaimii.jpg

 

Σε κείμενο της Καθημερινής (από Μελίτα Τσουτρέλη Μπενά) διαβάσαμε: Όταν ξεκίνησαν τα Δεκεμβριανά, οι Βρετανοί είχαν επιτάξει το ρετιρέ του 5ου ορόφου της πολυκατοικίας και είχαν εγκαταστήσει στην ταράτσα ένα πολυβόλο που ήλεγχε τη γωνία Στουρνάρη και Ζαΐμη και εμπόδιζε το ΕΑΜ - ΕΛΑΣ να προχωρήσει προς την Πατησίων.

Πράγματι ιστορική πολυκατοικία…

 

Δευτέρα, 02 Απριλίου 2018 11:59

Πάσχα στην Κέρκυρα

Το Πάσχα στην Κέρκυρα αποτελεί μία μοναδική εμπειρία, που όσες φορές και να τη ζήσεις, πάντα θα είναι διαφορετική, πάντα θα είναι ξεχωριστή. Θρησκευτικές παραδόσεις και έθιμα του νησιού προσδίδουν σε όσους βρεθούν για Πάσχα στην Κέρκυρα, αξέχαστες στιγμές ιδιαίτερης κατάνυξης και παράλληλα, έντονης επτανησιακής κουλτούρας.


 4+1 προτάσεις για ξεχωριστές αποδράσεις σε νησιά το Πάσχα (vid)


   Το Σάββατο του Λαζάρου ή «Λαζαροσάββατο»

Το Πάσχα στην Κέρκυρα ξεκινά ουσιαστικά από το Σάββατο του Λαζάρου ή «Λαζαροσάββατο» που είθισται κάθε χρόνο τα χορωδιακά σύνολα του νησιού, μετά το πέρας της θείας λειτουργίας στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Γερόντων και Αγίου Λαζάρου, να ξεκινούν για τα «Κάλαντα του Λαζάρου». Τα κάλαντα με την ιδιόμορφη κερκυραϊκή διάλεκτο ακούγονται σε όλη τη χώρα, με τις χορωδίες του νησιού να τα ψάλλουν από καντούνι σε καντούνι, με την τελική συνάντησή τους να γίνεται στο «San Giaccomo», το παλιό Δημαρχείο της Πόλης.

 

Την Κυριακή των Βαΐων, η λιτανεία του Αγίου Σπυρίδωνος

Από την Κυριακή των Βαΐων ή Κυριακή «των Βαγιώνε», στις 11:00 το πρωί, γίνεται η καθιερωμένη μακρά λιτανεία του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος. Η συγκεκριμένη λιτανεία τελείται στο νησί από το 16:30, αφιερωμένη στο θαύμα που έκανε τότε, όπως πιστεύεται, ο Άγιος Σπυρίδωνας και έσωσε το νησί από τη θανατηφόρο επιδημία της πανώλης. Στη λιτανεία συμμετέχουν και οι 18 Φιλαρμονικές του νησιού, που μετά το πέρας της παρελαύνουν παίζοντας χαρούμενα εμβατήρια στο κέντρο της Παλιάς Πόλης.

 

Η Μεγάλη Εβδομάδα

Η Εβδομάδα των Παθών στην Κέρκυρα, ξεκινά με τη Μεγάλη Δευτέρα με την καθιερωμένη συναυλία της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» με έργα εμπνευσμένα από τα Άγια Πάθη, ενώ τη Μεγάλη Τρίτη, ψέλνεται υπαίθρια, από χορωδίες του νησιού, στο Περιστύλιο των Παλαιών Ανακτόρων, το «τροπάριο της Κασσιανής». Η βραδιά συνεχίζεται στο ίδιο «κλίμα» από τον Οργανισμό Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων, που διοργανώνει την καθιερωμένη Μουσική Ποιητική Βραδιά με θέμα φέτος «Από τον Γολγοθά στην Ανάσταση».

 

 Στα μωβ η Κέρκυρα

Τη Μεγάλη Τετάρτη, η Κέρκυρα αποχαιρετά τα ζωντανά της χρώματα, βυθίζεται στη θλίψη των Αγίων Παθών, και ντύνεται στα μωβ. Τα φανάρια της πόλης στο Λιστόν, τα Ανάκτορα και τους δρόμους του νησιού φωτίζονται με μωβ χρώμα, με το ίδιο πένθιμο χρώμα φωτίζεται και ο Σταυρός στο Παλαιό Φρούριο.

