Το «πράσινο φως» έδωσαν ομόφωνα τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) στο αίτημα του ισπανικού συνεργείου «Real Madrid TV» για χορήγηση άδειας κινηματογράφησης στην Ακρόπολη.
Το αίτημα αφορά κινηματογραφικές λήψεις (γενικά πλάνα χωρίς συμμετοχή προσώπων και κειμένων αφήγησης) διάρκειας τριών ωρών, από 17 έως 19 Απριλίου 2018, στο πλαίσιο της τηλεοπτικής κάλυψης αγώνων μπάσκετ μεταξύ Παναθηναϊκού και Ρεάλ Μαδρίτης.
Οι λήψεις θα γίνουν από διμελές συνεργείο.
Πρόκειται για τη δεύτερη θετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ μετά την παραχώρηση του αρχαιολογικού χώρου του Σουνίου για τα γυρίσματα της τηλεοπτικής σειράς του BBC «Η μικρή τυμπανίστρια».
Το Φεστιβάλ Γαστρονομίας Κέρκυρας «Corfu Food and Wine Festival» θα διεξαχθεί από τις 9 έως και τις 13 Μαΐου στην Κέρκυρα, με επίκεντρο των εναρκτήριων εκδηλώσεων την πλατεία Σπιανάδα.
Σκοπός του Φεστιβάλ είναι η ανάδειξη της γαστρονομίας ως κύριου χαρακτηριστικού της ιστορίας και του πολιτισμού στην Κέρκυρα και γενικότερα στα νησιά του Ιονίου.
Η Λέσχη Αρχιμαγείρων μαγειρεύει τα πιάτα που συνθέτουν την ιστορία της Κέρκυρας και των υπολοίπων Ιονίων Νησιών, ενώ τα οινοποιεία της Κέρκυρας επιδεικνύουν τα νέα κρασιά σοδειάς 2017. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, πρόκειται να αναδειχθούν και να παρουσιασθούν σε ξένους επισκέπτες παραδοσιακά πιάτα της Κερκυραϊκής και Επτανησιακής κουζίνας με σκοπό να προστεθεί ένα λιθαράκι στη διεθνοποίηση του Κερκυραϊκού και επτανησιακού γαστρονομικού πλούτου.
Οι Φιλαρμονικές και οι Χορωδίες αναδεικνύουν την επίδραση της επτανησιακής σχολής στην Μουσική ενώ λαμβάνουν χώρα διαφορετικά Street party με διαδρομές γευσιγνωσίας.
Απόδειξη πως «ο αθλητισμός είναι πολιτισμός» αποτελεί το ενδιαφέρον του επίσημου καναλιού της Ρεάλ Μαδρίτης να κάνει κινηματογραφικά γυρίσματα στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης, στο περιθώριο της παρουσίας της αποστολής της «βασίλισσας» στην Αθήνα. Το εναρκτήριο τζάμπολ της σειράς των πλέι οφ της Euroleague, Παναθηναϊκός-Ρεάλ Μαδρίτης, που κρίνουν την πρόκριση στο φάιναλ φορ (στις 3 νίκες), είναι προγραμματισμένο για την Τρίτη (17/4), ενώ στο ΟΑΚΑ θα διεξαχθεί και ο δεύτερος αγώνας της σειράς, την Πέμπτη (19/4).
Άγνωστο παραμένει μέχρι στιγμής, αν το τηλεοπτικό συνεργείο της ισπανικής ομάδας προγραμματίζει να συμπεριλάβει τους παίκτες του Πάμπλο Λάσο στο ντοκιμαντέρ ή απλώς θέλει να παρουσιάσει το πιο διάσημο αξιοθέατο της Ελλάδας στους «μερένγκες». Εξάλλου, πρώτα θα πρέπει να δώσει τη θετική του απάντηση το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), το οποίο θα εξετάσει την Τρίτη (17/4) και ώρα 13:00, στο αμφιθέατρο του κτηρίου του υπουργείου Πολιτισμού, το αίτημα του ισπανικού συνεργείου της "Real Madrid TV". Πάντως, στην αίτηση για χορήγηση άδειας από το ΚΑΣ, οι Ισπανοί κάνουν λόγο για κινηματογράφηση διάρκειας τριών ωρών, εντός των ημερομηνιών 17-19 Απριλίου, στο πλαίσιο της τηλεοπτικής κάλυψης αγώνων μπάσκετ, μεταξύ Παναθηναϊκού και Ρεάλ Μαδρίτης.
Και ενώ κάποιοι τυχεροί Ισπανοί φίλαθλοι της μπασκετικής Ρεάλ Μαδρίτης ετοιμάζονται να απολαύσουν τα οφέλη του αθλητικού τουρισμού ταξιδεύοντας στην Αθήνα για τα πρώτα δύο παιχνίδια με τον Παναθηναϊκό, οι υπόλοιποι θα έχουν την ευκαιρία να συνδυάσουν από την οθόνη τους το μπασκετικό «δράμα» στο ΟΑΚΑ, με μαθήματα αρχαιοελληνικής ιστορίας.
Αν πάντως ρωτούσε κάποιος τον προπονητή της Ρεάλ Μαδρίτης, Πάμπλο Λάσο, το πιο πιθανό είναι να απαντούσε πως οι παίκτες του και αυτός δεν ταξιδεύουν στην Αθήνα για... τουρισμό!
Η άλλοτε κραταιά αστική γειτονιά της Αθήνας, η Κυψέλη προσπαθεί να προχωρήσει στο μέλλον, με οδηγό το πλούσιο παρελθόν της.
Ο καταπράσινος πεζόδρομος με τις καλαίσθητες πολυκατοικίες του Μεσοπολέμου, όπως η περίφημη πολυκατοικία Λαναρά χτισμένη το 1938 στη συμβολή των οδών Φωκίωνος Νέγρη και Επτανήσου, δείχνει να παραμένει -τουλάχιστον ως προς την εικόνα του- αναλλοίωτος στον χρόνο, παρά τη ραγδαία αλλαγή φυσιογνωμίας που υπέστη στο σύνολό της η άλλοτε αστική Κυψέλη.
Η πασίγνωστη πολυκατοικία οικοδομήθηκε το 1938, σε σχέδια του μηχανικού Ιωάννη Ζολώτα και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα του μοντέρνου κινήματος που αναπτύχθηκε στην Αθήνα την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα με την ποιότητα της κατασκευής της, τις καμπύλες μορφές των στοιχείων της.
Χαρακτηριστικό δείγμα του μοντέρνου μεσοπολεμικού κινήματος με τις "πουριστικές" και ρασιοναλιστικές κατευθύνσεις, εντυπωσιάζει ακόμη και σήμερα, όπως παρατηρεί ο Μ. Μπίρης, με την ποιότητα της κατασκευής της, τις καμπύλες μορφές της και τη στιβαρή εμφάνιση του όγκου της.
Η πρώτη πολυκατοικία
Η πρώτη πολυκατοικία χτίζεται το 1938 και ήταν ιδιοκτησία του επιχειρηματία Λαναρά. Το καταφύγιο της έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια τηα γερμανικής κατοχής.
Σταδιακά από την δεκαετία του `50 η οδός Φωκίωνος Νέγρη, όπως και όλη η περιοχή της Κυψέλης, βιώνει μια αυξανόμενη οικοδομική δραστηριότητα. Σημαντικά οικοδομήματα, που διατηρούνται ακόμα και σήμερα, συγκεντρώνουν ένα μεγάλο ποσοστό κατοίκων στη περιοχή.
Ο πεζόδρομος και ο αποκεντρωμένος χαρακτήρας της συνοικίας βοηθάει πολύ στη δημιουργία νυχτερινών κέντρων γύρω του. Κάτι που σιγά – σιγά τη κάνει το κεντρικό δρόμο της Κυψέλης διάσημο για τη νυχτερινή ζωή του. Τα «ποδοσφαιράκια», τα εστιατόρια, τα ζαχαροπλαστεία και τα διάφορα νυχτερινά καταστήματα δίνουν έναν ιδιαίτερο τόνο στη συνοικία. Έτσι που μέρα με την μέρα να γίνεται ολοένα και πιο γνωστή αποκτώντας ιδιαίτερη φήμη στις νεαρές ηλικίες.
Το 1965 ο Κ. Καραγιάννης με την ταινία «Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη» προσπαθεί να μεταφέρει ένας μέρος από την εικόνα που είχε δημιουργηθεί για την γειτονιά και τους θαμώνες της. Σε πολλά από τα λεγόμενα σφαιριστήρια της εποχής σύχναζαν οι λεγόμενοι «τεντυπώιδες». Δεν είναι τυχαίο εξάλλου πως η περιγραφή τους στην ταινία του Γ. Δαλιανίδη «Νόμος 4000» έγινε εξ ολοκλήρου σε σημεία και στέκια της Κυψέλης.
Πληροφορίες από eie/astyries.wordpress/athina984
Ένας επισκέπτης της πόλης του Βόλου, αλλά και μεγάλη μερίδα των κατοίκων της πρωτεύουσας της Μαγνησίας ίσως να μην γνωρίζει την ύπαρξη μίας ακόμη πολιτιστικής κοιτίδας στην καρδιά της πόλης
Διασχίζοντας την οδό Ανθίμου Γαζή στη διασταύρωση με την οδό Βλαχάβα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο και να ξεφύγει από το βλέμμα του περαστικού το Κόκκινο Σπίτι ή αλλιώς το «Σπίτι με το Τριαντάφυλλο»…
Πρόκειται για το ακόνητο που ανήκε στη ζωγράφο Χρυσούλα Ζώγια, η οποία το 1971 το δώρισε στον Δήμο Βόλου «προκειμένου να συντηρηθεί και να προβληθεί ως Μουσείο - Πινακοθήκη Χρ. Ζώγια».
Όπως ρητά ανέφερε στο ιδιόχειρο συμπλήρωμα της διαθήκης της που κατέληγε με τη φράση: «Η παρούσα αφορά τη διατήρηση και προβολή του έργου μου, που μέσα κρύβεται η Ωραία Ψυχή μου». Λειτουργεί ως Πινακοθήκη από το 1994.
Timelapse βίντεο από τον Λόφο της Γορίτσας ξεδιπλώνει την ομορφιά του Βόλου
Στους χώρους της εκτίθενται 250 περίπου έργα της ζωγράφου: Προσωπογραφίες της πρώτης περιόδου και «νεκρή φύση» (περίοδος μαθητείας σε Γρύσπο και Βικάτο), ύπαιθρα με θέματα συνήθως γνωστά σπίτια της περιοχής και του Πηλίου, ανθισμένες αυλές, εσωτερικά σπιτιών, εξωτερικά κι εσωτερικά ναών.
Η συλλογή περιλαμβάνει, επίσης, σχέδια με μελάνι και μολύβι, εκατοντάδες ζωγραφισμένα μπουκάλια, καθώς και δύο πίνακες του μεγάλου ζωγράφου Νικήτα Γρύσπου με θέμα την ίδια τη Ζώγια, ενώ ξεχωριστό ενδιαφέρον έχουν και οι εξωτερικές κι εσωτερικές τοιχογραφίες του σπιτιού.
φωτ. http://1iek-volou.mag.sch.gr/
Πληροφορίες
Διεύθυνση: Βλαχάβα - Α. Γαζή
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη & Πέμπτη 18.00 – 20.00. Καθημερινές κατόπιν συνεννόησης
Θερινό ωράριο: Τετάρτη 19.00 – 21.00
Τιμή Εισιτηρίων: Δωρεάν. Εκπαιδευτικά προγράμματα, Οργανωμένες επισκέψεις με ξενάγηση 1€/άτομο
Τηλέφωνο: 2421029878
Κυριολεκτικά πνιγμένη στους καπνούς από τα αρνιά που ψήνονταν την Κυριακή του Πάσχα βρέθηκε η Αράχωβα.
H φωτό που δημοσιεύει το Arachovameteo είναι εντυπωσιακή, καθώς το χωριό ίσα που φαίνεται μέσα από τους πυκνούς καπνούς.
Το φαινόμενο προκαλεί το τοπικό έθιμο του «λάκκου» για το ψήσιμο του αρνιού. Σύμφωνα με το έθιμο κάθε γειτονιά της πόλης σκάβει.. έναν «λάκκο» στον οποίο ανάβει φωτιά από κληματοβέργες.
Στη συνέχεια σε κάθε λάκκο μπαίνουν από 10 έως 30 αρνιά και ψήνονται για.. ώρες πάνω στη θράκα. Το έθιμο, μάλιστα, επιτάσσει το γύρισμα της σούβλας να γίνεται μόνο με το χέρι και χωρίς καμία βοήθεια από μηχανήματα…
Για πρώτη φορά έρχεται στο φως η κόπια μιας άγνωστης ταινίας με την Τζένη Καρέζη σε δεύτερο ρόλο.
Πρόκειται για τη γαλλική παραγωγή με τίτλο «Une balle au Coeur» (σ.σ. «Σφαίρα στην Καρδιά») σε σκηνοθεσία του Ζαν Ντανιέλ Πολέ. Ο Γάλλος σκηνοθέτης θεωρούνταν από τα ανερχόμενα αστέρια του «νέου κύματος» του γαλλικού σινεμά δίπλα στην χρυσή τριάδα των Κλοντ Σαμπρόλ-Ζαν Λικ Γκοντάρ και Φρανσουά Τριφό.
Η πρωταγωνίστρια της ταινίας ήταν η Φρανσουάζ Αρντί. Τα τραγούδια και η μουσική ήταν του Μίκη Θεοδωράκη, ενώ τα γυρίσματα έγιναν στη Σκύρο τον Μάιο του 1965.
Μέχρι σήμερα ήταν γνωστό πως έχουν διασωθεί μόνο κάποιες αφίσες της ταινίας, τα τραγούδια του Θεοδωράκη...
Η ταινία, που δεν έχει παιχτεί ποτέ στην ελληνική τηλεόραση, γυρίστηκε το Μάιο του 1965 στην Σκύρο από το Γάλλο -τότε ανερχόμενο- σκηνοθέτη του νέου κύματος Ζαν-Ντανιέλ Πόλε.
Στα αγγλικά η ταινία ονομάζεται «Devil at my Heels» και κυκλοφόρησε το 1966.
Ήταν μία φιλόδοξη παραγωγή, όπως τουλάχιστον προβλήθηκε από τις ελληνικές εφημερίδες, που όμως δεν κατάφερε να ανοίξει τις πόρτες για μια διεθνή καριέρα στην πολυαγαπημένη μας ηθοποιό.
Θαυμάζοντας κτήρια διάφορων εποχών και ρευμάτων πέσαμε πάνω σε ένα εξαιρετικό κείμενο της αρχαιολόγου Σοφίας Σταυριανοπούλου που αναρτήθηκε στο inExarchiagr και αφορά σε μία ιστορική πολυκατοικία που σίγουροι πολλοί έχουν κοντοσταθεί και παρατηρήσει…
Τυχεροί είναι οι κάτοικοι του κέντρου και της πιο παλιάς γενιάς…
Πρόκειται για ένα κτίριο-σύμβολο για την αθηναϊκή αρχιτεκτονική, πρωτοποριακό σε σχεδιασμό για την εποχή, που αποτελεί σημείο αναφοράς του ριζοσπαστικού μοντερνισμού στην Αθήνα.