 

megali-pempti-kai-i-kerkura-ntuthike-sta-mwb.w_l.jpg

 

Οι πιστοί θα παρακολουθήσουν το απόγευμα την Ακολουθία του Μεγάλου Ευχελαίου, ενώ το βράδυ στο Δημοτικό Θέατρο η Δημοτική Χορωδία του νησιού παραθέτει την καθιερωμένη συναυλία Εκκλησιαστικής Μουσικής και Μεγαλοβδομαδιάτικων Μελωδιών.

   

Μεγάλη Πέμπτη. Η «Τελετή του Νιπτήρα» και το «πλέξιμο του γαϊτάνιου»

Τη Μεγάλη Πέμπτη στην Κέρκυρα αναβιώνει στο Duomo, στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών, η «Τελετή του Νιπτήρα». Πρόκειται για την αναπαράσταση της «νίψεως των ποδών των Αποστόλων από τον Κύριο». Ο Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών, Ιωάννης Σπιτέρης, όπως ορίζει το τελετουργικό, μετά το πέρας των 12 Ευαγγελίων θα πλύνει τα πόδια δώδεκα πιστών, είθισται μικρών παιδιών, αναπαριστώντας έτσι τη θρησκευτική παράδοση που θέλει τον Ιησού να πλένει τα πόδια των μαθητών του. Το τελετουργικό ολοκληρώνεται με την τελετή της Αγίας Ώρας, την προσκύνηση της Θείας Ευχαριστίας και του Παναχράντου Μυστηρίου.

  

catholic-wedding-01.jpg

 

Την ίδια ώρα, στην ύπαιθρο του νησιού, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, αναβιώνει το έθιμο του «πλεξίματος του γαϊτάνιου».

Πρόκειται για ένα έθιμο που γίνεται μέσα στην εκκλησία, με τις γυναίκες να πλέκουν με το κροσσοβέλονο το γαϊτάνι, ένα έντεχνα πλεγμένο κορδόνι με μεταξωτές κλωστές, βαμβακερό, που κάποτε στόλιζε τα ρούχα στο κάτω μέρος των μανικιών και στον ποδόγυρο. Οι γυναίκες σταματούν το πλέξιμο, κάθε φορά που απαγγέλλεται Ευαγγέλιο. Σήμερα το «γαϊτάνι» οι γυναίκες το κρατούν στα σπίτια τους για ευλογία.

   

Μεγάλη Παρασκευή. Η περιφορά των 33 επιταφίων

Τη Μεγάλη Παρασκευή η Κέρκυρα «πλημμυρίζει» από τα πένθιμα εμβατήρια των Φιλαρμονικών και τη μεγάλη πομπή των επιταφίων, που ξεκινά το μεσημέρι και ολοκληρώνεται αργά το βράδυ, λίγο πριν τα μεσάνυχτα.

Η πρώτη περιφορά του Επιταφίου, πραγματοποιείται από την Ιερά Μονή Παλαιοκαστρίτσας και είναι σαγηνευτική. Ξεκινά στις 12:00 το μεσημέρι από το μοναστήρι και κατευθύνεται στο λιμάνι της Αλύπας. Τη μακρά περιφορά συνοδεύουν, σε ένδειξη πένθους οι πιστοί που κρατάνε στο πλάι τις «τόρτσες», μεγάλα κεριά, τα μανουάλια, και τις «σκόλες» δηλαδή τα λάβαρα και τα φλάμπουρα.

 

video by Charalabos Papacharalabous

 

Μέσα στην πόλη θα γίνει η περιφορά των 33 επιταφίων, όσο και τα χρόνια του Κυρίου. Πρώτος ξεκινά ο Ιερός Ναός του Παντοκράτορα στο Καμπιέλο. Οι επιτάφιοι ακολουθούν πάντοτε μία συγκεκριμένη σειρά και την ίδια διαδρομή, συνοδευόμενοι από τους μελωδικούς ήχους των φιλαρμονικών και των χορωδιακών συνόλων. Η περιφορά των επιταφίων ολοκληρώνεται από τον επιτάφιο του Μητροπολιτικού Ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου Σπηλαιωτίσσης, που ξεκινά στις 10:00 το βράδυ και ολοκληρώνει τη διαδρομή του λίγο πριν τα μεσάνυχτα .