Η εμβληματική πολυκατοικία του Μιχαηλίδη, εκ Κύπρου, και του μετέπειτα καθηγητού της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ Θουκιδίδου Βαλεντή έμεινε στην ιστορία…
Ο Μιχαηλίδης, με εφόδια τη μεγάλη εμπειρία στο Παρίσι και το ταλέντο του, συνεργάζεται στην Αθήνα με τον εξίσου ταλαντούχο συμφοιτητή του, και αργότερα καθηγητή του ΕΜΠ, Θουκυδίδη Βαλεντή και οι δυο τους φέρνουν νέο, ριζοσπαστικό αέρα τόσο στη μορφή των κτιρίων όσο και στον εσωτερικό σχεδιασμό τους.
Βίλα Καζούλη: Ξενάγηση στο μεγαλύτερο εξοχικό των Βορείων Προαστίων (vid)
Σε αντίθεση με τη σημερινή αντίληψη, οι αστικές πολυκατοικίες του μεσοπολέμου αποτελούν έναν πολυτελή χώρο διαβίωσης και ήταν περιζήτητες από τη μεσαία και ανώτερη αστική τάξη, η οποία τότε εδραιώνει τη θέση της στην ελληνική κοινωνία. Οι άνθρωποι αυτοί, άνδρες και γυναίκες, εξέφραζαν τη νεωτερικότητα στις αντιλήψεις, στον τρόπο ζωής, στον τρόπο ένδυσης και διασκέδασης, μετέχοντας ενεργά στην οικονομική και πολιτική ζωή.
Σε κείμενο της Καθημερινής (από Μελίτα Τσουτρέλη Μπενά) διαβάσαμε: Όταν ξεκίνησαν τα Δεκεμβριανά, οι Βρετανοί είχαν επιτάξει το ρετιρέ του 5ου ορόφου της πολυκατοικίας και είχαν εγκαταστήσει στην ταράτσα ένα πολυβόλο που ήλεγχε τη γωνία Στουρνάρη και Ζαΐμη και εμπόδιζε το ΕΑΜ - ΕΛΑΣ να προχωρήσει προς την Πατησίων.
Πράγματι ιστορική πολυκατοικία…
Το Πάσχα στην Κέρκυρα αποτελεί μία μοναδική εμπειρία, που όσες φορές και να τη ζήσεις, πάντα θα είναι διαφορετική, πάντα θα είναι ξεχωριστή. Θρησκευτικές παραδόσεις και έθιμα του νησιού προσδίδουν σε όσους βρεθούν για Πάσχα στην Κέρκυρα, αξέχαστες στιγμές ιδιαίτερης κατάνυξης και παράλληλα, έντονης επτανησιακής κουλτούρας.
4+1 προτάσεις για ξεχωριστές αποδράσεις σε νησιά το Πάσχα (vid)
Το Σάββατο του Λαζάρου ή «Λαζαροσάββατο»
Το Πάσχα στην Κέρκυρα ξεκινά ουσιαστικά από το Σάββατο του Λαζάρου ή «Λαζαροσάββατο» που είθισται κάθε χρόνο τα χορωδιακά σύνολα του νησιού, μετά το πέρας της θείας λειτουργίας στον Ιερό Ναό του Αγίου Νικολάου των Γερόντων και Αγίου Λαζάρου, να ξεκινούν για τα «Κάλαντα του Λαζάρου». Τα κάλαντα με την ιδιόμορφη κερκυραϊκή διάλεκτο ακούγονται σε όλη τη χώρα, με τις χορωδίες του νησιού να τα ψάλλουν από καντούνι σε καντούνι, με την τελική συνάντησή τους να γίνεται στο «San Giaccomo», το παλιό Δημαρχείο της Πόλης.
Την Κυριακή των Βαΐων, η λιτανεία του Αγίου Σπυρίδωνος
Από την Κυριακή των Βαΐων ή Κυριακή «των Βαγιώνε», στις 11:00 το πρωί, γίνεται η καθιερωμένη μακρά λιτανεία του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος. Η συγκεκριμένη λιτανεία τελείται στο νησί από το 16:30, αφιερωμένη στο θαύμα που έκανε τότε, όπως πιστεύεται, ο Άγιος Σπυρίδωνας και έσωσε το νησί από τη θανατηφόρο επιδημία της πανώλης. Στη λιτανεία συμμετέχουν και οι 18 Φιλαρμονικές του νησιού, που μετά το πέρας της παρελαύνουν παίζοντας χαρούμενα εμβατήρια στο κέντρο της Παλιάς Πόλης.
Η Μεγάλη Εβδομάδα
Η Εβδομάδα των Παθών στην Κέρκυρα, ξεκινά με τη Μεγάλη Δευτέρα με την καθιερωμένη συναυλία της Φιλαρμονικής «Μάντζαρος» με έργα εμπνευσμένα από τα Άγια Πάθη, ενώ τη Μεγάλη Τρίτη, ψέλνεται υπαίθρια, από χορωδίες του νησιού, στο Περιστύλιο των Παλαιών Ανακτόρων, το «τροπάριο της Κασσιανής». Η βραδιά συνεχίζεται στο ίδιο «κλίμα» από τον Οργανισμό Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων, που διοργανώνει την καθιερωμένη Μουσική Ποιητική Βραδιά με θέμα φέτος «Από τον Γολγοθά στην Ανάσταση».
Στα μωβ η Κέρκυρα
Τη Μεγάλη Τετάρτη, η Κέρκυρα αποχαιρετά τα ζωντανά της χρώματα, βυθίζεται στη θλίψη των Αγίων Παθών, και ντύνεται στα μωβ. Τα φανάρια της πόλης στο Λιστόν, τα Ανάκτορα και τους δρόμους του νησιού φωτίζονται με μωβ χρώμα, με το ίδιο πένθιμο χρώμα φωτίζεται και ο Σταυρός στο Παλαιό Φρούριο.
Οι πιστοί θα παρακολουθήσουν το απόγευμα την Ακολουθία του Μεγάλου Ευχελαίου, ενώ το βράδυ στο Δημοτικό Θέατρο η Δημοτική Χορωδία του νησιού παραθέτει την καθιερωμένη συναυλία Εκκλησιαστικής Μουσικής και Μεγαλοβδομαδιάτικων Μελωδιών.
Μεγάλη Πέμπτη. Η «Τελετή του Νιπτήρα» και το «πλέξιμο του γαϊτάνιου»
Τη Μεγάλη Πέμπτη στην Κέρκυρα αναβιώνει στο Duomo, στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών, η «Τελετή του Νιπτήρα». Πρόκειται για την αναπαράσταση της «νίψεως των ποδών των Αποστόλων από τον Κύριο». Ο Αρχιεπίσκοπος των Καθολικών, Ιωάννης Σπιτέρης, όπως ορίζει το τελετουργικό, μετά το πέρας των 12 Ευαγγελίων θα πλύνει τα πόδια δώδεκα πιστών, είθισται μικρών παιδιών, αναπαριστώντας έτσι τη θρησκευτική παράδοση που θέλει τον Ιησού να πλένει τα πόδια των μαθητών του. Το τελετουργικό ολοκληρώνεται με την τελετή της Αγίας Ώρας, την προσκύνηση της Θείας Ευχαριστίας και του Παναχράντου Μυστηρίου.
Την ίδια ώρα, στην ύπαιθρο του νησιού, το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, αναβιώνει το έθιμο του «πλεξίματος του γαϊτάνιου».
Πρόκειται για ένα έθιμο που γίνεται μέσα στην εκκλησία, με τις γυναίκες να πλέκουν με το κροσσοβέλονο το γαϊτάνι, ένα έντεχνα πλεγμένο κορδόνι με μεταξωτές κλωστές, βαμβακερό, που κάποτε στόλιζε τα ρούχα στο κάτω μέρος των μανικιών και στον ποδόγυρο. Οι γυναίκες σταματούν το πλέξιμο, κάθε φορά που απαγγέλλεται Ευαγγέλιο. Σήμερα το «γαϊτάνι» οι γυναίκες το κρατούν στα σπίτια τους για ευλογία.
Μεγάλη Παρασκευή. Η περιφορά των 33 επιταφίων
Τη Μεγάλη Παρασκευή η Κέρκυρα «πλημμυρίζει» από τα πένθιμα εμβατήρια των Φιλαρμονικών και τη μεγάλη πομπή των επιταφίων, που ξεκινά το μεσημέρι και ολοκληρώνεται αργά το βράδυ, λίγο πριν τα μεσάνυχτα.
Η πρώτη περιφορά του Επιταφίου, πραγματοποιείται από την Ιερά Μονή Παλαιοκαστρίτσας και είναι σαγηνευτική. Ξεκινά στις 12:00 το μεσημέρι από το μοναστήρι και κατευθύνεται στο λιμάνι της Αλύπας. Τη μακρά περιφορά συνοδεύουν, σε ένδειξη πένθους οι πιστοί που κρατάνε στο πλάι τις «τόρτσες», μεγάλα κεριά, τα μανουάλια, και τις «σκόλες» δηλαδή τα λάβαρα και τα φλάμπουρα.
video by Charalabos Papacharalabous
Μέσα στην πόλη θα γίνει η περιφορά των 33 επιταφίων, όσο και τα χρόνια του Κυρίου. Πρώτος ξεκινά ο Ιερός Ναός του Παντοκράτορα στο Καμπιέλο. Οι επιτάφιοι ακολουθούν πάντοτε μία συγκεκριμένη σειρά και την ίδια διαδρομή, συνοδευόμενοι από τους μελωδικούς ήχους των φιλαρμονικών και των χορωδιακών συνόλων. Η περιφορά των επιταφίων ολοκληρώνεται από τον επιτάφιο του Μητροπολιτικού Ναού της Υπεραγίας Θεοτόκου Σπηλαιωτίσσης, που ξεκινά στις 10:00 το βράδυ και ολοκληρώνει τη διαδρομή του λίγο πριν τα μεσάνυχτα .
Μεγάλο Σάββατο. Ο «σεισμός», η «Πρώτη Ανάσταση», η λιτάνευση του Αγίου Σπυρίδωνος, οι «Μπότηδες» και η «Μαστέλα»
Το Μεγάλο Σάββατο στην Κέρκυρα ξεκινά με την «Αναπαράσταση του σεισμού», ένα έθιμο που γίνεται στις 6:00 το πρωί στον Ιερό Ναό της Υπεραγίας Θεοτόκου Φανερωμένης, της γνωστής Παναγίας των Ξένων, στην Πλακάδα του Αγίου Σπυρίδωνα. Σύμφωνα με το έθιμο, όλες οι εικόνες μέσα στην εκκλησία σείονται, από τον ερχομό του Κυρίου από τον Άδη και την επικείμενη Ανάστασή του.
Στις 9:00 το πρωί, πραγματοποιείται η καθιερωμένη λιτάνευση του Ιερού Σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνος και η περιφορά του Επιταφίου. Είναι η μόνη περιφορά επιταφίου που γίνεται το πρωί του Σαββάτου. Πρόκειται για την αρχαιότερη λιτανεία του Αγίου, που πραγματοποιείται σε ανάμνηση της θαυματουργικής απαλλαγής του νησιού από τη σιτοδεία, πιθανόν το έτος 1553. Ο Άγιος Σπυρίδων λιτανεύεται σε θέση προεξάρχοντος Επισκόπου, δηλαδή προηγείται του Επιταφίου, ακολουθώντας τη βυζαντινή λατρευτική τάξη και ιδιαίτερα εκείνη της Βασιλεύουσας. Στην περιφορά συμμετέχουν οι μπάντες και των τριών Φιλαρμονικών της πόλεως, οι οποίες αποδίδουν διασκευές πένθιμων εμβατηρίων. Το σκήνωμα του Αγίου Σπυρίδωνος, μετά τη λιτάνευσή του στην πόλη, τοποθετείται στη θύρα για τριήμερο προσκύνημα. Πρόκειται για μία επίσης παλαιότατη παράδοση, που πιθανότατα έχει τις ρίζες της στην Κωνσταντινούπολη, όταν ακόμη βρισκόταν το σκήνωμα του Αγίου στον εκεί Ιερό Ναό των Αγίων Αποστόλων. Μάλιστα, στα χρόνια της Ενετοκρατίας, οι μέρες που ήταν «ο Άγιος στη θύρα», θεωρούνταν μέρες ασυλίας.
video by GTO3000TT
Στην Κέρκυρα η Ανάσταση του Κυρίου γιορτάζεται το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου. Μετά το πέρας της Λιτανείας του Αγίου Σπυρίδωνα, τελείται ο Εσπερινός της Αναστάσεως και όταν ο Μητροπολίτης ψάλλει τον στίχο «Ἀνάστα, ὁ Θεός, κρῖνον τὴν γῆν…» οι καμπάνες όλων των εκκλησιών της πόλης σημαίνουν χαρμόσυνα και από τα μπαλκόνια των σπιτιών οι κάτοικοι ρίχνουν τους μπότηδες, πήλινα κανάτια, γεμάτα νερό, με στενό στόμιο και δυο χερούλια στο πλάι, δεμένα με κόκκινες κορδέλες.
Πρόκειται για ένα μοναδικό έθιμο των Κερκυραίων που τις ρίζες του τις συναντά κάποιος στα ενετικά χρόνια της κατοχής του νησιού, με τους Βενετούς τότε καθολικούς να σπάνε τις παλιές στάμνες, στη μεγαλύτερη γιορτή τους, την Πρωτοχρονιά, ως «φόρο» στο νέο χρόνο, προκειμένου να τους φέρει καινούργια αγαθά στο σπιτικό τους. Οι ορθόδοξοι Κερκυραίοι, υιοθέτησαν το έθιμο και το μετέφεραν χρονικά στο Πάσχα, που οι Ενετοί τους επέτρεπαν να γιορτάσουν μόνο το μεσημέρι.
Με το σπάσιμο των «μπότηδων» οι πιστοί θεωρούν ότι εκδιώκεται η κακοτυχία και τα κακά και μοχθηρά πνεύματα, έτσι μέχρι και σήμερα τα κομμάτια από τους σπασμένους «μπότηδες» τα παίρνουν στο σπίτι τους προκειμένου να τους φέρουν καλοτυχία και ευμάρεια. Το μοναδικό αυτό έθιμο συνοδεύεται από κανονιοβολισμούς που ακούγονται από το Παλιό Φρούριο της Κέρκυρας, αλλά και τις φιλαρμονικές του τόπου που παίζουν θρησκευτικά εμβατήρια.
Μαζί με το έθιμο των «μπότηδων» στην Κέρκυρα, την ίδια ώρα αναβιώνει και το έθιμο της «Μαστέλας».