 

Μεγάλο Σάββατο. Ο «σεισμός», η «Πρώτη Ανάσταση», η λιτάνευση του Αγίου Σπυρίδωνος, οι «Μπότηδες» και η «Μαστέλα»

Το Μεγάλο Σάββατο στην Κέρκυρα ξεκινά με την «Αναπαράσταση του σεισμού», ένα έθιμο που γίνεται στις 6:00 το πρωί στον Ιερό Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου Φανερωμένης, της γνωστής Παναγίας των Ξένων, στην Πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα. Σύμφωνα με το έθιμο, όλες οι εικόνες μέσα στην εκκλησία σείονται, από τον ερχομό του Κυρίου από τον Άδη και την επικείμενη Ανάστασή του.

Στις 9:00 το πρωί, πραγματοποιείται η καθιερωμένη λιτάνευση του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος και η περιφορά του Επιταφίου. Είναι η μόνη περιφορά επιταφίου που γίνεται το πρωί του Σαββάτου. Πρόκειται για την αρχαιότερη λιτανεία του Αγίου, που πραγματοποιείται σε ανάμνηση της θαυματουργικής απαλλαγής του νησιού από τη σιτοδεία, πιθανόν το έτος 1553. Ο Άγιος Σπυρίδων λιτανεύεται σε θέση προεξάρχοντος Επισκόπου, δηλαδή προηγείται του Επιταφίου, ακολουθώντας τη βυζαντινή λατρευτική τάξη και ιδιαίτερα εκείνη της Βασιλεύουσας. Στην περιφορά συμμετέχουν οι μπάντες και των τριών Φιλαρμονικών της πόλεως, οι οποίες αποδίδουν διασκευές πένθιμων εμβατηρίων. Το σκήνωμα του Αγίου Σπυρίδωνος, μετά τη λιτάνευσή του στην πόλη, τοποθετείται στη θύρα για τριήμερο προσκύνημα. Πρόκειται για μία επίσης παλαιότατη παράδοση, που πιθανότατα έχει τις ρίζες της στην Κωνσταντινούπολη, όταν ακόμη βρισκόταν το σκήνωμα του Αγίου στον εκεί Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων. Μάλιστα, στα χρόνια της Ενετοκρατίας, οι μέρες που ήταν «ο Άγιος στη θύρα», θεωρούνταν μέρες ασυλίας.

 

video by GTO3000TT

 

Στην Κέρκυρα η Ανάσταση του Κυρίου γιορτάζεται το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου. Μετά το πέρας της Λιτανείας του Αγίου Σπυρίδωνα, τελείται ο Εσπερινός της Αναστάσεως και όταν ο Μητροπολίτης ψάλλει τον στίχο «Ἀνάστα, ὁ Θεός, κρῖνον τὴν γῆν…» οι καμπάνες όλων των εκκλησιών της πόλης σημαίνουν χαρμόσυνα και από τα μπαλκόνια των σπιτιών οι κάτοικοι ρίχνουν τους μπότηδες, πήλινα κανάτια, γεμάτα νερό, με στενό στόμιο και δυο χερούλια στο πλάι, δεμένα με κόκκινες κορδέλες.

 

aaa082d2257ab65aecf61c2340e9c5b9_XL.jpg

 

Πρόκειται για ένα μοναδικό έθιμο των Κερκυραίων που τις ρίζες του τις συναντά κάποιος στα ενετικά χρόνια της κατοχής του νησιού, με τους Βενετούς τότε καθολικούς να σπάνε τις παλιές στάμνες, στη μεγαλύτερη γιορτή τους, την Πρωτοχρονιά, ως «φόρο» στο νέο χρόνο, προκειμένου να τους φέρει καινούργια αγαθά στο σπιτικό τους. Οι ορθόδοξοι Κερκυραίοι, υιοθέτησαν το έθιμο και το μετέφεραν χρονικά στο Πάσχα, που οι Ενετοί τους επέτρεπαν να γιορτάσουν μόνο το μεσημέρι.