Το έθιμο λαμβάνει χώρα στην περιοχή της Πίνιας (Κουκουνάρα), στο παλαιό εμπορικό κέντρο της πόλης, όπου σε ένα, στολισμένο με λουλούδια και κορδέλες, βαρέλι, γεμάτο με νερό ρίχνουν οι περαστικοί κέρματα κάνοντας μια ευχή. Ο πρώτος που βουτάει στη «Μαστέλα» λαμβάνει και το περιεχόμενό της, δηλαδή τα κέρματα αλλά και το «μπουγέλο». Η εκδήλωση οργανώνεται από τον Οργανισμό Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων.
Το βράδυ της Αναστάσεως
Ιδιαιτερότητα στην Κέρκυρα αποτελεί ότι η Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών γιορτάζεται πάντα από κοινού μεταξύ των Ορθοδόξων και των Καθολικών.
Έτσι στον Καθεδρικό Ναό των Καθολικών στο Duomo, ψάλλεται η «Ακολουθία της Πασχαλινής Αγρυπνίας με τη συνοδεία εκκλησιαστικού οργάνου και της πολυφωνικής χορωδίας, χοροστατούντος του Αρχιεπισκόπου των Καθολικών Ιωάννη Σπιτέρη. Η τελετή ολοκληρώνεται γύρω στις 11:00 το βράδυ, όπου Ορθόδοξοι και Καθολικοί θα συναντηθούν στο «Πεντοφάναρο» για να υποδεχθούν το Άγιο Φως που θα μεταφερθεί από τον καθολικό Αρχιεπίσκοπο στο Duomo και μετά από τον ορθόδοξο Μητροπολίτη, στον Ιερό Ναό της Αγίας Παρασκευής, που θα αρχίσει και η «Ακολουθία της Αναστάσεως του Κυρίου», προεξάρχοντος του Μητροπολίτη Κερκύρας Παξών και Διαποντίων Νήσων, Νεκταρίου.
Μετά το πέρας των Ακολουθιών ξεκινά η πομπή των Ορθοδόξων και των Καθολικών με σημείο συνάντησης το «Πάλκο της Πάνω Πλατείας Σπιανάδας». Στο άκουσμα του χαρμόσυνου μηνύματος της Ανάστασης οι φιλαρμονικές της πόλης θα παιανίσουν ταυτόχρονα το εμβατήριο «Γραικοί» μέσα σε μια φαντασμαγορική ατμόσφαιρα.
Η «πριγκίπισσα» του Ιονίου θα λάμψει από τα εκατοντάδες βεγγαλικά που θα γεμίσουν με χρώματα τον ουρανό και θα «χυθούν» μέσα στο Ιόνιο Πέλαγος κάνοντας το Πάσχα στην Κέρκυρα μοναδικό και ασύγκριτο με τα υπόλοιπα μέρη της Ελλάδας.
video by Aristeidis Ath
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Mία ιστορική κατοικία, με στοιχεία νεοκλασσικισμού, το σπίτι-ατελιέ-Μουσείο του μεγάλου ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι, άνοιξε τις πύλες του αυτό το Σαββατοκύριακο σε όλους τους πολίτες και τους Μαρουσιώτες.
Η κατοικία και εργαστήριο - ατελιέ του Γιάννη Τσαρούχη στο Μαρούσι πραγματοποίησε το Σάββατο τα εγκαίνια έπειτα από έξι χρόνια οπότε και ανακαινίστηκε, ενώ συγκεκριμένες ώρες μέσα στο Σαββατοκύριακο έμεινε ανοιχτό στο πλαίσιο του Open House Αthens 2018.
To mygreekholiday επισκέφτηκε το πολιτιστικό διαμάντι των Βορείων Προαστίων και έμεινε ενθουσιασμένο τόσο με τους εθελοντές του Open House, όσο και με τους ανθρώπους του Μουσείου που μας απάντησαν σε ερωτήσεις μας, φιλικοί, ενημερωμένοι και με μεγάλο μεράκι ώστε να επιβιώσει το Μουσείο και να λειτουργεί απρόσκοπτα.
Σας δίνουμε μία μικρή γεύση, καθώς αξίζει να το επισκεφτείτε...
Ανεβαίνοντας το πλατύσκαλο θα οδηγηθείτε (αριστερά και δεξιά) στο σαλόνι και την κρεβατοκάμαρα του καλλιτέχνη
Από τις σκάλες ανεβαίνετε στο ατελιέ και τον χώρο των εκθέσεων
Ο καλλιτέχνης στο ατελιέ του, η φωτό κοσμεί τοίχο και θυμίζει το παρελθόν...
Πούλησε έργα, αγόρασε το οικόπεδο
Ο Γιάννης Τσαρούχης αγόρασε το οικόπεδο στο Μαρούσι (κοντά στην Πεύκη) με χρήματα από κάποια έργα που πούλησε στο Παρίσι το 1961. Μια παραγγελία του Καλλιγά τον βοήθησε αργότερα να συμπληρώσει το ποσό για την αγορά του. Το 1965, έχτισε το σπίτι και εργαστήριό του, στην οδό Πλουτάρχου 28, στο Μαρούσι. Στο ισόγειο ήταν οι προσωπικοί του χώροι, στον πρώτο όροφο και στο δώμα, το εργαστήριό του.
Το 1981, ίδρυσε το ομώνυμο Ίδρυμά του και μετέτρεψε τον πρώτο όροφο και το δώμα σε εκθεσιακούς χώρους για τα έργα του. Το ονόμαζε ο ίδιος Μουσείο Αμαρουσίου, ενώ διοργάνωνε και επιμελούταν τις εκθέσεις που γίνονταν σε αυτό.
Το Ίδρυμα λειτούργησε για το κοινό επί 30 χρόνια, με μόνη εξαίρεση ένα μικρό χρονικό διάστημα μετά τον θάνατο του Ιδρυτή του, όταν έκλεισε για να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ελέγχου των συλλογών, και συντηρήθηκε χάρη στα έσοδα από τα εισιτήρια των εκθέσεων και από το πωλητήριο, ενώ η ψηφιοποίηση των συλλογών έγινε με τη βοήθεια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας» του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης 2000-2006.
Η αδυναμία εξεύρεσης πόρων για την επισκευή και συντήρηση του κτηρίου –τα σχέδια του οποίου είχε αναλάβει ο ίδιος ο ζωγράφος, προκειμένου να στεγάσει τα έργα του– ήταν η αιτία που οδήγησε τον Δεκέμβριο του 2012 το Μουσείο Μπενάκη να αγκαλιάσει τους πολύτιμους θησαυρούς τέχνης, που φυλάσσονταν στο Ίδρυμα, και τους φυλά, πλέον, σε δικούς του χώρους.
Ο γιος του Εμπειρίκου πόζαρε και τον ζωγράφισε ο Γ. Τσαρούχης
Μπροστά από αυτό το παράθυρο τοποθετούσε τα μοντέλα, αν δείτε στο ίδιο σημείο ήταν και ο μικρός Εμπειρίκος
Η έκθεση
Η έκθεση «Το σπίτι, εργαστήριο και Μουσείο του Γιάννη Τσαρούχη, στο Μαρούσι», βασισμένη στο πλούσιο φωτογραφικό αρχείο του καλλιτέχνη, αποτελεί πιστή αναβίωση του εργαστηρίου όπως ήταν τα χρόνια που έζησε εκεί. Πιστά αντίγραφα των έργων βρίσκονται καρφιτσωμένα στους τοίχους, εκεί όπου τα είχε τοποθετημένα ο δημιουργός για να επωφελείται από το φυσικό φως και τη σκιά. Προσωπικά αντικείμενα είναι παρατημένα γύρω γύρω, ενώ φωτογραφίες από το αρχείο του βοηθούν τον επισκέπτη να κατανοήσει πώς ζούσε και εργαζόταν ο Γιάννης Τσαρούχης, από το 1966 ως το 1989, στο σπίτι του στο Μαρούσι. Στο έργο του Γιάννη Τσαρούχη εκφράζεται, κυρίως, η χαρά και το θαύμα της ζωής. Προσπάθησε να ισορροπήσει τις μεγάλες παραδόσεις και να συλλάβει τις αιώνιες καλλιτεχνικές αξίες. Οι πίνακές του περικλείουν αφομοιωμένα πολλά λαϊκά και λαογραφικά στοιχεία, ιδιαίτερα του λιμένος του Πειραιά. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους με διεθνή προβολή και ιδιαίτερα στη Γαλλία, όπου είχε αυτοεξοριστεί.
Ο καλλιτέχνης είχε τοποθετήσει έναν πίνακα με μία ανθρώπινη φιγούρα για να κρατά την ιδιωτικότητά του και τα αδιάκριτα βλέμματα μακριά από το εσωτερικό της κατοικίας του
Στο ατελιέ του ζωγράφου...
Δύο φεγγίτες υπάρχουν στο ατελιέ οι οποίοι πλημμύριζαν κάθετα με φως το εργαστήριο του καλλιτέχνη
Λίγα λόγια για τον ζωγράφο…
Ο Γιάννης Τσαρούχης γεννήθηκε στις 13 Ιανουαρίου 1910 στον Πειραιά. Η οικογένεια του ζωγράφου καταγόταν από τα Ψαρά. Το 1927 μετακόμισαν από τον Πειραιά στην Αθήνα, αλλά ο Τσαρούχης είχε ήδη επηρεαστεί από το θέατρο Σκιών του Καραγκιόζη και τα νεοκλασικά κτίρια της περιοχής που μεγάλωσε....
Έπειτα από την έκθεση, φοίτησε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών έως το 1933. Ορισμένοι από τους καθηγητές του ήταν ο Κωνσταντίνος Παρθένης, ο Δημήτρης Μπισκίνης (γνωστός διακοσμητής), ο Θωμάς Θωμόπουλος (γλύπτης) και ο Γιώργος Ιακωβίδης. Ο περίφημος αρχιτέκτονας Δημήτρης Πικιώνης πρότεινε στον ζωγράφο να μαθητεύσει κοντά στον Κωνσταντίνο Παρθένη, όπως κι έγινε. Παράλληλα με τη Σχολή Καλών Τεχνών, ο Γιάννης Τσαρούχης έπαιρνε σημαντικά μαθήματα για τη ζωή και την τέχνη, καθώς ήταν και βοηθός του Φώτη Κόντογλου. Από τον Αϊβαλιώτη ζωγράφο, ο Τσαρούχης γνώρισε την τέχνη της βυζαντινής αγιογραφίας...
Ο Γιάννης Τσαρούχης έμεινε στην ιστορία ως ο σύγχρονος Έλληνας καλλιτέχνης που έκανε γνωστή τη λαϊκή παράδοση και τη βυζαντινή τέχνη πέρα από τα ελληνικά σύνορα, με τη βοήθεια του Ιόλα, που τον ενέπνευσε να ζωγραφίσει νεοκλασικά κτίρια και ναύτες. Υπήρξε μία ανήσυχη προσωπικότητα που ποτέ δεν έπαψε να εργάζεται και να ασχολείται με την ουσία της ζωγραφικής τέχνης....
INFO: Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη - Πλουτάρχου 28, Μαρούσι, τηλ. 210 80 62 636 - 7
Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα ως Παρασκευή 9.00 – 14.00
Τιμή εισιτηρίου: 3 ευρώ
Μία από τις ομορφότερες στιγμές που εκτυλίχθηκαν αυτό το Σαββατοκύριακο στο κέντρο της Αθήνας ήταν ο χορός που στήθηκε μπροστά από τους Εύζωνες, έξω από το ελληνικό κοινοβούλιο, στο πλαίσιο της έναρξης του «Hellenic Youth in Action».
Αμέτρητα μέλη χορευτικών συλλόγων, με παραδοσιακές φορεσιές, και τις οδηγίες του μετρ Φωκά Ευαγγελινού, σκόρπισαν χαρά και συγκίνηση, τιμώντας την ελληνική παράδοση.
Το ακόμη ομορφότερο σημείο ήταν όταν εκστασιασμένοι τουρίστες και περαστικού συνόδευσαν τους χορευτές στον μουσικό κύκλο…
Οι συμμετέχοντες παρουσίασαν ένα χορευτικό πρόγραμμα υπό τον τίτλο «Χορός φιλίας», το οποίο ολοκληρώθηκε με τη δημιουργία μίας μεγάλης σπείρας που συμβολίζει την ενότητα και τη δύναμη του ελληνικού έθνους.
Το mygreekholiday, που αναδεικνύει πέραν των όμορφων περιοχών της Ελλάδας, και τον πολιτισμό/παραδόσεις κατέγραψε τις παρακάτω εικόνες:
Το «Hellenic Youth in Action»
Το «Hellenic Youth in Action», ξεκίνησε τις εργασίες του το Σάββατο στο Ζάππειο Μέγαρο, στο πλαίσιο των Ολυμπίων 2016-2018 της Επιτροπής Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων.
Στην έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου των απανταχού νέων Ελλήνων, με θέμα «Ελλάδα-Διασπορά», οι εννέα εκπρόσωποι νεολαίας των παγκόσμιων ελληνικών οργανώσεων παρουσίασαν διάφορες δραστηριότητες και πρότειναν πιο στενή συνεργασία μεταξύ των Ελλήνων νεολαίων και της ιστορικής τους πατρίδας.
Στη συνέχεια ακολούθησαν ομιλίες των: Άλκη Αναστασιάδη (εκπρόσωπος Παγκόσμιας Συντονιστικής Επιτροπής Ποντιακής Νεολαίας), Μαίρη Σαββίδης (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αποδήμων Κυπρίων), Σοφία Κουκουράβα (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιας Συνομοσπονδίας Θεσσαλών), Αποστόλη Τσιρογιάννη (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιου Συμβουλίου Ηπειρωτών), Ιωάννη Καστελιανού (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιου Συμβουλίου Κρητών), Χρήστου Χρυσοχόου (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιας Αμφικτυονίας Βλάχων), Χαράλαμπου Καρπούζου (εκπρόσωπος Νεολαίας Παγκόσμιου Παναρκαδικού Συμβουλίου), Χρήστου Κόμσιου (εκπρόσωπος Νεολαίας Παμμακεδονικής Ένωσης ΗΠΑ και Δημήτρη Τριανταφύλλου (εκπρόσωπος Νεολαίας Ομοσπονδίας Θρακικών Συλλόγων Ευρώπης).
Από τους διοργανωτές ανακοινώθηκε ότι η εκδήλωση έναρξης του φόρουμ, η οποία μεταδόθηκε ζωντανά από το ΑΠΕ-ΜΠΕ, είχε περισσότερες από 16 χιλιάδες θεάσεις από όλα τα μέρη του κόσμου.