Με το σπάσιμο των «μπότηδων» οι πιστοί θεωρούν ότι εκδιώκεται η κακοτυχία και τα κακά και μοχθηρά πνεύματα, έτσι μέχρι και σήμερα τα κομμάτια από τους σπασμένους «μπότηδες» τα παίρνουν στο σπίτι τους προκειμένου να τους φέρουν καλοτυχία και ευμάρεια. Το μοναδικό αυτό έθιμο συνοδεύεται από κανονιοβολισμούς που ακούγονται από το Παλιό Φρούριο της Κέρκυρας, αλλά και τις φιλαρμονικές του τόπου που παίζουν θρησκευτικά εμβατήρια.

Μαζί με το έθιμο των «μπότηδων» στην Κέρκυρα, την ίδια ώρα αναβιώνει και το έθιμο της «Μαστέλας».

Το έθιμο λαμβάνει χώρα στην περιοχή της Πίνιας (Κουκουνάρα), στο παλαιό εμπορικό κέντρο της πόλης, όπου σε ένα, στολισμένο με λουλούδια και κορδέλες, βαρέλι, γεμάτο με νερό ρίχνουν οι περαστικοί κέρματα κάνοντας μια ευχή. Ο πρώτος που βουτάει στη «Μαστέλα» λαμβάνει και το περιεχόμενό της, δηλαδή τα κέρματα αλλά και το «μπουγέλο». Η εκδήλωση οργανώνεται από τον Οργανισμό Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων.

   

Το βράδυ της Αναστάσεως

Ιδιαιτερότητα στην Κέρκυρα αποτελεί ότι η Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών γιορτάζεται πάντα από κοινού μεταξύ των Ορθοδόξων και των Καθολικών.

Έτσι στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών στο Duomo, ψάλλεται η «Ακολουθία της Πασχαλινής Αγρυπνίας με τη συνοδεία εκκλησιαστικού οργάνου και της πολυφωνικής χορωδίας, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου των Καθολικών Ιωάννη Σπιτέρη. Η τελετή ολοκληρώνεται γύρω στις 11:00 το βράδυ, όπου Ορθόδοξοι και Καθολικοί θα συναντηθούν στο «Πεντοφάναρο» για να υποδεχθούν το Άγιο Φως που θα μεταφερθεί από τον καθολικό Αρχιεπίσκοπο στο Duomo και μετά από τον ορθόδοξο Μητροπολίτη, στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής, που θα αρχίσει και η «Ακολουθία της Αναστάσεως του Κυρίου», προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Κερκύρας Παξών και Διαποντίων Νήσων, Νεκταρίου.

Μετά το πέρας των Ακολουθιών ξεκινά η πομπή των Ορθοδόξων και των Καθολικών με σημείο συνάντησης το «Πάλκο της Πάνω Πλατείας Σπιανάδας». Στο άκουσμα του χαρμόσυνου μηνύματος της Ανάστασης οι φιλαρμονικές της πόλης θα παιανίσουν ταυτόχρονα το εμβατήριο «Γραικοί» μέσα σε μια φαντασμαγορική ατμόσφαιρα.

Η «πριγκίπισσα» του Ιονίου θα λάμψει από τα εκατοντάδες βεγγαλικά που θα γεμίσουν με χρώματα τον ουρανό και θα «χυθούν» μέσα στο Ιόνιο Πέλαγος κάνοντας το Πάσχα στην Κέρκυρα μοναδικό και ασύγκριτο με τα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδας.

 

video by Aristeidis Ath

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Mία ιστορική κατοικία, με στοιχεία νεοκλασσικισμού, το σπίτι-ατελιέ-Μουσείο του μεγάλου ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι, άνοιξε τις πύλες του αυτό το Σαββατοκύριακο σε όλους τους πολίτες και τους Μαρουσιώτες.

Η κατοικία και εργαστήριο - ατελιέ του Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι πραγματοποίησε το Σάββατο τα εγκαίνια έπειτα από έξι χρόνια οπότε και ανακαινίστηκε, ενώ συγκεκριμένες ώρες μέσα στο Σαββατοκύριακο έμεινε ανοιχτό στο πλαίσιο του Open House Αthens 2018.

To mygreekholiday επισκέφτηκε το πολιτιστικό διαμάντι των Βορείων Προαστίων και έμεινε ενθουσιασμένο τόσο με τους εθελοντές του Open House, όσο και με τους ανθρώπους του Μουσείου που μας απάντησαν σε ερωτήσεις μας, φιλικοί, ενημερωμένοι και με μεγάλο μεράκι ώστε να επιβιώσει το Μουσείο και να λειτουργεί απρόσκοπτα.

 Σας δίνουμε μία μικρή γεύση, καθώς αξίζει να το επισκεφτείτε...

tsarouxismuseum2.jpgΑνεβαίνοντας το πλατύσκαλο θα οδηγηθείτε (αριστερά και δεξιά) στο σαλόνι και την κρεβατοκάμαρα του καλλιτέχνη

museumtsarouxis.jpgΑπό τις σκάλες ανεβαίνετε στο ατελιέ και τον χώρο των εκθέσεων

tsarouxismuseum.jpgΟ καλλιτέχνης στο ατελιέ του, η φωτό κοσμεί τοίχο και θυμίζει το παρελθόν...

 

Πούλησε έργα, αγόρασε το οικόπεδο

Ο Γιάννης Τσαρούχης αγόρασε το οικόπεδο στο Μαρούσι (κοντά στην Πεύκη) με χρήματα από κάποια έργα που πούλησε στο Παρίσι το 1961. Μια παραγγελία του Καλλιγά τον βοήθησε αργότερα να συμπληρώσει το ποσό για την αγορά του.  Το 1965, έχτισε το σπίτι και εργαστήριό του, στην οδό Πλουτάρχου 28, στο Μαρούσι. Στο ισόγειο ήταν οι προσωπικοί του χώροι, στον πρώτο όροφο και στο δώμα, το εργαστήριό του.

Το 1981, ίδρυσε το ομώνυμο Ίδρυμά του και μετέτρεψε τον πρώτο όροφο και το δώμα σε εκθεσιακούς χώρους για τα έργα του. Το ονόμαζε ο ίδιος Μουσείο Αμαρουσίου, ενώ διοργάνωνε και επιμελούταν τις εκθέσεις που γίνονταν σε αυτό.

Το Ίδρυμα λειτούργησε για το κοινό επί 30 χρόνια, με μόνη εξαίρεση ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά τον θάνατο του Ιδρυτή του, όταν έκλεισε για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ελέγχου των συλλογών, και συντηρήθηκε χάρη στα έσοδα από τα εισιτήρια των εκθέσεων και από το πωλητήριο, ενώ η ψηφιοποίηση των συλλογών έγινε με τη βοήθεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης 2000-2006.

Η αδυναμία εξεύρεσης πόρων για την επισκευή και συντήρηση του κτηρίου –τα σχέδια του οποίου είχε αναλάβει ο ίδιος ο ζωγράφος, προκειμένου να στεγάσει τα έργα του– ήταν η αιτία που οδήγησε τον Δεκέμβριο του 2012 το Μουσείο Μπενάκη να αγκαλιάσει τους πολύτιμους θησαυρούς τέχνης, που φυλάσσονταν στο Ίδρυμα, και τους φυλά, πλέον, σε δικούς του χώρους.

 

empeirikosgios.jpgΟ γιος του Εμπειρίκου πόζαρε και τον ζωγράφισε ο Γ. Τσαρούχης

 ateliertsaroyxis.jpgΜπροστά από αυτό το παράθυρο τοποθετούσε τα μοντέλα, αν δείτε στο ίδιο σημείο ήταν και ο μικρός Εμπειρίκος

 