Με μεγάλη επιτυχία, ολοκληρώθηκε την περασμένη Κυριακή, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων και στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου, η έκθεση «160 χρόνια made in Greece», καταφέρνοντας να ταξιδέψει περισσότερους από 18.000 επισκέπτες όλων των ηλικιών στον νοσταλγικό αλλά και πολύ ελπιδοφόρο κόσμο της ελληνικής βιομηχανίας.
Για πρώτη φορά σε τέτοια έκταση, ανασυστάθηκαν 160 χρόνια ελληνικής βιομηχανικής ιστορίας, από το 1857 έως σήμερα, μέσα από τα ιστορικά κείμενα προϊόντα πρωτότυπης έρευνας του Γιάννη Στογιαννίδη, υπό την επιστημονική επίβλεψη της Χριστίνας Αγριαντώνη, ομότιμης καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τρεις ενότητες, 120 βιομηχανίες, 8 κλάδοι και 800 αντικείμενα παρουσιάστηκαν μέσα από τη σύγχρονη και πολύ ιδιαίτερη μουσειολογική ματιά της Μαρίας Φλώρου και της Δέσποινας Ανδριοπούλου, ενώ το ξεχωριστό στήσιμο της έκθεσης που εμπνέεται από εμπορικές και κλαδικές εκθέσεις οφείλεται στην αρχιτέκτονα-μουσειολόγο Ερατώ Κουτσουδάκη. Η οπτική ταυτότητα της έκθεσης ανήκει στην ομάδα των pi6 communication design, η οποία βραβεύτηκε μάλιστα στη φετινή διοργάνωση των Ermis Awards για το λογότυπο «160 χρόνια made in Greece».
Ο δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Καμίνης, δήλωσε ότι «μετά την έκθεση – αφιέρωμα στη δεκαετία του 80 πέρσι και την έκθεση για την ελληνική βιομηχανία “160 χρόνια made in Greece” φέτος, δύο κατά γενική ομολογία άκρως επιτυχημένες εκθέσεις, οι μεγάλης διάρκειας θεματικές εκθέσεις γίνονται θεσμός για την Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων. Η περσινή, για τη δεκαετία του 80, είχε έναν νοσταλγικό χαρακτήρα. Η φετινή, όμως, έστειλε πολλαπλά μηνύματα, καθώς παρουσίασε μια Ελλάδα, που όχι μόνο είχε κάποτε βιομηχανία, αλλά ότι διαθέτει και όλες τις προϋποθέσεις να αποκτήσει ξανά».
Η πρόεδρος της Τεχνόπολης του δήμου Αθηναίων κυρία Πόπη Διαμαντάκου, ανέφερε ότι μία ακόμη έκθεση μνήμης του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού μετά τα «GR80s», η εξαιρετικής επιτυχίας «160 χρόνια made in Greece», η οποία μαζί με τις παράλληλες εκδηλώσεις της, θύμισε και υπογράμμισε την Ελλάδα της παραγωγής, της καινοτομίας, της δημιουργίας, αποδεικνύοντας το επιτυχημένο μοντέλο λειτουργίας της Τεχνόπολης. Πρόκειται για έναν ισχυρό πολιτισμικό θεσμό των Αθηνών, κέντρο ανάδειξης δημιουργικών δυνάμεων της πόλης και της χώρας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Τεχνόπολης του δήμου Αθηναίων κ. Κωνσταντίνος Μπιτζάνης σημείωσε ότι τόσο από τα «160 χρόνια made in Greece» όσο και από τις παράλληλες εκδηλώσεις έγινε σαφές πως η ελληνική βιομηχανία έχει να επιδείξει πολλά καινοτόμα παραδείγματα στην δύσκολη πορεία της όλα αυτά τα χρόνια, πως εξακολουθεί να διαθέτει ένα σημαντικό δυναμικό και πως χωρίς βιομηχανία δεν μπορεί να υπάρξει παραγωγική ανασυγκρότηση.
Φυσικά, η έκθεση δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα χωρίς την πολύτιμη συμβολή ιδιωτών, συλλεκτών, φορέων, αρχείων και εταιριών που μας εμπιστεύτηκαν παραχωρώντας μας σπάνιο αρχειακό υλικό.
Με φόντο τα μνημεία της, οι εκδηλώσεις της «Βυζαντινής Άρτας», τη Μεγάλη Εβδομάδα, θα πραγματοποιηθούν φέτος με αναβιώσεις εθίμων, χορωδιακούς ύμνους και ψαλμούς, παρουσιάσεις μαθημάτων αγιογραφίας και άλλα δρώμενα.
Στόχος των εκδηλώσεων είναι, αφενός η δημιουργία ενός κλίματος ιδιαίτερης θρησκευτικής κατάνυξης κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας και αφετέρου η προβολή των βυζαντινών μνημείων της Άρτας, που αποτελούν σήμα κατατεθέν για την περιοχή και η ανάδειξη τους μπορεί να συμβάλει στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος.
Να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής Εβδομάδας θα υπάρχει τρενάκι που θα εκτελεί δωρεάν δρομολόγιο στα μνημεία της πόλης, ενώ σε όλη τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας ο βυζαντινός ναός της Παναγίας Παρηγορήτισσας θα είναι ανοικτός για το κοινό, από τις 8 πμ έως και τις 7 μμ. Τη φετινή διοργάνωση έχουν ο δήμος Αρταίων μαζί με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Άρτας και τις ιερές μητροπόλεις Άρτας και Νικοπόλεως-Πρεβέζης.
Σήμερα, Παρασκευή 30 Μαρτίου, θα ακουστούν τα Λαζαροτράγουδα από τον πολιτιστικό σύλλογο Ροδαυγής και φορείς του χωριού, στις 19.30 μμ στο προαύλιο του ναού της Αγίας Παρασκευής.
Την Κυριακή των Βαΐων, μετά τη Θεία Λειτουργία στο βυζαντινό ναό Παναγίας Βλαχερνών, θα γίνει προβολή βίντεο για τη βυζαντινή Άρτα, ενώ στις 6 το απόγευμα θα ανταμώσουν στο κλειστό γυμναστήριο οι πολιτιστικοί σύλλογοι για την ενίσχυση των Συλλόγων «Αγία Θεοδώρα» και «Αγκαλιά».
Την Μ. Δευτέρα και τη Μ. Τρίτη θα γίνουν παρουσιάσεις και ξεναγήσεις σε βυζαντινού ναούς πρωί και απόγευμα, από τον εικαστικό Ευάγγελο Μπόμπορη και τον αγιογράφο Ηλία Λώλο.
Στις 9 μμ της Μ. Δευτέρας, ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας από τη φιλαρμονική του συλλόγου «Σκουφάς», θα πλημμυρίσουν τον βυζαντινό ναό Παναγίας Παρηγορήτισσας.
Την Μ. Πέμπτη, στις 7μμ θα αναβιώσει το έθιμο, «κάψιμο του Ιούδα», στον βυζαντινό ναό της Παναγίας Κορωνησίας. Στις 10 μμ θα γίνει «το άναμμα της φωτιάς», στον προαύλιο χώρο του βυζαντινού ναού Αγίας Θεοδώρας από τον σύλλογο «Φίλοι ΙΝ Αγίας Θεοδώρας», ενώ θα ακολουθήσει το στόλισμα του Επιτάφιου με τη συμμετοχή του Μουσικού Σχολείου και της Φιλαρμονικής.
Την Μ. Παρασκευή, θα γίνει η περιφορά των Επιταφίων στο κέντρο της πόλης.
Το Μ. Σάββατο το πρωί, στο ιστορικό δημαρχείο της πόλης επί της οδού Σκουφά, θα πραγματοποιηθεί το έθιμο του σπασίματος πιάτων και κανατών. Μετά το πέρας της Ακολουθίας της Αναστάσεως, θα ακολουθήσει το έθιμο, «κάψιμο του Ιούδα», στους βυζαντινούς ναούς Παναγίας Παρηγορήτισσας και Αγ. Θεοδώρας.
Από την Κυριακή των Βαΐων, έως και τη Μεγάλη Παρασκευή, η Γλυπτοθήκη που βρίσκεται στο προαύλιο του βυζαντινού ναού της Παναγίας Παρηγορήτισσας, θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό ,από τις 9 πμ έως και 2.30 μμ.
«Το καλοκαίρι του 2019, που το Μουσείο Ακρόπολης κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας, να ‘ανοίξει' τουλάχιστον η ανασκαφή σε έναν επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο». Με αυτή την εκτίμηση-ευχή, που έκανε σήμερα το βράδυ ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής προς το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, παρουσιάστηκε η μελέτη ανάδειξης και διαμόρφωσης της εν λόγω ανασκαφής σε επισκέψιμο αρχαιολογικό χώρο, παίρνοντας όχι μόνο το «πράσινο φως», αλλά και τα εύσημα από τα μέλη του ΚΑΣ.
Σε ποιους αρχαιολογικούς χώρους και Μουσεία χρειάζεται ηλεκτρονικό εισιτήριο;
«Επιτέλους ήρθε το θέμα στο ΚΑΣ. Είναι τόσο σημαντικό να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε τον χώρο για να είναι επισκέψιμος, κάτι που θα δώσει μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία και στο ίδιο το μουσείο που είναι τόσο σημαντικό για τη χώρα μας, η δε δυνατότητα της επίσκεψης στην ανασκαφή είναι κάτι που θα τραβήξει ακόμα περισσότερους επισκέπτες», δήλωσε η πρόεδρος του ΚΑΣ, γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, Μαρία Ανδρεαδάκη - Βλαζάκη.
«Με την κατασκευή του Μουσείου Ακρόπολης, η ανασκαφή στο οικόπεδο Μακρυγιάννη έγινε μοιραία αναπόσπαστο κομμάτι του ίδιου του μουσείου και ουσιαστικά προχωρήσαμε στην υλοποίηση αυτής της κατ' αρχήν παράδοξης σκέψης ότι θεωρούμε την ανασκαφή ως ένα τεραστίου μεγέθους έκθεμα του μουσείου», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Παντερμαλής, τονίζοντας ότι με την υλοποίηση αυτή «ο επισκέπτης αμέσως θα εξοικειώνεται με τον διπλό χαρακτήρα του μουσείου, καθώς διαθέτει επιτόπια αρχαία και αρχαία τα οποία μεταφέρθηκαν. Γίνεται δηλαδή δυο φορές μουσείο αρχαιολογικού χώρου, και της Ακρόπολης και της ανασκαφής».
Ως προς τη μελέτη, για την περιήγηση των επισκεπτών θα χρησιμοποιηθούν αρχαίοι δρόμοι (οι οποίοι δεν διατηρούν τα αυθεντικά οδοστρώματά τους), γεγονός που θα ενισχύει τη βιωματική εμπειρία, μεταλλικοί διάδρομοι και μεταλλικές εξέδρες, μέσω των οποίων θα κατευθύνονται στα σημαντικότερα οικοδομήματα και στην έκθεση κινητών ευρημάτων. Πιο συγκεκριμένα, μέσα στην ανασκαφή κατασκευάζονται δύο μεταλλικοί διάδρομοι-γέφυρες με δάπεδο από διάτρητο μεταλλικό πλέγμα ώστε να μην διακόπτεται οπτικά η συνέχεια του αρχαιολογικού χώρου κάτω από αυτό, καθώς και εξέδρες με παρόμοιο δάπεδο σε δύο σημεία. Στη διαδρομή του επισκέπτη εντάσσεται και η έκθεση των κινητών ευρημάτων, που αναπτύσσεται στη νότια απόληξη της ανασκαφής, σε χώρο προστατευμένο από το κτήριο του μουσείου. Κατάλληλος φωτισμός, ενημερωτικές πινακίδες και ψηφιακές εφαρμογές, υπόσχονται να ενισχύσουν τη βιωματική εμπειρία των επισκεπτών, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν καλύτερα το παλίμψηστο της γειτονιάς και να αντικρύσουν μια πιο ρεαλιστική εικόνα της αρχαιότητας, «η οποία δεν αποτελείται μόνο από μεγάλες στιγμές, όπως όταν αποφάσισαν να χτίσουν την Ακρόπολη, αλλά και από ταπεινές», όπως ανέφερε ο κ. Παντερμαλής. Επίσης θα υπάρχει πρόβλεψη για την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία, ενώ η είσοδος στην ανασκαφή θα είναι μάλλον ελεύθερη, γεγονός που θα αντισταθμίζεται με μια μικρή αύξηση στο εισιτήριο για το μουσείο.
Κατά τις ανασκαφές στο οικόπεδο Μακρυγάννη, ήρθε στο φως τμήμα του οικιστικού ιστού της αρχαίας πόλης σε αλλεπάλληλες οικοδομικές φάσεις. Από το 2000 ως το 700 π. Χ. η περιοχή χρησιμοποιείται ως χώρος κατοίκησης, που περιορίζεται στην αρχαϊκή εποχή. Τις τελευταίες δεκαετίες του 5ου αι. π. Χ. ξεκινά η συστηματική κατοίκηση και η πολεοδομική οργάνωση της περιοχής. Ο οικισμός οργανώθηκε εκατέρωθεν δυο ανηφορικών δρόμων που συνέκλιναν προς το ιερό του Διονύσου. Ένας τρίτος δρόμος οδηγούσε προς τα δυτικά και την αγορά. Οι οικοδομικές νησίδες ήταν οργανωμένες σε κλιμακωτά άνδηρα, που σχηματίζονταν ανάμεσα στις πύλες και στις δευτερεύουσες οδούς, ενώ τα σπίτια των κλασικών και ελληνιστικών χρόνων ήταν οργανωμένα γύρω από εσωτερικές αυλές. Οι οικίες καταστράφηκαν τον 1ο αι. π. Χ., πιθανότατα από τα στρατεύματα του Σύλλα. Στα ερείπιά τους εγκαταστάθηκαν διάφορα εργαστήρια που ήταν σε χρήση ως το πρώτο μισό του 2ου αι. μ. Χ., οπότε η περιοχή αναδιοργανώθηκε και δημιουργήθηκαν κατοικίες με αυλές και περιστύλια, οι δε πλουσιότεροι διατηρούσαν ιδιωτικό λουτρό. Η συνοικία καταστράφηκε το 267 μ. Χ..
Η περιοχή αναδιοργανώθηκε πάλι στα τέλη του 4ου με αρχές του 5ου αι. Ανάμεσα στις απλές κατοικίες, κατασκευάζονται και πολυτελείς κατοικίες. Η περιοχή καταστράφηκε εκ νέου γύρω στα τέλη του 5ου αι., ενώ νέα κτίρια βλέπουν το φως τους επόμενους αιώνες. Από τον 10ο αιώνα κι έπειτα, τα εργαστήρια εγκαταλείφθηκαν και τα κτίρια σταδιακά κατέρρευσαν. Από τον 13ο αιώνα η περιοχή εγκαταλείπεται οριστικά και παραμένει αδόμητη ως τα τέλη του 19ου αιώνα, οπότε και κατασκευάστηκε το στρατιωτικό νοσοκομείο, το Κτίριο Βάιλερ.