Η έκθεση

Η έκθεση «Το σπίτι, εργαστήριο και Μουσείο του Γιάννη Τσαρούχη, στο Μαρούσι», βασισμένη στο πλούσιο φωτογραφικό αρχείο του καλλιτέχνη, αποτελεί πιστή αναβίωση του εργαστηρίου όπως ήταν τα χρόνια που έζησε εκεί. Πιστά αντίγραφα των έργων βρίσκονται καρφιτσωμένα στους τοίχους, εκεί όπου τα είχε τοποθετημένα ο δημιουργός για να επωφελείται από το φυσικό φως και τη σκιά. Προσωπικά αντικείμενα είναι παρατημένα γύρω γύρω, ενώ φωτογραφίες από το αρχείο του βοηθούν τον επισκέπτη να κατανοήσει πώς ζούσε και εργαζόταν ο Γιάννης Τσαρούχης, από το 1966 ως το  1989, στο σπίτι του στο Μαρούσι. Στο έργο του Γιάννη Τσαρούχη εκφράζεται, κυρίως, η χαρά και το θαύμα της ζωής. Προσπάθησε να ισορροπήσει τις μεγάλες παραδόσεις και να συλλάβει τις αιώνιες καλλιτεχνικές αξίες. Οι πίνακές του περικλείουν αφομοιωμένα πολλά λαϊκά και λαογραφικά στοιχεία, ιδιαίτερα του λιμένος του Πειραιά. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους με διεθνή προβολή και ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου είχε αυτοεξοριστεί.

 

parathiro.jpgΟ καλλιτέχνης είχε τοποθετήσει έναν πίνακα με μία ανθρώπινη φιγούρα για να κρατά την ιδιωτικότητά του και τα αδιάκριτα βλέμματα μακριά από το εσωτερικό της κατοικίας του 

ateliertsarouxis1.jpgΣτο ατελιέ του ζωγράφου...

feggitis.jpgΔύο φεγγίτες υπάρχουν στο ατελιέ οι οποίοι πλημμύριζαν κάθετα με φως το εργαστήριο του καλλιτέχνη

 

Λίγα λόγια για τον ζωγράφο…

21_Tsarouchis2013_1140x530_inner.jpg

 

Ο Γιάννης Τσαρούχης γεννήθηκε στις 13 Ιανουαρίου 1910 στον Πειραιά. Η οικογένεια του ζωγράφου καταγόταν από τα Ψαρά. Το 1927 μετακόμισαν από τον Πειραιά στην Αθήνα, αλλά ο Τσαρούχης είχε ήδη επηρεαστεί από το θέατρο Σκιών του Καραγκιόζη και τα νεοκλασικά κτίρια της περιοχής που μεγάλωσε.... 

Έπειτα από την έκθεση, φοίτησε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών έως το 1933. Ορισμένοι από τους καθηγητές του ήταν ο Κωνσταντίνος Παρθένης, ο Δημήτρης Μπισκίνης (γνωστός διακοσμητής), ο Θωμάς Θωμόπουλος (γλύπτης) και ο Γιώργος Ιακωβίδης. Ο περίφημος αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης πρότεινε στον ζωγράφο να μαθητεύσει κοντά στον Κωνσταντίνο Παρθένη, όπως κι έγινε. Παράλληλα με τη Σχολή Καλών Τεχνών, ο Γιάννης Τσαρούχης έπαιρνε σημαντικά μαθήματα για τη ζωή και την τέχνη, καθώς ήταν και βοηθός του Φώτη Κόντογλου. Από τον Αϊβαλιώτη ζωγράφο, ο Τσαρούχης γνώρισε την τέχνη της βυζαντινής αγιογραφίας...

Ο Γιάννης Τσαρούχης έμεινε στην ιστορία ως ο σύγχρονος Έλληνας καλλιτέχνης που έκανε γνωστή τη λαϊκή παράδοση και τη βυζαντινή τέχνη πέρα από τα ελληνικά σύνορα, με τη βοήθεια του Ιόλα, που τον ενέπνευσε να ζωγραφίσει νεοκλασικά κτίρια και ναύτες. Υπήρξε μία ανήσυχη προσωπικότητα που ποτέ δεν έπαψε να εργάζεται και να ασχολείται με την ουσία της ζωγραφικής τέχνης.... 

 

 

INFO: Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη - Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, τηλ. 210 80 62 636 - 7

Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα ως Παρασκευή  9.00 – 14.00

Τιμή εισιτηρίου: 3 ευρώ

Travel Stories

 ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ 
  info[@]mygreekholiday.gr

 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